Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 21:57 Der er 216 kommentarer

Snuppet på kazaa

Hej!
En af mine venner har lige fået en regning fra APG på godt 19000 kr.
De har set personen har hentet ulovligt musik etc.
Jeg bruger ikke selv sådanne programmer.
Hvad er det klogeste han kan gøre?
Det er vel ikke nok bevis en sølle ip i en bette database?
De skriver han kan undgå rets sag hvis han betaler beløbet.
Er det overhovdet lovligt det de gør?
Og må de overhovdet finde ud af sådan noget via spyware?
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:01 #1
Fak!!! Det er godt nok en del han skal af med!
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:02 #2
Men ja spyware kan gøre alt! de kan se hvad du har hentet og hvornår!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:03 #4
Tjah... Han kan da kræve at få fremlagt beviserne! Men har de håndfaste beviser, må han jo hellere betale...

Har en eller anden ide om, han har haft noget server-noget stående - det er typisk dem APG går efter...
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:04 #5
man kan jo hente et program fra nettet lavasoft.com tror jeg som hedder adaware - programmet fjerner alle spyware fra din computer!
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:04 #6
Ikke mig, men...;o)
Det ved jeg, han siger de har skrevet at de kunne dokumentere hvad der var hentet hvornår klokken lort om natten...
Hva' skal man gøre?
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:05 #7
kreidlerhansen. tror mig de vil finde beviser! - det eneste han kan gøre er at skaffe sig en god advokat!
Avatar billede ebe Praktikant
21. november 2002 - 22:05 #8
Han bliver nok nødt til at undersøge hvad retspraksis er på området. Er det nok at ip adressen har hentet for at han skal dømmes, eller skal det bevises at det var ham selv og ikke en anden som har brugt computeren? Skal der foretages ransagning hvor poitiet finder ulovlig software på computeren eller lagringsmedia? Det kan være der findes sagførere som har specialiseret sig i emnet, ellers er der gratis retshjælp forskellige steder.
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:06 #9
Kender ad-aware.. HADER SPYWARE;o)
Men det er vel ikke nok bevis med en IP de lige så godt selv kan have fundet på??
Han har IKKE haft server stående, det ved jeg, for han har ikke nok viden tuil at gøre det.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:08 #10
for det første er det ikke altid lovligt hvad APG gør, men da de er så store og har en god advokat flok bag sig vinder de som regel.

jeg ville betale regningen og glemme alt om det, for hvis han ligger sag an taber han og hvis han har hentet for mere end de 19.000 så skal han jo bare være glad over at de ikke opdagede alt.
ved en retsag kan det bare gå hen og ske de graver endnu mere op så for han en endnu størrer bøde og plus han har lønnen til advokaten som også skal betales

jeg skal ikke kunne sige om lige netop dette som AGP laver i denne sag er lovligt men jeg ved de før har ransaget huse uden en ransagnings kendelse
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:09 #11
han har måske været så dum, at galde sig et eller andet Thomas_DahlbergDK eller noget. Da jeg ikke rigtigt fatter, hvordan de skulle finde lige præcis ham.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:09 #12
Selv om det ikke er ham, der har brugt computeren ulovligt, er det stadig hans ansvar - medmindre han udtrykkeligt har sagt, at den ikke må bruges til det!

"Den der tier, samtykker!"
Avatar billede hub Nybegynder
21. november 2002 - 22:09 #13
Der var for et par dage siden en sag i USA om noget tilsvarende, men alligevel langt mere alvorligt end "bare" musik, hvor politiet havde sat en hacker til at tjekke en mistænkts PC ved at hacke sig ind på den. Sagen drejede sig om børneporno. Beviset blev afvist af en dommer da det var indhentet ulovligt. Spyware er vel også en ulovlig form for indtrængen på en privat PC?
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:12 #14
De kan godt finde hans IP, men da kun hvis det er trafik der køre igennem, Deres netværk.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:13 #15
Al på privat ejendom uden indehaverens samtykke er hamrende ulovligt - medmindre der ikke er andre muligheder! Jeg mener ikke, at en decideret ransagningskendelse er nødvendig i Danmark, da en begrundet eller veldokumenteret mistanker er nok, forudsat man er ansat hos politiet...?
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:13 #16
Hub du skal aldrig sammenligne USA med Danmark de har nogle underlige love derover og bare fordi det ik er lovligt der kan det godt være lovligt her.

men har godt hørt om sagen, jeg kan ikke lide den måde de behandlede sagen på.
Da de rent faktisk fandt børneporno men man døbte ham ikke pga ulovlig indtrængen
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:13 #17
bad24=> Nej de loggede hans IP

Men hvis nu han skifer sin harddisk og destroerer den gamle kan de vel ikke bevise det ud fra den IP?

Det kan jo lige så godt være en IP de har skrevet fordi de vil tjene penge?
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:14 #18
kreidlerhansen netop du skal være ansat politiet men APG var jobare gået ind i huset og det eneste de havde var en mistanke om der stod en server med ulovlige ting
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:15 #19
Det er ikke nødvendigt at have tingene på hans harddisk, da de med 100% sikkerhed kan vise nøjagtig hvad der er gået ind til hans maskine - og så kan han have slettet nok så meget!
Avatar billede double-g Juniormester
21. november 2002 - 22:15 #20
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:16 #21
mhzz. Jeg tror ikke det er muligt at sætte en hund eller noget på Kazaa netværket. Til at spore Danske IP'ere. Den bliver nød til at have downloaded fra ham. Eller må han have downloaded fra dem. Men jeg vil da sige. Det må da være lovligt at bruge kazaa. Og du må da også rippe dine cd'ere. Og dine venners
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:16 #22
Har læst det spg....
Dér siger de jo også, at de faktisk skal bevise det ligger på hans harddisk, og det skal der jo hacker arbejde til!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:16 #23
Hvis APG ikke er en afdeling i politiet, SKAL du have en dommer eller en kendelse med, når de trænger ind i et hus - uanset hvad deres begrundelse er! Ellers er det da ulovlig indtrængen, og man har således ret til at kræve erstatning, hvis de ikke vil gå, når man beder dem om det...
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:18 #24
Tja hvis jeg var ham ville jeg IKKE ligge sag an mod dem.

De er efterhånden store og har mange penge at gøre med.

men det skal han jo om hvis han er overbevist om at han godt kan vinde retsagen skal han selvfølgelig hyre en advokat ( det er IKKE billigt ) og der er ikke stor chance for at vinde hvis de har logget hans IP
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:19 #25
KaZaA er ikke ulovligt at bruge - man kan sagtens hente ting, der ikke er ulovlige via det netværk!
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:20 #26
Men det de jo så siger i den andet spg er jo at hvis de selv har smidt filer op har de SELV opfordret til krimminalitet!!
- og det har de jo kun gjort for at få folk til at gå i fælden
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:21 #27
SOm de nævner i det andet spørgsmål er det måske ulovligt men hvis du begår et røveri kan du også frikendes for det med en god advokat og nogle gode beviser på det ikke var dig selvom det måske alligevel var dig.

men jeg siger bare hvis han taber bliver regningen måske størrer og det er jo ik særlig fedt
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:22 #28
Men, som triple-x siger, det er ikke anbefalelsesværdigt at lægge sag an mod APG; deres advokater har alle erfaring indenfor dette felt og de har som sagt en del penge i ryggen, efterhånden...

