Avatar billede kenp Novice
28. november 2002 - 08:57 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Computer starter af sig selv hver nat

Hejsa (håber dette er det rigtige sted:-))

Jeg har en win2k maskine, som starter op hver nat!! (det har lan forbindelse ud til mit arbejde, men det er den eneste af mine 3 win2k maskiner som gør det)

jeg har været inde i bios for at se om der var noget der, der har jeg deaktiveret alt, hvor der stå noget med wake on et eller andet, men dette har ikke løst problemet!!

mit netkort understøtter ikke wake on lan, er der noget i win2k som kan gøre det at den starter op?? hvis ja hvordan deaktiveres det?? eller har i nogle forslag til hvad det kan være??, det er en helt nyinstalleret maskine
Avatar billede jensendk Nybegynder
28. november 2002 - 08:58 #1
Hiv netværkskablet ud, så kan du se om det har noget med LAN'et at gøre.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
28. november 2002 - 09:00 #2
Hvis du har et modem på så prøv at slukke det om natten.

//akj
Avatar billede dmdisco Nybegynder
28. november 2002 - 09:05 #3
gå ind i bios og slå "wake on lan" fra
Avatar billede stampehansen Nybegynder
28. november 2002 - 09:11 #4
Det er helt tydeligt at det snart er jul... Dit problem er helt klart nisse relateret. Prøv at sætte en skål risengrød op på loftet således nisserne bruger tid på at spise den i stedet for at lege med din computer :)

J/K
Martin
Avatar billede kenp Novice
28. november 2002 - 09:24 #5
nu har jeg jo slået wake on lan fra, så der er fejlen ikke :) Modem bruger jeg ikke (det er indstalleret men er ikke tilsluttet).

hummm, ja det kunne være jeg skulle prøve at flå netstikket ud af maskinen, og se om det hjalp.

Ellers må jeg jo gøre som Stampe skriver og sætte en skål grød op til nisserne oven på mit skab, hvor den ligger ;-)
Avatar billede chrisrj Forsker
28. november 2002 - 10:18 #6
Prøv at tjekke om du kører nogle batch job. F.eks. backup.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
28. november 2002 - 10:20 #7
Prøv at hive powerkablet ud, hvis den stadig starter ringer du efter tv2 - åndernes magt :o)
Avatar billede draeber Nybegynder
28. november 2002 - 10:29 #8
Prøv at gå ind i BIOS under powermanagement....

Der er et sted, hvor man kan sætte den til at starte hver dag på samme tid....

Der er jo en hvis sandsynlig for, at det er dér den er gal!
Avatar billede kenp Novice
28. november 2002 - 10:41 #9
*lol* jeg tror jeg ringer efter åndernes magt med det samme ;). humm jeg syntes ikke at jeg har det der, det eneste som der er sat til enable der er at den tillader strømstyring via APM resten står til disabel.

Jeg har  ikke jeg har sat nogle batch job på, men hvor ville jeg så kunne finde dem??

men kan det også være virus?? jeg har dog en fuldt opdateret virusscanner på den!! (sophus antivirus)
Avatar billede stampehansen Nybegynder
28. november 2002 - 10:55 #10
Du må tænke på at det eneste der kører på din computer når strømmen er afbrudt er din bios´ cmos kredse der får strøm fra batteriet på computeren. Derfor skal svaret helt sikkert findes i bios (der også styrer wake on lan).

Ellers jvf min ovenstående post :)
Avatar billede kenp Novice
29. november 2002 - 08:31 #11
hummm nu har jeg prøvet noget af det i er kommet med forslag om, det med bios der har jeg ikke ændret noget, for der var alt deaktiveret i forvenjen , så der kunne jeg ikke ændre noget. da jeg så vidste at den så ville starte op i nat, flåede jeg netkablet fra, den startede ikke op.

Men dette er ikke en holdbar løsning, jeg gider sku ikke rende rundt og sætte kabler i og pille ud hele tiden, så nu har jeg spurtg på mit arbejde, om det kan være dem som gør noget (evt. backup), men der burde ikke ikke tage den maskine som starter op, da den ikke logger ind på mit arbejde (den starter nemlig ikke op)

Så har i flere gode forslag, og det er ikke fordi at denne computer er indstalleret anderledes end de andre computere jeg har sat op!!! (efterhånden 100-200 stykker)
Avatar billede stampehansen Nybegynder
29. november 2002 - 09:05 #12
Hvis problemet er løst når du flår netstikket ud er svaret helt oplagt at det er wake on lan der spiller dig et puds.

Hvis du ikek kan finde det sted i BIOS man slår det fra så gør vi det "the hard way"..

Flå kølerhjelmen på computeren af
Find dit netkort i maskinet... Fra dit netkort går der et lille kabel der er tilsluttet et lille stik på bundkortet.... DET er kablet der gør wake on lan muligt. Fjern kablet og ingen vil genere din computers nattesøvn mere.

Held og lykke :)
Avatar billede kenp Novice
29. november 2002 - 09:20 #13
*GGG* hvis du lige læse mit spørgsmål igen, mit netkort understøtter IKKE wake on lan, og der går ikke noget kabel fra mit netkort til bundkort!!

Men jeg prøver igen i morgen aften (skal til julefrokost i aften *hik*)
Avatar billede stampehansen Nybegynder
29. november 2002 - 09:28 #14
Ok.. Vi har her en computer der starter sig selv om natten... Men KUN hvis der er et netstik i maskinen.. Og netkortet understøtter IKKE WOL?

Enten kender du ikke dit netkort godt nok eller også skal vi ringe til x-files :)
Avatar billede kenp Novice
29. november 2002 - 09:36 #15
jo jeg kender godt nok det netkort.(har selv købt og monteret det, der er ikke nogle kabler sat på det, ud over netstik selvfølgelig)

Hvorfor tror du jeg undre mig!! jeg har sku ellers rimelig tjeck på computere, men denne her har jeg ikke kunnet greje endnu.

Eller også skal jeg til at overveje det med at sætte en skål grød ud til computeren!! eller ringe til x-files/åndernes magt.
Avatar billede stampehansen Nybegynder
29. november 2002 - 09:37 #16
Hehehe.. Efterhånden satser jeg sgu mest på det sidste forslag!! God julefrokost, jeg skal selv til én i aften... *hik :)
Avatar billede kenp Novice
29. november 2002 - 09:46 #17
jeg lukker sprøgsmålet.

jeg giver point til jensendk og stampehansen, da jensendk´s forslag faktisk virkede (ikke holdbart i længden) og stampehansen da han er kommet med de forslag som alle burde virke, at de så ikke har er underligt!!!