Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:37 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Login/Pass til Hjemmeside

Hejsa.
Hvordan laver jeg monstro et login script til hjemmesider, på samme måde som f.x. Eksperten.dk gør det.

Der er 500 Points, hvis nogen laver et færdigt script, lige til at kopiere ind på min side.
Avatar billede limemedia Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:39 #1
Du kan aldrig lave et sikkert system vha. JavaScript... du skal bruge serverside scripting for at gøre det !
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:42 #2
ljweb: Hm.. så må jeg jo ha\' det lavet i SSS.
Kan man køre det fra de fleste servere ? (eller er det ligesom .ASP ?)
Avatar billede limemedia Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:44 #3
ServerSide Scripting er en samlet beskrivelse af teknologier som ASP, PHP, JSP, CFML, Perl, osv.
Avatar billede stig3 Mester
13. oktober 2000 - 14:45 #4
Serverside scripting er sprog som ASP, PHP og JSP.

ASP kan køres ved hjælp af PWS, som ligger på windows cd\'en.
Avatar billede limemedia Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:45 #5
Det betyder blot at koden køres på serveren før det sendes til klienten... JS arbejder direkte på klientens side
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:47 #6
Okay. Det vil sige at jeg kan køre SSS samme steder, som jeg kan køre ASP!

Fint nok.

Men.. Er der så nogen der kan lave omtalte stykke script?
Avatar billede stig3 Mester
13. oktober 2000 - 14:47 #7
.... og dermed kan man se koden til javascript hvilket ikke er særlig heldigt i login-sammenhænge
Avatar billede stig3 Mester
13. oktober 2000 - 14:48 #8
Kig på:
www.asp.dk
www.activeserverpages.dk

om det ikke skulle findes der.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:51 #9
Aha.. dét kan jeg godt se.

Stig3: Øhm, jeg vil ikke lede rundt på forskellige script-sites.. jeg har ingen forstand på hvordan sådan et stykke kode skal se ud, så jeg kan hurtigt bruge en eftermiddag på at finde det rigtige.
Citat fra Spørgsmålet:
\"Der er 500 Points, hvis nogen laver et færdigt script, lige til at kopiere ind på min side\"

Så - hvis du finder noget kode, der gør LIGE PRÆCIS det jeg skal bruge, er der altså 500 points.
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 14:56 #10
Jeg har set et, lavet i JavaScript, der er 100% sikkert.

Et øjeblik, så finder jeg det.
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:03 #11
Kig på http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Kodeord

Hvis det skal være en anelse mere avanceret, kan du kigge på  http://tech.irt.org/articles/script10.htm
Læs artiklerne \"Intelligent Password Protection 1+2\".
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:05 #12
ARGH - kan man ikke bare Paste koden herind, så jeg slipper for at få en masse arbejde ?
Det eneste jeg vil have er koden, ikke 46 links!
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:05 #13
Indsæt følgende på din side:
<FORM ACTION=\"fejl.html\" onSubmit=\"location.href = this.kode.value +
\'.html\'; return false\">
Kodeord: <INPUT TYPE=TEXT SIZE=20 NAME=\"kode\">
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE=\"Kom ind!\" onClick=\"location.href =
this.form.kode.value +\'.html\'; return false\">
</FORM>

Ovenstående fungerer ved at browseren sættes til at hente siden <kodeord>.html, når læseren skriver dette kodeord og vælger \"Kom ind!\". Du skal altså blot kalde din hemmelige side for <kodeord>.html (hvor <kodeord> udskiftes med et eller andet, der er svært at gætte), og du har en virkende passwordmekanisme.

Note to til ovenstående er at browseren skal understøtte JavaScript før det virker. Gør den ikke dette, vil brugeren blive sendt videre til siden fejl.html. Det er nok en god ide at oprette denne side og skrive noget fornuftigt på den.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:06 #14
Det er sq ikke for at folk bare skal surfe lidt rundt og gi mig et par links, jeg giver 500p
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:08 #15
Det jeg skal bruge er et script med
BÅDE brugernavn og Password!
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:10 #16
okay.. jeg omformulerer mig:

Jeg skal bruge

noget kode som gør at man kan lave en login side, hvor folk indtaster deres brugernavn (for eksempel Gauntlet) og et password (for eksempel Hetero) Hvorefter man klikker på \'LOGIN\'-knappen.

På nøjagtig samme måde, som Ekspertens login skærm, virker.
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:17 #17
Hvormange brugere skal skal der ca. oprettes?

Har du adgang til ASP eller PHP?
Hvilken database har du adgang til?
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:19 #18
et sted mellem 10-100 brugere.

jeg kan køre ASP i al fald, aner ikke om jeg må køre PHP.. men går ud fra det.

Jeg har ikke umiddelbart adgang til nogen database.. med mindre evt Excel kan bruges?
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:34 #19
OK, hvis du har adgang til PHP, kan du bruge følgende:

Indsæt følgende i den fil der skal password beskyttes. Kald f.eks. filen index.php

<?php

/*
PHP - Simpel password-beskyttelse

INSTALLATION:
Her illustreres hvordan man kan bruge HTTP-AUTH i PHP kombineret med 2 arrays.