Kender selv en gut, der som 17-årig fik en bøde på 37.000kr, bl.a. fordi han havde AutoCad liggende, samt et utal af pirat-programmer :oP Fedt, ikk'???
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:22 #29
Noget andet er at det KUN var amerikansk musik han hentede.
- og APG er det ikke kun danskere?
I så fald kan de vel ikke tage noget for det??
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:23 #30
Ja det er sku' noget være noget.
Men til jer som stadig vil bruge P2P, så forbind igennem en Pulic Proxy server.
Der er rigtigt mange af dem. findes også et par programmer. Som selv kan finde dem. Man kan selv vælge hvilket program man vil køre igennem Proxy'en. Så man ikke selv skal ændre nogle instillinger.
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:24 #31
bad24:
Den slags skal du ikke sprede via eksperten
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:24 #32
kreidlerhansen sådan er det tit man kan ik gøre en skid mod de store, men hallo vi sidder faktisk og holder med en der har gjort noget ulovligt.
I grunden er det jo vel bare fint han blev taget for han har jo begåt en kriminalitet, er det ikke sådan vi ser på det når vi ser i tv en forbryder er blevet snuppet. Så tænker vi fint nu fik de da ham.
Her er det omvendt vi sidder og holder med en forbryder ( på en mååde )
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:24 #33
bad24 >>> Nogle gode forslag til dem, der bruger P2P? Altså, ikke fordi jeg gør det eller noget...
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:25 #34
Tror ikke det er ulovligt.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. november 2002 - 22:29 #35
Jeg tror langt de fleste har et skævt forhold til, hvad der er lovligt og ikke lovligt, når det kommer til software - og ærligt talt tvivler jeg på, der er ret mange, der lovligt har investeret penge i ALT det de ligger inde med!

Men der er ingen tvivl om, at manden er blevet knaldet "fair-and-square"! Til gengæld kan denne diskussion så blive drejet ind på software-priser, der virker latterligt høje - især når man ofte skal smide yderligere penge ud på opdateringer etc. etc.

Og lige en kommentar til min sidste kommentar >>> ;o)
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:31 #36
Nej, men der er ingen grund til at bruge det, hvis man kun henter lovlige ting.
Altså siger du indirekte: "Alle dem der henter ulovlige ting, HVis ikke I vil opdages så kør på en proxy server!" og det er i strid med ekspertens regler.

triple-x:
Spørgsmålet er, hvad der ville være bedst for ham.
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:32 #37
ja vil give ret kreidlerhansen.
Jeg køber bl.a. også de ting som jer bruger meget. eller som jeg bare vil have.
Bl.a. UT2003. HL/CS Musik cd'ere...
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:33 #38
kreidlerhansen  ja alle har næsten ulovlige ting, nu vil jeg da ikke sidde og sige jeg selv har ulovlige ting men der sker da ind imellem jeg har et program eller 2.

jeg prøver at holde det lidt nede da jeg ikke har penge til at blive knaldet.

men nu vi snakker om priser
3d studio max 50.000 kr.
photoshop 7.0 7000 kr
det erca. priser men vil ikke gerne være proffesionel grafikker han skal jo tjene et halvt år bare for at have licenserne ;-)

det er latterligt som du også siger kreidlerhansen
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:33 #39
jeg siger bare de kan.
Det er da ligesom at sige. Du kan Hacke dig ind på Jubii med de rette programmer. Eller du kan downloade en masse Musik etc.
Avatar billede troller Nybegynder
21. november 2002 - 22:34 #40
hvem siger de stopper med at opkræve $ bare fordi de har fået den første slat??
er det ikke blackmail??
hvorfor giver DE bøden... er det ikke KopyDan der skal.. eller arbejder de sammen??

hvad nu hvis det var forfatteren til mediet der hentede det selv??
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:35 #41
mhzz ja det ved jeg godt, men alligvel det bedste for ham ville være at betale bøden efter min mening jeg ville ikke turde ligge mig op mod dem :-(
Avatar billede souledout Nybegynder
21. november 2002 - 22:36 #42
Hvordan finder de egentlig ud af det?? De må da have en aftale med kazaa eller noget i den stil??
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:37 #43
troller det ville jo virker underligt hvis f.eks brutney spears og eminem sad ved den samme computer og hentede det ned ;-) jeg tvivler på det kun er en kunster han har hentet fra hvis bøden er på 19.000 ;-)
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:37 #44
Tror de har fået sharmann til at smide noget spyware fra dem med... andet kan det vel næsten ik være?
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:37 #45
de kan kun finde ud af det. Hvis de selv har lagt den fil til download.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:38 #46
souledout næææ det er ikke nødvendigt de ligger noget spyware ud med nogle filer og så logger de hans IP og kan derefter sidde og se hvad der bliver hentet
Avatar billede souledout Nybegynder
21. november 2002 - 22:40 #47
Er det ikke ulovligt bevismateriale??

Er det så nogle filer man kommer til at hente eller er det nogle filer i selve kazaa (gudske tak og lov for kazaa lite :))
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:40 #48
jeg tvivler på at de ligger spyware ud, sammen med filer. Sharmann vil da heller ikke ligge spyware, som logger ip'ere og hvad du laver. Og sender det til APG. Det ville da være tosset, at lave software så.
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:40 #49
Men spørgsmålet er vel så, de filer de smider spywaret med ligger de under et ulovligt dæknavn?
Avatar billede xyborx Nybegynder
21. november 2002 - 22:40 #50
Tænk engang.. Jeg troede ikke at APG havde noget at gøre med korruption?
"Giv os 19000 kr, så slipper du for yderligere bøder og retssager"
Eller det er måske ikke korruption?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2002 - 22:40 #51
NB: Nu kender jeg ikke retplejeloven!
Men ligger apg sag an mod ovennævnte person får han vidst nok beskittet en advokat. Er sagen principiel er det ikke bare en skod advokat der er tale om...
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:42 #52
bad24 det er den eneste måde jeg kan se det kan lade sig gøre på
Avatar billede initializing Nybegynder
21. november 2002 - 22:43 #53
Med P2P programmer kan man se ens hostmask når man henter fra hinanden ved at skrive NetStat i en DOS promt. Bagefter pinger man abre hostmasken så får man IP'en ud af det (eller gå til www.myip.dk og tast hostmaks ind og få IP ud af det)
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:43 #54
Men de gør vel noget ulovligt, hvis de lader folk hente det under et ulovligt dæknavn?
Så skal man næsten have dem selv til at oplyse det FØR man betaler??
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:43 #55
ja.. nemelig.. folk [ sorry jeg var ikke med i debaten - fordi jeg skulle spise ;) ] men ja.. man kan jo også købe det man bruger mest [ ja fx. UT2k3 bad24 ] eller hvis amn skal have office program så kan man jo skaffe sig gratis fx. StarOffice program
Avatar billede flintholm-data Nybegynder
21. november 2002 - 22:44 #56
Både APG og POLITIET skal ha en ransagningskendelse før de kan få adgang til folks boliger.man er også i sin gode ret til at afvise kongens foged hvis han ikke har en ransagningskendelse, dette er for at beskytte alt og alle! og hvis dette ikke er opfyldt fra APG'side så snakker vi erstatning i stor stil også selvom man evt. har omgået de gældende regler for digitale musikstykker eller hvad det nu er. så APG skal også overholde reglerne, de kan jo ikke ha' større rettigheder end kongens foged.
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:44 #57
Det vil jeg mene.
Ellers har de sat en sniffer på, som har hentet et flere 1000'ende fil lister (se hvad brugeren deler) logget deres IP ved at kigge med en Sniffer i NAT/tcpIP. Eller har de måske brugt en 3 mulighed som er Secret for os alle.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:44 #58
regin nej selvom advokaten vil være god vil APG have nogle advokater der har prøvet det før som måske ikke lavet andet end forsker i hvad man skal sige for at overbevise en dommer og jurien
Avatar billede souledout Nybegynder
21. november 2002 - 22:46 #59
På den anden side... ved (frivilligt) at hente en fil svarer vel til at invitere kongens foged indenfor...?
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:49 #60
Ville det gavne at sende en mail til Olst fra tv2?
Hvis de tager det op ville det så gavne for ham?
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:51 #61
mhzz tja du kan prøve det er et forsøg men langt fra sikkert de tager det op men det kan jo ikke skade

