Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. november 2002 - 11:20 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

HASTER - Deling af internetforbindelse

Har netop fået en adsl forbindelse hos TDC med en fast ip-adresse. Jeg har imidlertid behov for at dele denne forbindelse til flere andre computere via netværk. Hvordan gør jeg det?

Det haster meget!
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. november 2002 - 11:22 #1
Prop din router i en hub/switch (uplink porten), kobl maskinerne på, og sæt dem op så de kan finde hinanden, og kører med routerens ip som gateway...
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
22. november 2002 - 11:23 #2
Det er ret nemt hvis du følger denne vejledning:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;307311&
Avatar billede sekam Nybegynder
22. november 2002 - 11:27 #3
Avatar billede beef12 Nybegynder
22. november 2002 - 11:31 #4
Hvis du har en windows 2000 eller XP maskine, kan du gøre det vha.2 netkort.
Put den indgående forb. i det ene af netkortene og fra det andet netkort et kabel til en hub/switch eller en anden maskine.

Så ser du under egenskaber for netværksssteder 2 lan-forbindelser. èn der hedder internet og en der hedder Lan. Højreklik på LAN-forb. (altså den udgående forbindelse til din hub/switch/workstation) og vælg deling. Så skulle den være i orden. Så skal du muligvis konfigurere din(e) maskin(er) i din sub-lan.

Ellers kan du købe en router med indbygget HUB, koster ca. 1700,-
Avatar billede beef12 Nybegynder
22. november 2002 - 11:32 #5
hov . Nu er jeg pludselig den 4. der har svaret, troede jeg kunne nå at være den 1. :o(. I er sq hurtige...
Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. november 2002 - 11:36 #6
Jeg har ikke 2 netkort, og jeg har ikke nogen router. Jeg har kun 1 netværksforbindelse; LAN-forbindelse
Avatar billede beef12 Nybegynder
22. november 2002 - 11:42 #7
Køb et netkort, så er du kørende ;o) Koster ca. 80,- ude i byen.

Du skal jo på en eller anden kunne viderebringe forbindelsen, så netkortet er den hurtigste og billigste løsning.
Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. november 2002 - 11:43 #8
Jeg har yderligere det problem, at mine computere kan ikke pinge hinanden efter at jeg har tildelt den ene maskine fast ip-adresse. Hvad kan dette skyldes?
Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. november 2002 - 11:46 #9
Jeg har desværre ikke tid eller mulighed for at købe et ekstra netkort. Er dette strengt nødvendigt? Jeg har tidligere delt en internetforbindelse via et Win 98 netværk, og her var det ikke nødvendigt med 2 netkort i én maskine...
Avatar billede beef12 Nybegynder
22. november 2002 - 12:05 #10
Hvordan så dit setup ud dengang? Hvordan fik du forb. mellem de 2 maskiner?
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. november 2002 - 12:14 #11
Jeg går ud fra, at den internetforbindelse du delte i dit Win98 netværk var en opkaldsforbindelse? Så havde du jo stadig dit netkort fri til netværks-trafik. Det har du ikke længere, hvis du benytter det til din ADSL-linie.

Så du blir nødt til enten at købe en router + switch/hub, eller et ekstra netkort.
Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. november 2002 - 12:14 #12
Via Internet Connection Sharing i Windows 98 SE.
Avatar billede beef12 Nybegynder
22. november 2002 - 12:21 #13
Jeps, som spotgun siger, så havde du sikkert et modem som du kørte med. Dermed kunne du dele forbindelsen med et netkort.
Det er efter nøjagtig samme princip du skal gøre det med din adsl. Du SKAL have et netkort mere, da din adsl-indgående forbindelse snupper dit netværkskort og gør det umuligt at videreføre forbindelsen, medmindre du vil gå Wireless. Skidenemt, koster kun ca. 5000,- ;o)
Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. november 2002 - 12:45 #14
Findes der ikke software som kan løse opgaven? Jeg har forresten fået maskinerne til at se hinanden igen, det var min fejl...
Avatar billede beef12 Nybegynder
22. november 2002 - 13:01 #15
Nej da. Der skal være en fysisk forbindelse mellem de to maskiner. Det kan software ikke hjælpe dig med.
Køb et netkort eller router med indbygget hub, du har ingen andre muligheder, desværre...
Avatar billede brsbrs Nybegynder
25. november 2002 - 08:05 #16
Undskyld det sene svar, men bedre sent end aldrig...

Løsningen blev, at jeg var nødt til at få fat i en ekstra maskine med 2 netkort. Så blev jeg lidt klogere...

Mange tak for hjælpen!