Avatar billede tdamgaard Nybegynder
25. november 2002 - 13:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Behandling af personoplysninger?

Jeg har lige prøvet, at bestille en billet til The Party 2002 (www.theparty.dk) via Billetnet.
Men jeg fik at vide, at hvis ikke jeg oplyste navn og adresse, så kunne jeg ikke få lov til at bestille en billet - dette var et krav fra arrangørerne til Billetnet.

Må man ifølge loven om behandling af personoplysninger forlange navn og adresse til et sådan arrangement?

Hvis ja, hvad gør folk med hemmelig adresse og telefon nummer så?
Avatar billede sucsa Nybegynder
25. november 2002 - 13:18 #1
Sålænge de (netparty) ikke videregiver/sælger eller på andre mådet oplyser andre om de personlige oplysninger er der intet til hinder for de kan kræve at kunderne skal oplyse det.
Avatar billede soreno Praktikant
25. november 2002 - 13:19 #2
Ikke et direkte svar på dit spørgsmål, men du kan finde masser af info på denne side om persondataloven.
http://www.prosa.dk/persondataloven/
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
25. november 2002 - 13:20 #3
Jeg har også selv været lidt på "besøg" hos http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/index.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. november 2002 - 13:32 #4
Dette gør de sikkert af hensyn til at så er det ikke så nemt at "fake-order" en masse billetter :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. november 2002 - 13:32 #5
sorry - var ikke ment som et svar
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
25. november 2002 - 14:12 #6
Fik lige lidt mere information fra en god ven.  :-)

Registerloven tillader fuldt ud den slags.

Blot er de forpligtet til to ting:
1.) At kunne give dig komplet overblik over HVAD de har registreret på dig.
2.) At slette alle oplysninger om dig, hvis du ønsker.

Der ud over gælder nogle generelle betingelser for elektroniske registre, herunder:
A.) Der må ikke registreres oplysninger som strider mod Persondataloven. Dette gælder bl.a.: Din seksuelle orientering, din rellegion, dit politiske tilhørsforhold, m.v.
B.) Data må ikke overdrages til 3. part uden dit eksplicitte samtykke.
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
04. december 2002 - 20:24 #7
Jeg lukker