vi er jo begge enige om at han har gjort noget ulovligt .o0(han har vel slettet alt hvad han har ???)
Avatar billede initializing Nybegynder
21. november 2002 - 22:51 #62
Olst? Hvem/hvad er det?
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:52 #63
Det ved jeg sq ik om han har:)
Problemet er bare at det bliver MEGET dyere, hvis han venter med at betale.
Avatar billede souledout Nybegynder
21. november 2002 - 22:52 #64
initializing: http://exp.dk/spm/283121
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 22:53 #65
=>initializing
Det er en person fra tv2, du kan læse om det i det link double-g postede
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 22:54 #66
Mhzz tja var der et girokort med eller hvordan skal han betale ?????
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:54 #67
er der overhoved nogen der kender APG's hjemmeside??
Avatar billede souledout Nybegynder
21. november 2002 - 22:55 #68
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 22:55 #69
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 22:56 #70
ja ja.. det fik jeg nu over msn fra både tripel-x og bad24
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 23:01 #71
Besked fra personen jeg fik som svar:

det er ikke en bøde men et erstatningskrav der halveres hvis jeg betaler inden 1. december - og jo - der var en giroblanket med.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 23:01 #72
mhzz en gang til fik din ven et girokort han skulle indbetale eller hvordan foregår det, de regner vel ik med folk har så mange penge med det samme ????
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 23:02 #73
okay sorry glemte at opdatere
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 23:02 #74
fak - det er sq syndt for ham.. du sagde at det var din ven, jeg synes at det er syndt for ham.. Selvom som 3x sagde er det jo en slags kriminalitet..
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 23:03 #75
Der står vel bare, at hvis ikke han betaler inden den dato så får han lov at betale det dobbelte
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 23:04 #76
okay mhzz nu sidder jeg og surfter lidt på deres side.

man kan rent faktisk anmelde folk man skal så opgive deres ip brugernavn port osv. så det kan da være han har haft en "ven" som har andmeldt ham det var da noget af det groveste man kan gøre :-(
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 23:06 #77
mhzz står der at han skal betale det dobbelte ???

for det mener jeg også er ulovligt jeg mener der er lavet lovgivning om hvor mget man må opkræve i gebyr hvis enregning ikke betales

eller er det mig der er forkert på den ???
Avatar billede mat Nybegynder
21. november 2002 - 23:08 #78
hvis de har været inde og kigge på hans com uden tilladelse er det vel ulovligt? Og hvis de selv har lagt materiale op til dl indeholdende spyware kan det vel betragtes som lokkemad - og det er da vist heller ikke helt efter bogen?

De sender ham bare en trussel - sagen er vel principiel da de ellers bare kan fortsætte med denne ikke særlige pæne praksis med bare at sende trusler og regninger ud. APG er IKKE politiet og har IKKE politiets rettigheder i en efterforskning. Jeg mener faktisk at kunne huske at der før har været problemer med APG´s metoder.

Derfor undersøg de juridiske regler nærmere og kontakt medier eller tag sagen op - hvis APG har skaffet sig oplysningerne på ulovlig eller uetisk vis er de jo ikke en skid bedre end dem de jager.

..eller hvad?
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 23:08 #79
Læs:::
Ftp-pirat i Sæby 08/19/02

En Ftp-pirat i Sæby fik tidligt i morges besøg af AntiPiratGruppen og fogeden.

På Piratens bopæl forefandtes store mængder af musik, spil og film, hvortil AntiPiratGruppens medlemmer repræsenterer rettighederne.

Sagen er endnu ikke afsluttet for Piratens vedkommende, idet der stadig arbejdes med den opfølgende efterforskning.
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 23:10 #80
Det er jo ca. tal jeg skriver..
Og nej der står ikke det dobbelte, men det er ca det dobbelte.
De skriver de kan dokumentere at han har hentet det kl lort om natten osv.. så kan det vel ikke være en anmeldelse.
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 23:11 #81
Det vil så sige at de kan se hvad du laver gennem IP?
Avatar billede bad24 Nybegynder
21. november 2002 - 23:13 #82
de kan ikke se hvad du laver, bare med en IP.
De skal fx. have en bruger (FTP) for at kunne se hvad der ligger på den.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 23:13 #83
tjo det kunne det vel godt være hvis personen har anmeldt ip'en og så har APG gåt ind og tjekke hvad er skete på IP'en

men jeg mener ikke at de må opkræve mere end et lille procnet tal af beløbet når det gælder gebyerer.

og mat ja vi er alle enige om at APG bruger ufine metoder problemet er de er store og har gode advokater
Avatar billede mhzz Nybegynder
21. november 2002 - 23:13 #84
Det er jo det jeg ikke tror på..
Jeg er ret sikker på det er spyware også efter som man jo ser en mere der har fået det samme...
Du kan også kigge videre på den nyhd der er i det andet spg og se der ER noget om snakken.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. november 2002 - 23:15 #85
mhzz ja helt sikkert de laver meget fusk, de er ikke helt clean og de er jo noget svineri

det kunne være sjovt at tage ud til dem der er medlemer og se om de ikke havde ulovlige ting ligende
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. november 2002 - 23:15 #86
wipe disken (eller smid den ud) og alt hvad der er af beviser i dit hjem (cd'er, disketter m.m ) .. kontakt en advokat og spørg ham til råds (det koster ikke så meget for et råd)

der er en god chance for at han kan slippe fra at betale hvis de kun har logs fra nettet ... ( kommer de med fogeden og henter computeren er det en anden sag) de er nødt til at have hentet softwaren som er blevet udbudt og kune bevise at det ikke bare er lovlige filer der er forklædt med "ulovlige" navne .. og det tvivler jeg på at de har.
Avatar billede 123maka Nybegynder
21. november 2002 - 23:16 #87
Det er sq fame uhyggeligt du!

De bruger jo selv ufine metoder
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. november 2002 - 23:16 #88
men han skal under alle omstændigheder ikke betale noget some helst får der er klare beviser på bordet ..
Avatar billede xyborx Nybegynder
21. november 2002 - 23:21 #89
Gad vide hvad der ville ske hvis jeg sendte et brev og et girokort til nogen, med teksten "Jeg ved at du har downloadet ulovlige filer. Betal 10000 kr, eller se konsekvensen". Det er vel nærmest dét APG har gjort her.. Er det ikke ulovlig afpresning?
Avatar billede loonz Nybegynder
21. november 2002 - 23:22 #90
Lidt generel info om APG og deres metoder:

"APG gør ingenting... det er politiet der gør "det beskidte arbejde"... det eneste diskutable ved APG's handlemetoder, er brugen af "muldvarper" ved netparties... altså folk der kun sidder og lurer efter ulovligheder. Har APG samlet beviser nok (eller for den sags skyld bare mistanker nok), indgiver de en politianmeldelse. Herefter vil det være politiet der rykker ud til evt. ransagning.

APG er IKKE en selvbestaltet "taskforce" - de er alene en flok jurister der varetager diverse brancheforeningers interesser."

---

Self. kan ingen instans bare komme brasende, uden noget at have det i. I det tilfælde her med APG, skal de vel have en begrundet mistanke, fx en udskrift over hvilken trafik der udgår fra fx ens server (hvis ISP'erne da hopper på den)
Kunne desværre ikke lige finde noget lov stof omkring emnet, men som du selv næbner dcgeek, er der ikke meget privatliv.

Men det der nok har skabt mest rører omkring APG er jo deres "forretningsmetoder". Disse er bestemt ikke i overensstemmelse med, hvad de fleste vil kalde god skik og brug. Breve med trusler om sagsøgning langt ind i h******, og med småt til sidst om, at hvis de angiver alle deres kammerater, slipper de selv billigere.

