Avatar billede mg_network Nybegynder
23. november 2002 - 16:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formular i PHP

Jeg har lavet en formular i PHP hvor meget data bliver sendt til en mail, men ganske normal formular. problemet er bare at når man har udfyldt og trykker send så siger den:

Warning: mail() expects at most 5 parameters, 23 given in c:\program files\apache group\apache\htdocs\mg network_new\formular_tilmelding.php on line 47
Oplysningerne blev ikke sendt af Mosegrisens server

formular:

<table><tr><form action="formular_tilmelding.php" method post="localhost" enctype="multipart/form-data">
<td><a>Fornavn:</a></td><td><input type=text name="fornavn"></td>
<tr><td><a>Efternavn:</a></td>
<td><input type=text name="Efternavn"></td>
<tr><td><a>By:</a></td>
<td><input type=text name="by"></td>
<tr><td><a>Alder:</a></td>
<td><select name="alder"><option>Vælg</option><option>16</option><option>17</option><option>18</option><option>19</option></select></td>
<tr><td>Uddannelse:</td>
<td><select name="udd"><option>Vælg</option><option>Erhverv</option><option>Gymnasial</option><option>HTX</option><option>HHX</option><option>HF</option></select></td>
<tr><td><font color="#aa0000"><strong>Com info:</strong></font></td>
<td><hr align="left" size="2" width="80%" color="#003399"></td>
<tr><td>Fabrikant:</td>
<td><input type=text name="fabrikant"></td>
<tr><td>Proccessor:</td>
<td><p>
              <label>
              <input type="radio" name="proccessor" value="radio">
              Pentium</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="proccessor" value="radio">
              AMD</label>
              <br>
            </p></td>
<tr><td>MHz:</td>
<td><select name="mhz"><option>Vælg</option><option>500MHz</option><option>600MHz</option><option>700MHz</option><option>800MHz</option><option>900MHz</option><option>1000MHz</option><option>1100MHz</option><option>1200MHz</option><option>1300MHz</option><option>1400MHz</option><option>1500MHz</option><option>1700MHz</option><option>1800MHz</option><option>1900MHz</option><option>2000MHz</option></select></td>
<tr><td>Ram:</td>
<td><select name="ram"><option>Vælg</option><option>64mb</option><option>128mb</option><option>256mb</option><option>512mb</option><option>1024mb</option></select></td>
<tr><td><a>Grafikkort:</a></td>
<td><input type=text name="grafik"></td>
<tr><td><font color="#aa0000"><strong>Game info:</strong></font></td>
<td><hr align="left" size="2" width="80%" color="#003399"></td>
<tr><td><a>Genre:</a></td>
<td><p>
              <label>
              <input type="radio" name="genre" value="radio">
              Strategi</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="genre" value="radio">
              Shoot'em up</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="genre" value="radio">
              Rollespil</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="genre" value="radio">
              Action</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="genre" value="radio">
              Eventyr</label>
            </p></td>
<tr><td>Top 3games:</td>
<td><a><font color="#006600">Start med nr. 1</font></a></td>
<tr><td>Number 1</td>
<td><input type=text name="top1"></td>
<tr><td><a>Number 2</a></td>
<td><input type=text name="top2"></td>
<tr><td><a>Nubmer 3</a></td>
<td><input type=text name="top3"></td>
<tr><td>Din skill:</td>
<td><select name="skill"><option>vælg skill</option><option>Novice</option><option>Average</option><option>Experienced</option><option>Skilled</option><option>Masterful</option></select></td>
<tr><td><a>Nick name:</a></td>
<td><input type=text name="nick"></td>
<tr><td><font color="#aa0000"><strong>Kontakt:</strong></font></td>
<td><hr align="left" size="2" width="80%" color="#003399"></td>
<tr><td><a>Chat program:</a></td>
<td><p>
              <label>
              <input type="radio" name="chat" value="radio">
              ICQ</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="chat" value="radio">
              Trillian</label>
              <br>
              <label>
              <input type="radio" name="chat" value="radio">
              MSN</label>
              </p></td>
<tr><td><a>Nummer:</a></td>
<td><input type=text name="nummer"></td>
<tr><td><a>E-mail:</a></td
><td><input type=text name="mail"></td>
<tr><td><a>Url:</a></td>
<td><input type=text name="url"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><a>Kommentar:</a></td>
<td><textarea name="text" rows="5"></textarea></td>
</tr>
<tr><td></td><td><input type=submit value=Send></td></form></tr></table>

