Avatar billede collin Nybegynder
13. oktober 2000 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Internet forbindelse macos 8

Min svigerfar har en Power Mac fra ca. \'95 og vil gerne etablere en forbindelse til Internet. Jeg forsøgte at hjælpe en weekend men han havde en Wanadoo CD fra Mobilix som åbenbart var beregnet til Windows - vi kunne i hvert fald kunne tyde en halv del af de oplysninger og valgmuligheder der blev præsenteret i de forskellige dialog felter. Så vi kom ikke rigtig noget vejen. Siden har han forsøgt med forskellige tilbud af forskellige udbyder uden held. Vi har også kontaktet Mobilix via deres hjemmeside hvilket hellere ikke førte til noget. Maskinen skulle være født til Internet - dvs har, fra da den var købt, netkort, internt modem og det hele. Jeg vil gerne høre om der er nogle der kender en enkel metode at sætte forbindelsen op på en sådan maskin eller hører fra andre der har haft problemer med Power Mac og Internet. Jeg er selv mest PC bruger så har ikke meget erfaring med Mac.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. oktober 2000 - 00:22 #1
Hej Collin,
Hvis du har MacOS 8.1 mener jeg at der kom en assistent med, der leder jer gennem opsætningen. Prøv at se i mappen Assistenter. Den burde hjælpe.
Hvis dette ikke hjælper må du hjælpe med flere oplysninger. Hvilken Mac er det?, hvilken MacOS er det(Mobilix kræver mindst 7.61, og jeg vil nok sige mindst 8.1, men det er en smagssag, men hvis maskinen er fra \'95 og ikke er opgraderet er den nok på ca. 7.1.2, hvilket ikke er godt nok hvis det skal gøres nemt, men det er en anden sag.), Kan du finde et kontrolpanel der hedder TCP/IP eller evt. OT/PPP, og hvad med det kontrolpanel der hedder Modem? Kan du få det til at ringe op overhovedet?
Jeg kan til gengæld berolige dig med at det er væsentligt nemmere at konfigurere en Mac til internet end en PC, så hvis du har prøvet en PC skal det nok gå!

Avatar billede otis Nybegynder
14. oktober 2000 - 00:26 #2
hey hey..Du skal bruge Det program der hedder FreePPP, som kan  downloades fra TuCows, og kan være på en diskette, såd er burde ik være noget problem
-Otis
Avatar billede egonspock Seniormester
14. oktober 2000 - 13:01 #3
Jeg klarede mig da fint uden FreePPP, men det er da klart et alternativ til Apples egne kontrolpaneler, og så kan man både få en ekstra menu og et kontrolliniemodul!

Et andet indspark er at Mobilix-CD\'en virkelig er til Mac, vær ikke bange for det, selvom det ca. er de samme ting den spørger om til en PC, men når den skal til at registrere, ringer den så op? Hvis det lykkes at få den til at ringe op  og I får kontakt til serveren, er de fleste tal nok skrevet rigtig ind i kontrolpanelerne, og burde måske(!) være klar til nettet. Når jeg skriver måske, er det fordi jeg har oplevet at den type programmer stopper inden de får skrevet f. eks. telefonnummeret på opkaldsforbindelsen ind i kontrolpanelet!
M.A.O hvor langt i processen er I nået?
Avatar billede schumacher Nybegynder
19. oktober 2000 - 11:45 #4
Brug Remote Access (følger med alle nyere versioner af MacOS) og ring til Mobilix support hvis du mangler informationer. Få dem til at guide dig igennem.

Det er noget lettere og det er det de er til for :)

/ Peter
Avatar billede collin Nybegynder
24. oktober 2000 - 16:50 #5
Jeg har ikke rigtig mulighed for at evaluere svarene men siger tak til jer alle sammen og fordeler pointerne mellem egonspock og otis.