Men hvorom er, at det jo er ulovligheder der snakkes om, og uanset hvordan det vendes og drejes, er det jo forkert og ulovligt.
Men grænserne har været utroligt udefinerbare, eftersom der har været sager om, at et link til fx en mp3 side er ulovligt. Vedkommende kom til at betale for, hvad alle andre måtte have downloadet fra den side, der blev linket til. Fair?

Klippeklistret fra http://www.eksperten.dk/spm/250783
Avatar billede mat Nybegynder
21. november 2002 - 23:22 #91
triple-x > Det er jo derfor der er nogle der skal tage kampen op, og mod medierne kan de have ligeså mange fancy advokater de vil - de har ikke en chance hvis de er uldne i filten

Jeg nægter at tro på at de kan se nogetsomhelst om din trafik uden brug af spyware, og det er ikke kazaa der hjælper dem, folkene bag kazaa er kolde i røven med hvad deres program bruges til. Derfor må APG selv have lagt noget spystuff i omløb, og den holder ikke.

..men hvis de tjekker deres serverstat kan de se hvor mange der lige er kommet fra denne tråd og ind på deres side og så får vi nok allesammen en bøde tilsendt, uden at de har en anelse om hvad der ligger på vores systemer. Hvis man skyder med spredehagl rammer man også et eller andet ;)
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. november 2002 - 23:25 #92
Tja en af mine klassekammerater blev busted via hans IP idet at han havde hentet musik fra en server som APG bustede. så gik APG til Cybercity og fik hans oplysninger og bang så modtog han 100 siders log udskrift som bevis at de havde en sag mod ham.
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. november 2002 - 23:30 #93
jeg gad godt at vide om apg sender regninger på software,musik,film som ikke tilhører deres kilenter eller om de sender sagen videre til dem der repræsenterer andre ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. november 2002 - 23:32 #94
om ikke andet så ser det ud til at der ikke er mange pirater der har nosser til at stå op mod dem. 99% af sagerne er der indgået et forlig ;/
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 23:37 #95
Nu er der 90 - snart 100 indlæg i dette forum! jeg vidste at hver gang der srkrives om APG så kommer der mange der lige skal kommentere - det var også mig der har inviteret bad24 [ lars ] og triple-x [ martin ] til debatten, men nu skal de i seng og det skal jeg snart også. men her er en lille kommentar:

Jeg synes at APG gør det på en møde godt, selvom mange bruger som os (alle de unge mennesker uden penge) er i mod dem! På deres hjemmeside http://www.antipiratgruppen.dk kan man læse sig til at hvad de gør, og HVORFOR de gør det de gør.. – jeg synes deres argumenter er gode, men det overbeviser ikke os (alle de unge mennesker uden penge) om at vi kun køber originale software produkter. Men det giver os noget til at tænke over, når vi nu ser på mhzz’s ven som fik den bøde.

loadet: man kunne måske oprette en "AAPG" Altå: Anti-AntiPiratGrupp?? ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. november 2002 - 23:43 #96
zeroxer .. nej jeg har ikke noget mod apg hvis de går imod kilden .. den lille leecher betyder ikke noget i den store sammehæng .. det eneste de får ud af det er at lave lidt ravage .. og tjene nogle penge :P

et lille spørgsmål .. logger kazaar og andre per to per programmer connections
?
jeg har aldrig brugt dem men det ville være interresant at vide .. for hvis de ikke gør så kan de kun få logs ved feks selv at køre nogle servere ...

den der med spyware er for langt ude ;)
Avatar billede zeroxer Nybegynder
21. november 2002 - 23:56 #97
ved sku ikke rigtigt... jeg tror faktisk at de bruger spyware - og kun her spyware bliver brugt til de rigtiege formål! [ hvis den overhoved bliver brugt til det! ]
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. november 2002 - 00:03 #98
du kan sq da bare kigge på din firewall om programmet kontakter nogle mærklige ip'er .. spyware er hvis du spørger mig en skrøne ... det er ikke lovligt og der ville nok være nogle større inde i det en danmarks lille APG hvis kazaa virklig havde spyware ;)
Avatar billede kartolux Nybegynder
22. november 2002 - 00:35 #99
Her er et par grundlæggende ting omkring sagen:

Din kammerat må under INGEN omstændigheder betale regningen, da betaling juridisk betragtes som en accept af forholdet mellem parterne.

Han må under INGEN omstændigheder skrive under på et frivilligt forlig, da dette på samme måde er en accept af forholdet mellem parterne.

Han bør skrive til dem, at han ikke ved, hvad de taler om, og at han ikke har tænkt sig at betale en krone. Herefter starter en procedure, som ender med en stævning fra APG, hvis de mener det alvorligt. Det er i den forbindelse ulovligt, hvis APG truer med en stævning uden at gennemføre den. Tidligst når truslen om stævningen foreligger skriftligt eller når din ven sidder med stævningen i hånden, så kontakter han sin advokat. Ikke før. Det vil være spild af penge og kræfter til advokat.

Ved henvendelse til advokat beder han advokaten om at indsende ansøgning om fri proces. Dette bør ske, selvom der umiddelbart ikke findes belæg herfor efter reglerne.

Og så kører sagen. Din ven nægter, og APG postulerer. Til sidst falder der en dom i sagen. Under alle omstændigheder skal advokaten have løn for sit arbejde, men måske får han nedsat erstatningen til APG, så det går lige op. Måske får han din ven frikendt.

Kun en mentalt skadet ville uden at betænke sig betale regningen. Hvis han gør det uden videre, kan APG jo bare sende en ny regning hver uge!

Kør tingene efter bogen. Benægt og lad modparten bevise.
Avatar billede mhzz Nybegynder
22. november 2002 - 09:43 #100
Okay... lyder som om du ved noget om det skidt:D
Det vil jeg lade gå videre:)
Kan de spore en dynamisk IP adresse?
Hvordan fanden deler jeg 30 points over så mange:D?
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
22. november 2002 - 10:36 #101
Kartolux> Nydeligt - kan tilføje to ting:

1. Hvis han har pengene, kan han med fordel deponere dem uden accept, når stævningern er modtaget - derved sparer han strafrenter, hvis han på et tidspunkt bliver dømt.

2. Fri proces er ikke nødvendigt for forsvarer - her dækker retshjælpsforsikringen, som er en del af almindelig husstandsforsikring. Fri proces søger man, hvis man vil sagsøge.
Avatar billede kartolux Nybegynder
22. november 2002 - 10:41 #102
Jeg ved ikke, om de gennem udbyderen kan spore en dynamisk IP-adresse. Dette er dog irrelevant for sagen på nuværende tidspunkt. Først under en eventuel retssag fremlægger APG sine beviser.

Det vigtigste er, at han IKKE betaler eller erkender noget som helst på noget tidspunkt. Det er jo hans syn på sagen - ikke? Advokaten må så gøre sit bedste for at fremlægge dette synspunkt i retten.
Avatar billede troller Nybegynder
22. november 2002 - 11:02 #103
Et sted i denne debat er der skrevet at APG har handlet ulovligt i at hente nogen filer fra kazaa... har de det... jeg troede da ellers at APG havde et så stort samarbejde med copyright-holder'ne  at de har ret til at efterforske (hente bl.a.) af de firmaer der har licenserne
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
22. november 2002 - 11:10 #104
mhzz(jer andre): Er det via spy at de kan afsløre folk?

Der er ikke spy i lite-udgaven, kan de også afslører brugere der ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
22. november 2002 - 11:21 #105
Kartolux:

Det kan man sagtens. HAr jeg en Ip kan jegslå den op og få at vide hvem der ejer forbindelsen/linien, hvad login "id" man samt din IP. Endvidere har jeg også dato/tid. Så baseret på disse oplysninger burde en hver ISP kunne gå ind og se hvem der har haft den IP på det pågældende tidspunkt.
Avatar billede zeroxer Nybegynder
22. november 2002 - 11:26 #106
jakobclausen: det ved man ikke rigtigt.. jeg tror at de gør det gennem et eller andet - de arbejder heldigvis ikke sammen med TDC - så kunne de se det hele jo!