PHP kode:

<?
$header .= "fornavn";
$header .= "efternavn";
$header .= "by";
$header .= "alder";
$header .= "udd";

/* sender personlig oplysning */

$header .= "fabrikant";
$header .= "proccessor";
$header .= "mhz";
$header .= "ram";
$header .= "grafik";

/* sender com info */

$header .= "genre";
$header .= "top1";
$header .= "top2";
$header .= "top3";
$header .= "skill";
$header .= "nick";

/* sender game info */

$header .= "chat";
$header .= "nummer";
$header .= "mail";
$header .= "url";
$header .= "text";

/* sender kontakt info */

$header .= "From: mailingliste@mail.dk\r\n";
$header .= "Reply-to: klaus@d-struct.dk\r\n";
$header .= "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\r\n";
$modtager[] = "klaus@d-struct.dk";
for($i = 0; $i < count($modtager); $i++) {
  $success = mail($modtager[$i], $fornavn, $efternavn, $by, $alder, $udd, $fabrikant, $proccessor, $mhz, $ram, $grafik, $genre, $top1, $top2, $top3, $skill, $nick, $chat, $nummer, $mail, $url, $text, $header);
  if($success) {
    echo "<a><font color=#006600><strong>Dine oplysninger er sendt og godkendt</strong></font></a>";
  }
  else {
    echo "<a><font color=#FF0000><strong>Oplysningerne blev ikke sendt af Mosegrisens server</strong></font></a><BR>";
  }
?>

Jeg kan godt se den kun kan sende 5 headers men hvordan kan jeg gøre sådan at den sender det hele, for det er jo hele 23 headers der skal sendes til min mail ??????
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. november 2002 - 18:08 #1
...det var da en ordentlig gang rod...
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. november 2002 - 18:10 #2
En mail består af:

modtager (første argument)
emne (andet argument)
besked (tredje argument)
headers (valgfrit fjerde argument)
parametre (valgfrit femte argument)

Se http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php

Du kan ikke bare vælte inputargumenter ind i mail-funktionen i en skøn forvirring og forvente at det hele på magisk vis kommer frem til den rigtige modtager i en pæn og overskuelig oversigt!
Avatar billede boooboo Nybegynder
23. november 2002 - 18:17 #3
Det kan egentlig godt lade sig gøre, men du skal bare proppe dem ind de rigtige steder... F.eks:

mail("blabla@bla.dk", "Blabla", "Dit fornavn: $fornavn\n Dit efternavn: $efternavn");

Så alt det du vil sende skal egentlig bare placeres i selve beskeden
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. november 2002 - 18:17 #4
Så bottomline er at alt den information du ønsker at læse skal smides i tredje argument som jo er beskeden - hvis du ønsker ekstra headers (From, Reply-To osv) kan du smide det i fjerde argument - alt det andet du smider i header har intet som helst at gøre dér - det skal over i emne (body!)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
23. november 2002 - 18:19 #5
mon ikke din mail() så skal se sådan ud
mail($modtager[$i], "emne", "$fornavn, $efternavn, $by, $alder, $udd, $fabrikant, $proccessor, $mhz, $ram, $grafik, $genre, $top1, $top2, $top3, $skill, $nick, $chat, $nummer, $mail, $url, $text", $header);
Avatar billede mg_network Nybegynder
25. november 2002 - 10:45 #6
ztyxx -----> Så er der jo stadigvæk for mange parametre er det ik?

kan i give et ex. på koden så ?
Avatar billede tipsen Nybegynder
25. november 2002 - 11:39 #7
prøv at læse hvad ztyxx har skrevet...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. november 2002 - 12:31 #8
hvis du kigger efter, er
$fornavn, $efternavn, $by, $alder, $udd, $fabrikant, $proccessor, $mhz, $ram, $grafik, $genre, $top1, $top2, $top3, $skill, $nick, $chat, $nummer, $mail, $url, $text
sat imellem to "", så det udgør bodystrengen i mail(), altså den tredje parameter, og vil så blive postet som teksten i mailens body
Avatar billede mg_network Nybegynder
25. november 2002 - 12:58 #9
nå ok...ska nok lige se om det virker.. ; )
Avatar billede mg_network Nybegynder
27. november 2002 - 10:40 #10
ja det er ztyxx der skal svare med mindre du ikke vil havbe din points------?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 12:15 #11
så lægger jeg da lige et svar :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. november 2002 - 20:20 #12
takker for point :-)