Find dette og mange andre scripts på:
http://www.razor.dk/

Støder du på et problem med dette script hører jeg meget gerne om det
- Christian Jørgensen [mail@phpguru.dk]

*/

$users = array(\"brugernavn1\",\"brugernavn2\",\"brugernavn3\",\"brugernavn4\");
$passwords = array(\"password1\",\"password2\",\"password3\",\"password4\");
for ($i = 0; $i < sizeof($users); $i++) if ($PHP_AUTH_USER == $users[$i] && $PHP_AUTH_PW == $passwords[$i]) $authorized = true;
if (!$authorized) {
  Header(\"WWW-Authenticate: Basic realm=\\\"Passwordbeskyttet\\\"\");
  Header(\"HTTP/1.1 401 Unauthorized\");
  exit;
}
?>
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:36 #20
Hvis du vil have en løsning i JavaScript, har jeg udbygget mit første svar.

<FORM ACTION=\"fejl.html\" onSubmit=\"location.href = this.kode.value + \'.html\'; return false\">
Username: <INPUT TYPE=TEXT SIZE=20 NAME=\"user\"><br>
Password: <INPUT TYPE=TEXT SIZE=20 NAME=\"kode\">
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE=\"OK\" onClick=\"location.href =
this.form.user.value + this.form.kode.value +\'.html\'; return false\">
</FORM>

Du skal nu blot oprette en side for hver user, med navnet <username><password>.html og en side der hedder fejl.html
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:41 #21
Øhm, ønsker ikke at oprette 5000 .html sider.. så jeg vælger PHP-løsningen.

Men.. Den virker ikke, jeg kopierede indholdet til en fil jeg kaldte c:\\index.php
og været inde og oprette filtypen PHP mime: open / iexplore, så min browser kender php typen.... men den loader ikke siden, selv om jeg manuelt går ind i ie og skriver C:\\index.php

Hvad går der galt?
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:51 #22
Du har vel ikke installeret php og Apache ?!?
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:53 #23
næh... skal jeg det?

Jeg har som sagt ingen forstand på det, jeg skal bare bruge noget, der virker.

Men måske skal jeg bare købe en færdig løsning, hos en af de mange Web-Shops der efterhånden er.

:o(
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 16:33 #24
Der lader ikke helt til, at du har styr på, hvilke serverside-sprog du har adgang til. Hvilken server skal det ligge på? Giv mig evt. adressen, så kan jeg tjekke hvad du har adgang til.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:20 #25
Det skal ligge på WOL\'s server, hvis det skal være ASP o.l. (www.worldonline.dk/~komischk) og det skal ligge på Nettonets server (www.gaunt.dk) hvis det kan afvikles som JS.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 18:05 #26
Jeg har ærligt talt ingen forstand på det, det eneste jeg ved, er at jeg skal bruge et login system, med brugernavn og password, men det er tílsyneladende meget svært at få lavet.
Avatar billede doeleman Nybegynder
13. oktober 2000 - 19:21 #27
Din worldonline server er en
Apache/1.3.12 (Unix) PHP/4.0.3-dev PHP/3.0.16 FrontPage/4.0.4.3
Det tyder på, at du har adgang til php (tilgengæld tror jeg ikke du har adgang til ASP). Prøv php-scriptet, jeg postede 15:34.

Hver opmærksom på, at sålænge du ikke har Apache og PHP installeret på din egen maskine derhjemme, skal du uploade scriptet til din server, for at se om det virker.

Kontakt mig evt. på ICQ 18407160 inden kl. 21 hvis du har brug for hjælp.

P.S.
Nettonets server er en Microsoft-IIS/4.0. Det tyder på, at du muligvis har adgang til ASP og måske også PHP.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 21:04 #28
Jeg kører ASP på serveren lige nu - så det har jeg :)

Jeg ligger php-scriptet op nu, og leger ldit emd det ...

Det husker jeg lige.

Nu er kl. 21:02 .. så det kan jeg ikke nå.

Nettonet: der har jeg i al fald ikke adgang til asp. :/
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 21:07 #29
JEg har lagt det op på serveren, og det loader lidt.. og skriver udført, uden at gøre noget.. hvad gør jeg forkert?
Avatar billede gauntlet Nybegynder
13. oktober 2000 - 21:46 #30
Doeleman:

Jeg har lagt det op, som det gerne skulle blive..
med dit php på, se

www.gaunt.dk/secret (en reference til wol serveren).

Men det virker ikke, se evt hvordan jeg har sat det ind, måske er det dér det går galt?
Avatar billede casper_21 Nybegynder
14. oktober 2000 - 11:10 #31
Se siden http://www.script.dk/script.jsp?type=s&start=31
klik der hvor der står password.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
14. oktober 2000 - 11:17 #32
Casper: Jeg gentager mig selv én gang mere:

\"Det er sq ikke for at folk bare skal surfe lidt rundt og gi mig et par links, jeg giver 500p\"

\"ARGH - kan man ikke bare Paste koden herind, så jeg slipper for at få en masse arbejde ?
Det eneste jeg vil have er koden, ikke 46 links!\"

Avatar billede gauntlet Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:21 #33
Jeg fik det lavet som CGI script, og det virker.

Alligevel skal i da have tak (og point) for jeres hjælp.