Jeg troede først at det var spy-ware.. men nu tror jeg at det er noget mere, end bare det. Der kunne være tale om firewall, men det tror jeg nu ikke..

Det er måske 60% på at det er spyware, og jeg er sikker på at selvom de siger at der er ingen spyware i kazaa lite så er der aligevel noget der kan "skygge" dig. Man ved jo ikke om mhzz's ven har brugt kazaa eller kazaa lite.
Avatar billede mhzz Nybegynder
22. november 2002 - 11:35 #107
Han har brugt Grokster....
Altså ingen Lite udgave:o)
Avatar billede zeroxer Nybegynder
22. november 2002 - 13:50 #108
Ja.. så kunne det godt tænkes at han blev snuppet via spyware - men ved jo aldrig hvad APG kan finde på, for at nakke pirater!
Avatar billede souledout Nybegynder
22. november 2002 - 19:08 #109
Avatar billede zeroxer Nybegynder
23. november 2002 - 02:43 #110
Ja.. og i artiklen står der: "Ud fra IP-adresserne på de enkelte brugere har APG i byretten i København fået udleveret adresser og navne fra brugernes internetudbyder." Så det må altså være IP-SpyWare agtig noget! Takket TDC har de jo fundet hvad de downloader, hvornår gennem deres IP adresser..

De skriver også i artiklen: ”Hvis de taber sagen, så kommer sagsomkostningerne oveni sammen med den bødestraf, der er forbundet med det her, advarer han.” – Så det er altså over 50% sikkert at din ven kommer til at betale de 19000 kroner! Og altså hvis han vælger at betale nu, (før den 1 december) så kommer han jo til at betale ikke mere end 8500 kroner. Hvis han ikke betaler til den første december så kan det godt være at han betaler 19000 kroner efter ( og det regner jeg til at være 75% sandsynligt!!!). Så det må du altså forklare din ven! Måske kan han spare 8500 kroner! Måske ik.. Og det er 25% sikkert at han ikke kommer til at skulle betale bøden!
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. november 2002 - 02:54 #111
hvad betyder 8500 til eller fra og han kan sikkert slippe helt .. hvis du læser debatten på den side er der også mange der er af den mening at screendumps ikke holder i retten .. og det vil jeg bakke op om .. hvis der så var faldet dom i sådan en sag .. men det er der intet der tyder på.
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
23. november 2002 - 18:22 #112
APG har fået mange nye muligheder for at forske i sager som denne, altså angående indtrangen, så man skal nok passe på hvis man basere en stævning ved at håbe på ulovlig indtrangen.
APG handler på alle kunstneres vejne og derfor er det totalt ligegyldigt om det er en nation eller international kunster som har lavet noget af det som bliver downloadet.

Angående det med at kan skal betale uden retsag er 100% lovligt og kan på ingen måde sammmenlignes med afpresning. APG har nogle rettigheder som andre instanser ikke har og den er altså en del af dem.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
23. november 2002 - 18:31 #113
Lige en strøtanke...

Mange DVD-rips er ikke i samme kvalitet som den oprindelige film - er det så stadig ulovligt, når kvaliteten er forringet??? Hvis svaret er "Ja!", er det altså enhver form for digital kopiering, der ikke er tilladt, hvadenten slutresultatet er 100% identisk med den oprindelige indspilning eller kun 10%...
Netop det er grunden til, det er fuldt ud lovligt at kopiere en hvilken som helst CD til et kasette-bånd... Eller er der noget, jeg ikke har helt på det rene?
Avatar billede zeroxer Nybegynder
24. november 2002 - 05:36 #114
Men er det ikke sådan at alt hvad der hedder at kopiere udat at have rettigheder til det er ulovligt?! Det mener jeg sq!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. november 2002 - 10:52 #115
zeroxer; Det kan du ikke helt sige, for det er jo f.eks. blevet lovligt at lave backup af dine cd'er, hvis du selv har en brænder
Avatar billede kaz911 Nybegynder
24. november 2002 - 11:06 #116
en kommentar mere...

Man må henholde sig til samme regel som i "samfundet". Hvis man fx. har fået giga-regning fra sex-telefon opkald, skal sagsøgeren bevise hvilken navngivet person i husholdningen som har begået synden.

Det må jo også gælde for APG. Eftersom Kazaa starter af sig selv uden nødvendigvis at være kodebeskyttet - så kan hvilken som helst person i husholdningen jo have hentet de ulovlige filer.
Avatar billede gardengate Nybegynder
24. november 2002 - 16:29 #117
Søg

Dine data
Brugernavn  gardengate
Point  235
Point ude  200
Placering  6.145
Spørgsmål data
Kategori  Generelt IT : Audio
Point  30
Oprettet  21/11 2002
Tidspunkt  21:57:28
Funktioner
Kommenter / Svar
Vis fuld skærm
Tip en ven
Anmeld misbrug
Translate this page
Skjulte indlæg
Bliv Eksperten Pro medlem  Du er her : Eksperten : Generelt IT : Audio : Snuppet på kazaa :

Sidste nyt fra Eksperten : Endnu mere Ram til serveren
For mindre end en uge siden måtte vi opgradere den server, der kører Eksperten, med en ekstra gigabyte hukommelse. Websitet har så meget vind i sejlene, at serveren slet ikke kunne følge med. Og nu sk... læs mere

Snuppet på kazaa    30 point fra mhzz
Hej!
En af mine venner har lige fået en regning fra APG på godt 19000 kr.
De har set personen har hentet ulovligt musik etc.
Jeg bruger ikke selv sådanne programmer.
Hvad er det klogeste han kan gøre?
Det er vel ikke nok bevis en sølle ip i en bette database?
De skriver han kan undgå rets sag hvis han betaler beløbet.
Er det overhovdet lovligt det de gør?
Og må de overhovdet finde ud af sådan noget via spyware?

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 22:01:48    Fak!!! Det er godt nok en del han skal af med!

Svar: zeroxer
21/11-2002 22:02:23    Men ja spyware kan gøre alt! de kan se hvad du har hentet og hvornår!

Kommentar: metal_hansen
21/11-2002 22:03:06    http://www.eksperten.dk/kat/0?searchtype=txt&words=APG&method=and&sort=score&catid=0

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:03:24    Tjah... Han kan da kræve at få fremlagt beviserne! Men har de håndfaste beviser, må han jo hellere betale...

Har en eller anden ide om, han har haft noget server-noget stående - det er typisk dem APG går efter...

Fortsat svar: zeroxer
21/11-2002 22:04:01    man kan jo hente et program fra nettet lavasoft.com tror jeg som hedder adaware - programmet fjerner alle spyware fra din computer!

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:04:34    Ikke mig, men...;o)
Det ved jeg, han siger de har skrevet at de kunne dokumentere hvad der var hentet hvornår klokken lort om natten...
Hva' skal man gøre?

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 22:05:04    kreidlerhansen. tror mig de vil finde beviser! - det eneste han kan gøre er at skaffe sig en god advokat!

Svar: ebe
21/11-2002 22:05:51    Han bliver nok nødt til at undersøge hvad retspraksis er på området. Er det nok at ip adressen har hentet for at han skal dømmes, eller skal det bevises at det var ham selv og ikke en anden som har brugt computeren? Skal der foretages ransagning hvor poitiet finder ulovlig software på computeren eller lagringsmedia? Det kan være der findes sagførere som har specialiseret sig i emnet, ellers er der gratis retshjælp forskellige steder.

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:06:17    Kender ad-aware.. HADER SPYWARE;o)
Men det er vel ikke nok bevis med en IP de lige så godt selv kan have fundet på??
Han har IKKE haft server stående, det ved jeg, for han har ikke nok viden tuil at gøre det.

