Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. november 2002 - 18:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ftp server med mysqlbackend til users & virtualhosts

jeg har brug for at opsætte en ftp server som henter informationer om brugere & virtualhosts fra en mysql database.
jeg har nemt ved at finde ud af det med users i bla proftpd, men det er det med virtualhosts der ikke hænger helt sammen.
er der nogen der kan give et tip til en server, evt conf filer og andet relateret så ville jeg blive glad

/dex2k
Avatar billede dank Nybegynder
24. november 2002 - 19:10 #1
hvad mener du med virtualhosts - eller rettere hvad har du behov for?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. november 2002 - 19:20 #2
jeg har et domain:
domain.tld

så vil jeg gerne have noget ala dette defineret

virtualhost : sub1.domain.tld
users : user1, user2
localdir : /var/www/sub1

og det vil jeg gerne have den skal hive ud af en mysql database
Avatar billede dank Nybegynder
24. november 2002 - 20:02 #3
ok. men du kan vel ikke lave flere virtualhosts på samme port?

Og hvorfor i det hele taget bruger virtualhosts? Hvad skal man med det på en FTP server?

Undskyld mig hvis jeg ikke helt forstår hvad det er du skal.
Avatar billede dank Nybegynder
24. november 2002 - 20:03 #4
Alt hvad du har behov for er vel users+localdir til en FTP server. uanset antallet af domains + brugere på denne?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. november 2002 - 21:07 #5
jo jeg kan godt lave virtualhosts
det kan proftp finde ud af i config filen

nej det er det ikke, jeg vil gerne have så jeg har en www.domain.tld
en mail.domain.tld osv osv....

kan godt være du ikke kan forstå det, men det er hvad jeg skal bruge
Avatar billede dank Nybegynder
24. november 2002 - 22:06 #6
jeg har stadig meget svært ved at se pointen i dette...  :o/

Men her er mit bud:

<virtualhost ip.1>
SQLAuthTypes            Plaintext
SQLAuthenticate            users*
SQLConnectInfo            db@localhost username password
...
o.s.v.
</VirtualHost>

<virtualhost ip.2>
SQLAuthTypes            Plaintext
SQLAuthenticate            users*
SQLConnectInfo            db@localhost username password
...
o.s.v.
</VirtualHost>

Ovenstående burde gøre hvad du har behov for.. Men jeg har meget svært ved at tænke mig til et scenario hvor dette skulle være nødvendigt.. men det er nok bare mig :o)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. november 2002 - 23:18 #7
det er lige så meget for at se om det kan lykkedes ;)
Avatar billede hazart Nybegynder
26. januar 2003 - 15:38 #8
Det letteste er at holde alle brugere i en tabel.

Virual hosts er ikke nødvendigt når du bruger FTP. Du kan sagtens få alle brugere der logger ind til at tro at det er deres egen ftp konto ved at lukke dem inde i et chroot() jail. Det gøres ved at sætte:

DefaultRoot ~/

så definerer du bare deres homedir i sql databasen og vupti, så er der en ftp konto til alle de brugere og hjemmesider du vil have... Fx:

User:    Homedir:
claus    /var/www/domain.tld/claus/
karin    /var/www/domain.tld/karin/

osv.

claus og karin ser kun undermapper til deres mappe: /var/www/domain.tld/brugernavn --> og er altså lukket inde i et jail.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
10. februar 2003 - 11:52 #9
well... closing down ;)
Avatar billede dank Nybegynder
10. februar 2003 - 12:52 #10
hvor'n gik det? Kunne det løses?