Avatar billede zord Nybegynder
12. oktober 2000 - 21:45 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

CMOS battery failure

Hjælp, efter at have koblet computeren fra i et par timer fik denne fejlmeddelelse. Derefter insert bootdisk.

Harddisken kunne den ikke finde, jeg har prøvet at autodetecte uden held og sat indstillingerne i standard CMOS setup til auto. samt at load bios+setup defaults.
Avatar billede nathan Nybegynder
12. oktober 2000 - 22:03 #1
har du prøvet med ny CMOS battery på motherboard?

/nathan
Avatar billede zord Nybegynder
12. oktober 2000 - 22:12 #2
Nej, men det bliver udskiftet, men nu da indstillingerne er røget hjælper det vel ikke.
Avatar billede gozar Nybegynder
12. oktober 2000 - 22:35 #3
Nope.. Instillingerne, bliver sat til standart!
Avatar billede nathan Nybegynder
12. oktober 2000 - 22:53 #4
ja som gozar siger indtillingerne blive sat til standrad, f.eks man kan afbryde batteriet hvis man ikke kan huske sin BIOS password!!!

hvor gammel er den computer/motherboard? Hvad mener du men \"koblet fra\"? computeren har været slukket?
Avatar billede gozar Nybegynder
12. oktober 2000 - 23:25 #5
Hvis det er en helt ny computer, er det måske fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Det bliver genoplad af computeren, når strømstikket er sat i computer og stik kontakt.

Grunden til at du så har fået et flat batteri, er at holbarheden af batteriet bliver dårligere, hvis der er strøm på batteriet.
Avatar billede shishogan Nybegynder
13. oktober 2000 - 12:49 #6
1.Åben PC\'er og tjek for kabler ikke er faldet ud(ved flytning).
2. Indtast manuelt HD config i BIOS.
3. Tag en papirclips, og sæt den i min. 5 sek. i CMOS batteriets kontaktflade(kortslut denne)(for at nulstille BIOS totalt).
Avatar billede zord Nybegynder
19. oktober 2000 - 20:57 #7
Ok, jeg har prøvet at taste tallene fra HD\'en manuelt ind i bios. Jeg mangler bare 2 af tallene: landz og precomp. computeren er en pentium 166mhz hd\'en er 2,1 GB.

Nu får jeg en \"harddisk fejl 80\" ved boot hvor den før slet ikke kunne finde den.

Kommentaren er forsinket da jeg har lidt problemer med at komme på nettet :) ...
Zord
Avatar billede zord Nybegynder
19. oktober 2000 - 20:59 #8
batteriet er også blevet skiftet og det gamle var taget ud i lang tid, så bios\'en skulle være nulstillet totalt
Avatar billede nathan Nybegynder
19. oktober 2000 - 21:36 #9
nej, Bios\'en bruger ikke batteriet til noget når maskinen er tændt. når den er slukket, clock og Bios Ram bruger den til husker tid og indstillinger af hardware i enkelte computer. som sagt alle bios opsætninger sat til \"default\". mht. Harddisk, den sat til \"none\"
men jeg kan bare ikke forstå, hvorfor din \"autodetect\" ikke virker...

Kan du ikke finde de oplysniger, på harddisk?

/nathan
Avatar billede zord Nybegynder
19. oktober 2000 - 22:28 #10
det er fra harddisken der mangler de to oplysninger. Jeg fik at vide at man ikke behøvede \"prcomp\" men at \"landz\" var nødvendig.
Kan det overhovedet hjælpe at taste tallene ind når autodetect ikke kan finde HD\'en?
Avatar billede nathan Nybegynder
20. oktober 2000 - 00:27 #11
ja, det virker nogen gange på den måde! men har computeren kontakt til din HD? jeg mener kable osv!!
Avatar billede brujo Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:47 #12
Precomp skal bare være 0 og landing zone er det samme som antallet af cylindre minus 1. Den skulle dog heller ikke være nødvendig på nyere BIOS-versioner.
En uautoriseret måde at slette bios og gå til default configuration er at kortslutte systemet; fjern batteriet og tryk clipsen, der holder batteriet ned på kontaktfladen. Det har jeg gjort en enkelt gang da min BIOS blev inficeret med virus og jeg ellers måtte kassere mit mobo. Det virkede, men jeg kan ikke give nogen garantier.
Avatar billede zord Nybegynder
23. oktober 2000 - 21:36 #13
Har prøvet at skrive landZ ind som cyls-1 og får stadig samme fejl. Har prøvet at være inde på harddiskproducentens hjemmeside og finde dataerne der, det hjalp heller ikke, harddisken har også været sat i en anden computer uden held. Nu tror jeg ikke der er mere at gøre.

Så er det bare det at det der er på HD\'en er forbandet vigtigt.

Hvis nogle kender priserne og hvilke firmaer der kan redde data\'ene får i pointene.
Avatar billede brujo Nybegynder
23. oktober 2000 - 21:57 #14
Hvis du går til datarecovery-firmaer koster det en formue at få reetableret en disk. Jeg har ofte reddet \"døde\" diske med div. programmer, så  hvis du har lyst kan du sende mig en mail.
bkb13655@vip.cybercity.dk
Avatar billede zord Nybegynder
01. november 2000 - 20:49 #15
har fundet fejlen. Der var et kort installeret i computeren for at give ekstra porte og HD\'en var sat imellem det, da bios\'en blev nulstillet \"forsvandt\" kortet og dermed HD\'en.
Efter så meget roderi i bios-opsætningen var her god hjælp til at få det op at køre igen, pointene er derfor jeres.
Avatar billede nathan Nybegynder
01. november 2000 - 20:55 #16
takker for pointerne, der er jo godt du selv fandt fejlen. håber ikke du har mistet noget data!!!