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:08:48    for det første er det ikke altid lovligt hvad APG gør, men da de er så store og har en god advokat flok bag sig vinder de som regel.

jeg ville betale regningen og glemme alt om det, for hvis han ligger sag an taber han og hvis han har hentet for mere end de 19.000 så skal han jo bare være glad over at de ikke opdagede alt.
ved en retsag kan det bare gå hen og ske de graver endnu mere op så for han en endnu størrer bøde og plus han har lønnen til advokaten som også skal betales

jeg skal ikke kunne sige om lige netop dette som AGP laver i denne sag er lovligt men jeg ved de før har ransaget huse uden en ransagnings kendelse

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:09:26    han har måske været så dum, at galde sig et eller andet Thomas_DahlbergDK eller noget. Da jeg ikke rigtigt fatter, hvordan de skulle finde lige præcis ham.

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:09:38    Selv om det ikke er ham, der har brugt computeren ulovligt, er det stadig hans ansvar - medmindre han udtrykkeligt har sagt, at den ikke må bruges til det!

"Den der tier, samtykker!"

Kommentar: hub
21/11-2002 22:09:45    Der var for et par dage siden en sag i USA om noget tilsvarende, men alligevel langt mere alvorligt end "bare" musik, hvor politiet havde sat en hacker til at tjekke en mistænkts PC ved at hacke sig ind på den. Sagen drejede sig om børneporno. Beviset blev afvist af en dommer da det var indhentet ulovligt. Spyware er vel også en ulovlig form for indtrængen på en privat PC?

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 22:12:38    De kan godt finde hans IP, men da kun hvis det er trafik der køre igennem, Deres netværk.

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:13:06    Al på privat ejendom uden indehaverens samtykke er hamrende ulovligt - medmindre der ikke er andre muligheder! Jeg mener ikke, at en decideret ransagningskendelse er nødvendig i Danmark, da en begrundet eller veldokumenteret mistanker er nok, forudsat man er ansat hos politiet...?

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:13:10    Hub du skal aldrig sammenligne USA med Danmark de har nogle underlige love derover og bare fordi det ik er lovligt der kan det godt være lovligt her.

men har godt hørt om sagen, jeg kan ikke lide den måde de behandlede sagen på.
Da de rent faktisk fandt børneporno men man døbte ham ikke pga ulovlig indtrængen

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:13:12    bad24=> Nej de loggede hans IP

Men hvis nu han skifer sin harddisk og destroerer den gamle kan de vel ikke bevise det ud fra den IP?

Det kan jo lige så godt være en IP de har skrevet fordi de vil tjene penge?

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:14:52    kreidlerhansen netop du skal være ansat politiet men APG var jobare gået ind i huset og det eneste de havde var en mistanke om der stod en server med ulovlige ting

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:15:12    Det er ikke nødvendigt at have tingene på hans harddisk, da de med 100% sikkerhed kan vise nøjagtig hvad der er gået ind til hans maskine - og så kan han have slettet nok så meget!

Kommentar: double-g
21/11-2002 22:15:49    http://www.eksperten.dk/spm/283121

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:16:10    mhzz. Jeg tror ikke det er muligt at sætte en hund eller noget på Kazaa netværket. Til at spore Danske IP'ere. Den bliver nød til at have downloaded fra ham. Eller må han have downloaded fra dem. Men jeg vil da sige. Det må da være lovligt at bruge kazaa. Og du må da også rippe dine cd'ere. Og dine venners

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:16:45    Har læst det spg....
Dér siger de jo også, at de faktisk skal bevise det ligger på hans harddisk, og det skal der jo hacker arbejde til!!

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:16:51    Hvis APG ikke er en afdeling i politiet, SKAL du have en dommer eller en kendelse med, når de trænger ind i et hus - uanset hvad deres begrundelse er! Ellers er det da ulovlig indtrængen, og man har således ret til at kræve erstatning, hvis de ikke vil gå, når man beder dem om det...

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:18:16    Tja hvis jeg var ham ville jeg IKKE ligge sag an mod dem.

De er efterhånden store og har mange penge at gøre med.

men det skal han jo om hvis han er overbevist om at han godt kan vinde retsagen skal han selvfølgelig hyre en advokat ( det er IKKE billigt ) og der er ikke stor chance for at vinde hvis de har logget hans IP

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:19:42    KaZaA er ikke ulovligt at bruge - man kan sagtens hente ting, der ikke er ulovlige via det netværk!

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:20:37    Men det de jo så siger i den andet spg er jo at hvis de selv har smidt filer op har de SELV opfordret til krimminalitet!!
- og det har de jo kun gjort for at få folk til at gå i fælden

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:21:24    SOm de nævner i det andet spørgsmål er det måske ulovligt men hvis du begår et røveri kan du også frikendes for det med en god advokat og nogle gode beviser på det ikke var dig selvom det måske alligevel var dig.

men jeg siger bare hvis han taber bliver regningen måske størrer og det er jo ik særlig fedt

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:22:35    Men, som triple-x siger, det er ikke anbefalelsesværdigt at lægge sag an mod APG; deres advokater har alle erfaring indenfor dette felt og de har som sagt en del penge i ryggen, efterhånden...

Kender selv en gut, der som 17-årig fik en bøde på 37.000kr, bl.a. fordi han havde AutoCad liggende, samt et utal af pirat-programmer :oP Fedt, ikk'???

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:22:58    Noget andet er at det KUN var amerikansk musik han hentede.
- og APG er det ikke kun danskere?
I så fald kan de vel ikke tage noget for det??

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:23:25    Ja det er sku' noget være noget.
Men til jer som stadig vil bruge P2P, så forbind igennem en Pulic Proxy server.
Der er rigtigt mange af dem. findes også et par programmer. Som selv kan finde dem. Man kan selv vælge hvilket program man vil køre igennem Proxy'en. Så man ikke selv skal ændre nogle instillinger.

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:24:20    bad24:
Den slags skal du ikke sprede via eksperten

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:24:56    kreidlerhansen sådan er det tit man kan ik gøre en skid mod de store, men hallo vi sidder faktisk og holder med en der har gjort noget ulovligt.
I grunden er det jo vel bare fint han blev taget for han har jo begåt en kriminalitet, er det ikke sådan vi ser på det når vi ser i tv en forbryder er blevet snuppet. Så tænker vi fint nu fik de da ham.
Her er det omvendt vi sidder og holder med en forbryder ( på en mååde )

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:24:56    bad24 >>> Nogle gode forslag til dem, der bruger P2P? Altså, ikke fordi jeg gør det eller noget...

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:25:00    Tror ikke det er ulovligt.

Kommentar: kreidlerhansen
21/11-2002 22:29:32    Jeg tror langt de fleste har et skævt forhold til, hvad der er lovligt og ikke lovligt, når det kommer til software - og ærligt talt tvivler jeg på, der er ret mange, der lovligt har investeret penge i ALT det de ligger inde med!

Men der er ingen tvivl om, at manden er blevet knaldet "fair-and-square"! Til gengæld kan denne diskussion så blive drejet ind på software-priser, der virker latterligt høje - især når man ofte skal smide yderligere penge ud på opdateringer etc. etc.

Og lige en kommentar til min sidste kommentar >>> ;o)

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:31:21    Nej, men der er ingen grund til at bruge det, hvis man kun henter lovlige ting.
Altså siger du indirekte: "Alle dem der henter ulovlige ting, HVis ikke I vil opdages så kør på en proxy server!" og det er i strid med ekspertens regler.

triple-x:
Spørgsmålet er, hvad der ville være bedst for ham.

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:32:14    ja vil give ret kreidlerhansen.
Jeg køber bl.a. også de ting som jer bruger meget. eller som jeg bare vil have.
Bl.a. UT2003. HL/CS Musik cd'ere...

