Avatar billede chris2k Nybegynder
26. november 2002 - 22:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

XSLT & XML i samme dokument

Hejsa.

Jeg må indrømme at, jeg ikke selv har giddet og glo nettet igennem for et svar på dette spørgsmål, men det har været en lorte dag, så jeg skyder genvej : )

Jeg skal producere en raport, udfra noget data vi får leveret i XML format. Oprindeligt brugte vi Excel til visning af dette, men efter skiftet til XML, kunne vi jo lige så godt bruge XSLT.

Jeg har så været igang med at kode XSLT og XML, men et problem kom til mig: Hvordan er det muligt at have både XSLT og XML i samme dokument? Det er meget vigtigt, at vi ikke behøver at have stylesheets liggende og flyde omkring, da det var meningen at disse raporter skulle være hurtige, nemme, og effektive, uden at kræve nogen form for ekstra værktøjer (undtage til producering, og ændring af dem). (Altså: Kun én fil!)

Jeg ved godt at dette ikke er en alt for god idé, i visse situationer, da det ikke rigtigt er dét der er meningen med stylesheets, men disse raporter skal altså være standalone.

Hvis du ellers har nogle forslag, til hvordan jeg bedst muligt kan løse opgaven, må du meget gerne komme med dem. Jeg har ikke alt for meget tid og jeg vil helst ikke bruge dage, på at løse små problemer, som vi ikke lige har tænkt på. Så alle råd er velkomne!

Håber på en masse gode forslag.

Mvh,

Christian
Avatar billede janegil Nybegynder
27. november 2002 - 10:54 #1
Jeg har ikke prøvd. Men såvidt jeg forstår, skal du legge en xsl:stylesheet-element et eller annet seted i XML'en – likegyldig hvor – og gi den en ID, fx "stilark".

Så bruker du
<?xml-stylesheet href="#stilark" type="text/xsl"?>

Et mulig problem: et attributt som heter "id" er ikke en ID før det er deklarert som ID i DTD eller XML Schema. Betyr det at du ogås skal inkludere et XML Schema i dokumentet selv?
Avatar billede chris2k Nybegynder
15. januar 2003 - 16:50 #2
Ikke helt korrekt, men det ledte mig på sporet : )

Du får nogle point alligevel.