Avatar billede foebus Nybegynder
29. november 2002 - 14:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

AGP kort. Hvorfor vender det sådan?

Hvordan kan det være at agp kortet vender sådan at gpu'en
vender ned af. Ville det ikke være smartere varmemæssigt
hvis den vendte omvendt.
Varmen bliver jo fanget mellem pci kort og grafik kort?!?
Jeg lærte vidst engag at varme stiger til vejrs... ;)

Findes der kort producenter der har vendt det om?

Spørgsmålet ligger i OC fordi jeg tror at dem der læser her ved hvordan man slipper af med varmen :)
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. november 2002 - 14:18 #1
øhhhh tror ikke at det betyder noget, da kortet bliver varmt på begge sider og varmen blæses mest effektivt væk imellem agp og pci slotet. men det er kun en teori...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
29. november 2002 - 14:18 #2
NEJ... din blæser på GPU'en ville så blæse ned... og den vil så tage den varme luft fra din blæser på din CPU. da den jo også blæser ind mod CPU'en, og puster luften lige ned foran GPU blæseren så den får varmt luft.
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. november 2002 - 14:20 #3
du skal ikke misforstå mig, varmen er størst på undersiden (imellem AGB og PCI) det er det jeg mener med effektiv... at varmes skal ledes væk fra under siden.... at det ikke vænder op af er nok af gammel "vane"....
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. november 2002 - 14:23 #4
Net-base hvad har du det fra??? der er jo ikke alle AGP slots der sidder "oven" for CPU'en... og jag tvivler på at det at blæse var luft til den vil have særlig megt indvirkning på Processer temp.. højest 3-6 grader hvilket ikke er meget... med minder din processor køre med en temp på 60-70 grader...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
29. november 2002 - 14:26 #5
Nej AGP sidder neden under CPU'en og blæseren på CPU'en blæser ned på CPU'en så luften kommer ud af siderne på Kølelemet på CPU'en og så NED på blæseren på GPU'en så den får varmt luft...
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. november 2002 - 14:30 #6
net-basis .. stadig ken jeg ikke se at en temp på max 6 grader skull ehave nogen indvirkningen på en processor..... da de fleste kan klar 75 grader nåre de med en rimelig køling køre med 20-30 grader....
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
29. november 2002 - 14:33 #7
Ja... Men hvis du skulle konstruere noget... ville du så være lige glad med om du kunne holde en CPU 6 grader lavere hvis du lave en smugle om på konstruktionen? Ja jeg spørger bare
Avatar billede foebus Nybegynder
29. november 2002 - 15:22 #8
Luften kommer jo til at stå stile i bunden af kabinettet
hvis man har passiv køler på sit kort.
Findes der kort producenter der har vendt det om?
Bare af ren og skær interesse.
Kører selv med en Zalman ZM55V passiv køler. Men det kunne
jo være man skulle have en ZM80-HP for at nå bagsiden også...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
29. november 2002 - 15:22 #9
I kraft af blæseren så ville suge varm luft ned over GPU'en, ville der næppe være nogen gevinst. Desuden slipper man for en vis mængde støv-relaterede problemer, når blæsere vender opad istedet - i hvert falt for en længere periode!

Hvis du vil af med varmen skal du have en blæser til at smide luft udefra og ind over kortet og en anden blæser til at suge den varme luft væk inde i kabinettet... Og så kan det være hamrende ligegyldigt hvilken vej blæseren vender på kortet :o)
Avatar billede webdesigner Praktikant
06. december 2002 - 08:15 #10
ja ja... så kan du vist godt lukket.... ;)
Avatar billede foebus Nybegynder
06. december 2002 - 22:24 #11
Mangler jo stadig svar på om der findes producenter der vender det omvendt...
Men det nærmeste er jo nok den køler som nvidia har lavet på deres nye gfx kort.
Den er selvfølgelig ikke officiel endnu, men den suger luft ude fra ind i kabinettet, ind over køleren, og ud af kabinettet direkte.
Men ok jeg lukker ;)