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:33:38    kreidlerhansen  ja alle har næsten ulovlige ting, nu vil jeg da ikke sidde og sige jeg selv har ulovlige ting men der sker da ind imellem jeg har et program eller 2.

jeg prøver at holde det lidt nede da jeg ikke har penge til at blive knaldet.

men nu vi snakker om priser
3d studio max 50.000 kr.
photoshop 7.0 7000 kr
det erca. priser men vil ikke gerne være proffesionel grafikker han skal jo tjene et halvt år bare for at have licenserne ;-)

det er latterligt som du også siger kreidlerhansen

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:33:58    jeg siger bare de kan.
Det er da ligesom at sige. Du kan Hacke dig ind på Jubii med de rette programmer. Eller du kan downloade en masse Musik etc.

Kommentar: troller
21/11-2002 22:34:53    hvem siger de stopper med at opkræve $ bare fordi de har fået den første slat??
er det ikke blackmail??
hvorfor giver DE bøden... er det ikke KopyDan der skal.. eller arbejder de sammen??

hvad nu hvis det var forfatteren til mediet der hentede det selv??

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:35:32    mhzz ja det ved jeg godt, men alligvel det bedste for ham ville være at betale bøden efter min mening jeg ville ikke turde ligge mig op mod dem :-(

Kommentar: souledout
21/11-2002 22:36:26    Hvordan finder de egentlig ud af det?? De må da have en aftale med kazaa eller noget i den stil??

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:37:09    troller det ville jo virker underligt hvis f.eks brutney spears og eminem sad ved den samme computer og hentede det ned ;-) jeg tvivler på det kun er en kunster han har hentet fra hvis bøden er på 19.000 ;-)

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:37:18    Tror de har fået sharmann til at smide noget spyware fra dem med... andet kan det vel næsten ik være?

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:37:31    de kan kun finde ud af det. Hvis de selv har lagt den fil til download.

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:38:19    souledout næææ det er ikke nødvendigt de ligger noget spyware ud med nogle filer og så logger de hans IP og kan derefter sidde og se hvad der bliver hentet

Kommentar: souledout
21/11-2002 22:40:16    Er det ikke ulovligt bevismateriale??

Er det så nogle filer man kommer til at hente eller er det nogle filer i selve kazaa (gudske tak og lov for kazaa lite :))

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:40:49    jeg tvivler på at de ligger spyware ud, sammen med filer. Sharmann vil da heller ikke ligge spyware, som logger ip'ere og hvad du laver. Og sender det til APG. Det ville da være tosset, at lave software så.

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:40:54    Men spørgsmålet er vel så, de filer de smider spywaret med ligger de under et ulovligt dæknavn?

Kommentar: xyborx
21/11-2002 22:40:55    Tænk engang.. Jeg troede ikke at APG havde noget at gøre med korruption?
"Giv os 19000 kr, så slipper du for yderligere bøder og retssager"
Eller det er måske ikke korruption?

Kommentar: regin
21/11-2002 22:40:57    NB: Nu kender jeg ikke retplejeloven!
Men ligger apg sag an mod ovennævnte person får han vidst nok beskittet en advokat. Er sagen principiel er det ikke bare en skod advokat der er tale om...

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:42:24    bad24 det er den eneste måde jeg kan se det kan lade sig gøre på

Kommentar: initializing
21/11-2002 22:43:20    Med P2P programmer kan man se ens hostmask når man henter fra hinanden ved at skrive NetStat i en DOS promt. Bagefter pinger man abre hostmasken så får man IP'en ud af det (eller gå til www.myip.dk og tast hostmaks ind og få IP ud af det)

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:43:38    Men de gør vel noget ulovligt, hvis de lader folk hente det under et ulovligt dæknavn?
Så skal man næsten have dem selv til at oplyse det FØR man betaler??

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 22:43:52    ja.. nemelig.. folk [ sorry jeg var ikke med i debaten - fordi jeg skulle spise ;) ] men ja.. man kan jo også købe det man bruger mest [ ja fx. UT2k3 bad24 ] eller hvis amn skal have office program så kan man jo skaffe sig gratis fx. StarOffice program

Kommentar: flintholm-data
21/11-2002 22:44:06    Både APG og POLITIET skal ha en ransagningskendelse før de kan få adgang til folks boliger.man er også i sin gode ret til at afvise kongens foged hvis han ikke har en ransagningskendelse, dette er for at beskytte alt og alle! og hvis dette ikke er opfyldt fra APG'side så snakker vi erstatning i stor stil også selvom man evt. har omgået de gældende regler for digitale musikstykker eller hvad det nu er. så APG skal også overholde reglerne, de kan jo ikke ha' større rettigheder end kongens foged.

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:44:49    Det vil jeg mene.
Ellers har de sat en sniffer på, som har hentet et flere 1000'ende fil lister (se hvad brugeren deler) logget deres IP ved at kigge med en Sniffer i NAT/tcpIP. Eller har de måske brugt en 3 mulighed som er Secret for os alle.

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:44:56    regin nej selvom advokaten vil være god vil APG have nogle advokater der har prøvet det før som måske ikke lavet andet end forsker i hvad man skal sige for at overbevise en dommer og jurien

Kommentar: souledout
21/11-2002 22:46:11    På den anden side... ved (frivilligt) at hente en fil svarer vel til at invitere kongens foged indenfor...?

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:49:18    Ville det gavne at sende en mail til Olst fra tv2?
Hvis de tager det op ville det så gavne for ham?

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:51:00    mhzz tja du kan prøve det er et forsøg men langt fra sikkert de tager det op men det kan jo ikke skade

vi er jo begge enige om at han har gjort noget ulovligt .o0(han har vel slettet alt hvad han har ???)

Kommentar: initializing
21/11-2002 22:51:40    Olst? Hvem/hvad er det?

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:52:36    Det ved jeg sq ik om han har:)
Problemet er bare at det bliver MEGET dyere, hvis han venter med at betale.

Kommentar: souledout
21/11-2002 22:52:43    initializing: http://exp.dk/spm/283121

Kommentar: mhzz
21/11-2002 22:53:36    =>initializing
Det er en person fra tv2, du kan læse om det i det link double-g postede

Kommentar: triple-x
21/11-2002 22:54:06    Mhzz tja var der et girokort med eller hvordan skal han betale ?????

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 22:54:16    er der overhoved nogen der kender APG's hjemmeside??

Kommentar: souledout
21/11-2002 22:55:06    http://www.antipiratgruppen.dk/

Kommentar: bad24
21/11-2002 22:55:37    www.antipiratgruppen.dk

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 22:56:13    ja ja.. det fik jeg nu over msn fra både tripel-x og bad24

Kommentar: mhzz
21/11-2002 23:01:02    Besked fra personen jeg fik som svar:

det er ikke en bøde men et erstatningskrav der halveres hvis jeg betaler inden 1. december - og jo - der var en giroblanket med.

Kommentar: triple-x
21/11-2002 23:01:37    mhzz en gang til fik din ven et girokort han skulle indbetale eller hvordan foregår det, de regner vel ik med folk har så mange penge med det samme ????

Kommentar: triple-x
21/11-2002 23:02:42    okay sorry glemte at opdatere

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 23:02:50    fak - det er sq syndt for ham.. du sagde at det var din ven, jeg synes at det er syndt for ham.. Selvom som 3x sagde er det jo en slags kriminalitet..

Kommentar: mhzz
21/11-2002 23:03:29    Der står vel bare, at hvis ikke han betaler inden den dato så får han lov at betale det dobbelte

Kommentar: triple-x
21/11-2002 23:04:51    okay mhzz nu sidder jeg og surfter lidt på deres side.

man kan rent faktisk anmelde folk man skal så opgive deres ip brugernavn port osv. så det kan da være han har haft en "ven" som har andmeldt ham det var da noget af det groveste man kan gøre :-(

Kommentar: triple-x
21/11-2002 23:06:53    mhzz står der at han skal betale det dobbelte ???

for det mener jeg også er ulovligt jeg mener der er lavet lovgivning om hvor mget man må opkræve i gebyr hvis enregning ikke betales

eller er det mig der er forkert på den ???

