Avatar billede lost-sniper Nybegynder
26. november 2002 - 15:39 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Apache på FreeBSD

Jeg prøver at installere Apache på FreeBSD, jeg tog Apache 1.3 versionen, som rigtigt er til FreeBSD 4.6, men den virker vel også til 4.7, jeg er det eneste jeg kunne finde ud af, var at downloade filen, hvordan udpakker man den, og installere den?
Avatar billede postndk Nybegynder
26. november 2002 - 17:29 #1
du kan gøre dette :

log in som root

cd /usr/ports/www/apache13/
make all install clean

så skulle den blive installeret
Avatar billede aners Nybegynder
27. november 2002 - 11:57 #2
eller
cd /usr/ports/www/apache13/&& make install clean
Avatar billede skwat Praktikant
27. november 2002 - 12:05 #3
Er der en der kan forklare hvorfor folk er så vilde med Ports, det er 100 gange hurtiger at lav bin add.
Avatar billede postndk Nybegynder
27. november 2002 - 17:20 #4
skwat, forklar lige ...
Avatar billede skwat Praktikant
27. november 2002 - 17:58 #5
Når man installere via /stand/sysinstall fetcher man en binær fil, fra enten ftp, cd-rom eller hvad man nu har. alternativt kan man bruge pkg_add.
Avatar billede postndk Nybegynder
27. november 2002 - 22:48 #6
hvad er det lige fordelen eller forskellen er ? ports virker da kanon ? ..

er der da mulighed for at upgrade en source eller ? ? ...
Avatar billede skwat Praktikant
28. november 2002 - 09:31 #7
forskellen er at ved ports downloader man kilden og kompiler den, og ja det virker kanont(Hvis man har en psykopat maskine)

Et eksempel er KDE3 under 4.5 tager + 8 timer på min maskine under ports, og mindre end en hvis jeg laver en bin add.
Avatar billede dollar Nybegynder
19. december 2002 - 11:01 #8
Tjaa det var jo filen du skulle have udpakket...

Lig den i /usr/local/ og lav en tar -xvzf apache-1.2.whatever.tar.gz

Husk lige at tilrette den så det passer med filnavnet.....

Du kan eventuelt læse en artikel om det her
http://www.phpcoder.dk/phplinux.php
Avatar billede hazart Nybegynder
26. januar 2003 - 15:29 #9
Hent filen og lig den et smart sted. (vi lejer lige til at du har det på /Disk1/Unix/)

cd /Disk1/Unix
tar xfzv apache-2.0.44.tar.gz

cd apache-2.0.44

./configure --prefix=/usr/local/apache2 --enable-speling --enable-so
make
make install

----
Webserveren apache vil nu blive installeret i mappen /usr/local/apache2
du kan benytte programmet apachectl --> /usr/local/apache2/bin/apacectl til at starte webserveren med. din httpd.conf, som først skal sættes rigtigt op finde du under /usr/local/apache2/etc/httpd.conf eller som httpd.conf.dist (så skal du bare rename den)
Du kan naturligvis også vælge andre ./configure options end dem jeg lige skrev på, men det er de mest simple og mest anvendelig synes jeg. Fx ville --enable-ssl også være en god ide hvis du vil afvikle ssl sikrede hjemmeside (https)

send en mail til eksperten@haz.dk hvis du sidder fast.
Avatar billede shagwell Nybegynder
16. marts 2003 - 08:17 #10
Måske min side kan hjælpe her ->
www.freebsd-service.net -> install how-to -> Apache2 and PHP4

mvh MM
Avatar billede spade Nybegynder
22. juli 2003 - 15:09 #11
ork, fordelen ved ports er naturligvis at man efter hver cvsup er garanteret det nyeste, portede software til maskinen. pkg_add henter jo binaries som førnævnt, og disse rekompileres jo ikke ved hver commit til port-listen, vel?
og så kan man angive args:) det er vel de største fordele...
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. august 2003 - 07:56 #12
ok det var måske på tide at få lukket spm .. eller deltage i det hvis emnet stadig er relavant?