Avatar billede mindreklog Nybegynder
23. november 2002 - 22:39 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Grundig forklaring på for-løkken

Hejsa,

Er der en venlig sjæl, som kan give mig en grundig og udførlig forklaring af for-løkken...Jeg er begynder og skal derfor have det en med ske :)

Tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. november 2002 - 22:40 #1
det er det samme som en while-løkke, bare nemmere at bruge til simple
gennemløb. Eksempel

  for (i=0;i<10;i++) { ... }

er det samme som

  i=0;
  while (i<10) {
    ...
      i++;
  }
Avatar billede abpdk Nybegynder
23. november 2002 - 22:43 #2
For løkker er del op i tre dele.
Del 1: Hvor man skal starte
Del 2: Hvor man skal slutte
Del 3: Hvad der skal ske for hvert gennemløb

eks:

for (i=0; i<10; i++) {}

Løkken starter med i=0 og køre så længe i er mindre end 10. For hvert gennemløb øges i med 1 og løkken vil derfor terminere.

andet eks.

for (i=10; i>-10; i--) {}

Løkken stater med i=10 og køre så længe i er større end -10. For hvert gennemløb mindskes i med 1 og løkken terminerer tilsidst.
Avatar billede mindreklog Nybegynder
23. november 2002 - 22:46 #3
Ok - er med - men hvad afgør hvad i er??

og er dette ikke en uendelig løkke: for (i=10; i>-10; i--) {}
eller er det mig der har misforstået noget!?
Avatar billede abpdk Nybegynder
23. november 2002 - 22:50 #4
I skal være erklæret i forvejen eller i for-løkken. Du kan f.eks. godt (mener jeg) skrive for (int i=0; ..... Hvad skulle der være i vejen med den for-løkke?
Avatar billede mindreklog Nybegynder
23. november 2002 - 22:55 #5
1. ok hvis jeg laver "for (int i=0;i<10;i++) - det vil sige, at første gang den kører igennem - vil den gøre det med i=0 og derefter med i=1 osv. pga. af det sidste led i++
er dette rigtig forstået??
2. Hvis det er det - er jeg helt med på, at det ikke er en uendelig løkke - havde overset i--
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. november 2002 - 22:55 #6
med
  for (i=10; i>-10; i--) {}
får i værdierne 10,9,....0,....-8,-9
Det er jo godt nok - hvis det er det man vil have ;=)
Avatar billede abpdk Nybegynder
23. november 2002 - 22:58 #7
Nemlig, det er rigtigt at det ville have været en uendelig løkke med i++, men ikke med i--. Desuden tror jeg at java compileren ville have sagt noget hvis du skrev en oplagt uendelig løkke.

Jeg er ikke helt sikker men man kan vist også skrive noget i retning af:

i+=1, i-=1, i*=1 osv.. Muligvis i en lidt anden rækkefølge, hvis du forstår.
Avatar billede abpdk Nybegynder
23. november 2002 - 23:01 #8
Bemærk, hvis du vil bruge f.eks. i*=2 (1 er jo noget vrøvl) er det naturligvis ikke nogen god ide at starte med i=0 :)
Avatar billede cybermazedk Nybegynder
26. november 2002 - 07:05 #9
Mht. uendelige løkker, kan:

while(true);

klare tricket :D
Hvis man altså skulle ønske at lave en uendelig lykke ...
Avatar billede cybermazedk Nybegynder
26. november 2002 - 07:07 #10
*en uendelig løkke ...

Elendig tyrk fejl.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. november 2002 - 07:21 #11
eller

  for(;;;);