Avatar billede boomer Nybegynder
21. marts 1999 - 00:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DSN-Less på subnet.dk - nå ikke...

Hejsa...

Jeg har forsøgt at opsætte en DSN-Less forbindelse på mit subnet område.

Jeg har skrevet:

--
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connect.Open "DBQ=d:\users\boomer\www\bøger.mdb; DefaultDir=d:\users\boomer\www\;Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
--

Jeg ved at mit område er d:\users\boomer\www fra filen på http://boomer.subnet.dk/test.asp som jeg har bedt om bare at vise vejen til biblioteket.

Hvad gør man nu, hvis man gerne vil gøre brug af DB?

BTW, dette er fejlbeskeden:

--
[Microsoft][ODBC Microsoft Access 97 Driver] The Microsoft Jet database engine cannot open the file '(unknown)'. It is already opened exclusively by another user, or you need permission to view its data.
--

Hvad gør man?
Avatar billede Dan Nim Seniormester
21. marts 1999 - 17:07 #1
Den kan simplet hen ikke finde filen !.

Hvordan finder du den fylde sti frem til databasen ????????
Avatar billede tom Nybegynder
21. marts 1999 - 17:54 #2
Prøv at bruge funktionen mappath a la nedenstående. Det er ikke sikkert at du har helt fat hvad drev mv. hedder på serveren.
DBQ=server.mappath(/data/dbboger.mdb")
Iøvrigt ville jeg aldrig bruge æ, ø og å ved navngivning af filer. Det kan give serverfejl.
Avatar billede heal Nybegynder
21. marts 1999 - 17:55 #3
Du kan lave en include-fil der f.eks. indeholder følgende:
----snippet begin-----
<%
sDatabasePath = Server.MapPath("/databases")
StrConnect = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&sDatabasePath&"\TestDB1.mdb"
%>
-----snippet end----

Som det fremgår henviser denne sti til min "wwwroot\databases" hvor databasen så ligger.

Denne include-fil placerer du så i startn af din asp-side. Når du så vil læse din database, kan bare referere til StrConnect.
Løser det problemet?
Avatar billede Dan Nim Seniormester
21. marts 1999 - 18:07 #4
I dit tilfælde ville jeg bruge :
...
connect.Open"DBQ="&Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")&"boger.mdb; DefaultDir="&Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")&";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
...
Husk at lave "bøger.mdb" om til "boger.mdb". da det _ikke_ kan anbefaldes at bruge ÆØÅ til filnavne

Kunne det bruges
Avatar billede boomer Nybegynder
21. marts 1999 - 18:26 #5
Jeg prøver...
Avatar billede meyer Nybegynder
21. marts 1999 - 18:59 #6
Prøv lige den her og se om det er den rigtige sti du har lavet:
Lav din egen test.asp med følgende
<%= Server.MapPath("\")%>

Meyer :-)
Avatar billede boomer Nybegynder
21. marts 1999 - 21:00 #7
Og den returnerer det samme... prøv eventuelt på http://www.boomer.subnet.dk/test.asp
Avatar billede heal Nybegynder
22. marts 1999 - 00:27 #8
Jeg ved godt at det er et tåbeligt spørgsmål, men alligevel;

Når du refererer til dine data, refererer du så direkte til din tabel, eller prøver du at kalde selve database-navnet?
Avatar billede boomer Nybegynder
22. marts 1999 - 14:47 #9
Ja, det var et tåbeligt spørgsmål :)

Når jeg f.eks skal tilføje en record bruger jeg:

----------------------------------------
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
  connect.Open "DBQ="&Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")&"boger.mdb; DefaultDir="&Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")&";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
Set Class = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Class.Open "SELECT * FROM Bog WHERE BogKat='" & Request("Kategori") & "'",Connect,adOpenDynamic,adLockOptimistic
----------------------------------------

Er det ikke sådan det skal være?
Avatar billede meyer Nybegynder
22. marts 1999 - 16:02 #10
Hej boomer.
Her nedenfor er din string, men du mangler et ; til sidst mellem } og ", altså den skal hedde (*.mdb)};" - prøv det.

Hvis det ikke virker så send mig en mail på falsternet@falsternet.dk , jeg har selv fået den du roder med til at virke.
Hygge :o)
meyer

--
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connect.Open "DBQ=d:\users\boomer\www\bøger.mdb; DefaultDir=d:\users\boomer\www\;Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
--
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
27. maj 2001 - 21:21 #11
KAN IKKE BRUGES PÅ SUBNET.DK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
27. maj 2001 - 21:23 #12
Prøv Friserverplads.dk de understødder lidt mere... Du kan evt. lave en side som videre sender brugerne fra din subnet.dk side til din nye friserverplads.dk side.

M-Koldsgaard