Kommentar: mat
21/11-2002 23:08:45    hvis de har været inde og kigge på hans com uden tilladelse er det vel ulovligt? Og hvis de selv har lagt materiale op til dl indeholdende spyware kan det vel betragtes som lokkemad - og det er da vist heller ikke helt efter bogen?

De sender ham bare en trussel - sagen er vel principiel da de ellers bare kan fortsætte med denne ikke særlige pæne praksis med bare at sende trusler og regninger ud. APG er IKKE politiet og har IKKE politiets rettigheder i en efterforskning. Jeg mener faktisk at kunne huske at der før har været problemer med APG´s metoder.

Derfor undersøg de juridiske regler nærmere og kontakt medier eller tag sagen op - hvis APG har skaffet sig oplysningerne på ulovlig eller uetisk vis er de jo ikke en skid bedre end dem de jager.

..eller hvad?

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 23:08:54    Læs:::
Ftp-pirat i Sæby 08/19/02

En Ftp-pirat i Sæby fik tidligt i morges besøg af AntiPiratGruppen og fogeden.

På Piratens bopæl forefandtes store mængder af musik, spil og film, hvortil AntiPiratGruppens medlemmer repræsenterer rettighederne.

Sagen er endnu ikke afsluttet for Piratens vedkommende, idet der stadig arbejdes med den opfølgende efterforskning.

Kommentar: mhzz
21/11-2002 23:10:27    Det er jo ca. tal jeg skriver..
Og nej der står ikke det dobbelte, men det er ca det dobbelte.
De skriver de kan dokumentere at han har hentet det kl lort om natten osv.. så kan det vel ikke være en anmeldelse.

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 23:11:47    Det vil så sige at de kan se hvad du laver gennem IP?

Kommentar: bad24
21/11-2002 23:13:12    de kan ikke se hvad du laver, bare med en IP.
De skal fx. have en bruger (FTP) for at kunne se hvad der ligger på den.

Kommentar: triple-x
21/11-2002 23:13:13    tjo det kunne det vel godt være hvis personen har anmeldt ip'en og så har APG gåt ind og tjekke hvad er skete på IP'en

men jeg mener ikke at de må opkræve mere end et lille procnet tal af beløbet når det gælder gebyerer.

og mat ja vi er alle enige om at APG bruger ufine metoder problemet er de er store og har gode advokater

Kommentar: mhzz
21/11-2002 23:13:45    Det er jo det jeg ikke tror på..
Jeg er ret sikker på det er spyware også efter som man jo ser en mere der har fået det samme...
Du kan også kigge videre på den nyhd der er i det andet spg og se der ER noget om snakken.

Kommentar: triple-x
21/11-2002 23:15:25    mhzz ja helt sikkert de laver meget fusk, de er ikke helt clean og de er jo noget svineri

det kunne være sjovt at tage ud til dem der er medlemer og se om de ikke havde ulovlige ting ligende

Svar: loadet
21/11-2002 23:15:41    wipe disken (eller smid den ud) og alt hvad der er af beviser i dit hjem (cd'er, disketter m.m ) .. kontakt en advokat og spørg ham til råds (det koster ikke så meget for et råd)

der er en god chance for at han kan slippe fra at betale hvis de kun har logs fra nettet ... ( kommer de med fogeden og henter computeren er det en anden sag) de er nødt til at have hentet softwaren som er blevet udbudt og kune bevise at det ikke bare er lovlige filer der er forklædt med "ulovlige" navne .. og det tvivler jeg på at de har.

Kommentar: 123maka
21/11-2002 23:16:39    Det er sq fame uhyggeligt du!

De bruger jo selv ufine metoder

Kommentar: loadet
21/11-2002 23:16:58    men han skal under alle omstændigheder ikke betale noget some helst får der er klare beviser på bordet ..

Kommentar: xyborx
21/11-2002 23:21:06    Gad vide hvad der ville ske hvis jeg sendte et brev og et girokort til nogen, med teksten "Jeg ved at du har downloadet ulovlige filer. Betal 10000 kr, eller se konsekvensen". Det er vel nærmest dét APG har gjort her.. Er det ikke ulovlig afpresning?

Kommentar: loonz
21/11-2002 23:22:25    Lidt generel info om APG og deres metoder:

"APG gør ingenting... det er politiet der gør "det beskidte arbejde"... det eneste diskutable ved APG's handlemetoder, er brugen af "muldvarper" ved netparties... altså folk der kun sidder og lurer efter ulovligheder. Har APG samlet beviser nok (eller for den sags skyld bare mistanker nok), indgiver de en politianmeldelse. Herefter vil det være politiet der rykker ud til evt. ransagning.

APG er IKKE en selvbestaltet "taskforce" - de er alene en flok jurister der varetager diverse brancheforeningers interesser."

---

Self. kan ingen instans bare komme brasende, uden noget at have det i. I det tilfælde her med APG, skal de vel have en begrundet mistanke, fx en udskrift over hvilken trafik der udgår fra fx ens server (hvis ISP'erne da hopper på den)
Kunne desværre ikke lige finde noget lov stof omkring emnet, men som du selv næbner dcgeek, er der ikke meget privatliv.

Men det der nok har skabt mest rører omkring APG er jo deres "forretningsmetoder". Disse er bestemt ikke i overensstemmelse med, hvad de fleste vil kalde god skik og brug. Breve med trusler om sagsøgning langt ind i h******, og med småt til sidst om, at hvis de angiver alle deres kammerater, slipper de selv billigere.

Men hvorom er, at det jo er ulovligheder der snakkes om, og uanset hvordan det vendes og drejes, er det jo forkert og ulovligt.
Men grænserne har været utroligt udefinerbare, eftersom der har været sager om, at et link til fx en mp3 side er ulovligt. Vedkommende kom til at betale for, hvad alle andre måtte have downloadet fra den side, der blev linket til. Fair?

Klippeklistret fra http://www.eksperten.dk/spm/250783

Kommentar: mat
21/11-2002 23:22:25    triple-x > Det er jo derfor der er nogle der skal tage kampen op, og mod medierne kan de have ligeså mange fancy advokater de vil - de har ikke en chance hvis de er uldne i filten

Jeg nægter at tro på at de kan se nogetsomhelst om din trafik uden brug af spyware, og det er ikke kazaa der hjælper dem, folkene bag kazaa er kolde i røven med hvad deres program bruges til. Derfor må APG selv have lagt noget spystuff i omløb, og den holder ikke.

..men hvis de tjekker deres serverstat kan de se hvor mange der lige er kommet fra denne tråd og ind på deres side og så får vi nok allesammen en bøde tilsendt, uden at de har en anelse om hvad der ligger på vores systemer. Hvis man skyder med spredehagl rammer man også et eller andet ;)

Kommentar: praetorian
21/11-2002 23:25:12    Tja en af mine klassekammerater blev busted via hans IP idet at han havde hentet musik fra en server som APG bustede. så gik APG til Cybercity og fik hans oplysninger og bang så modtog han 100 siders log udskrift som bevis at de havde en sag mod ham.

Kommentar: loadet
21/11-2002 23:30:42    jeg gad godt at vide om apg sender regninger på software,musik,film som ikke tilhører deres kilenter eller om de sender sagen videre til dem der repræsenterer andre ..

Kommentar: loadet
21/11-2002 23:32:04    om ikke andet så ser det ud til at der ikke er mange pirater der har nosser til at stå op mod dem. 99% af sagerne er der indgået et forlig ;/

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 23:37:22    Nu er der 90 - snart 100 indlæg i dette forum! jeg vidste at hver gang der srkrives om APG så kommer der mange der lige skal kommentere - det var også mig der har inviteret bad24 [ lars ] og triple-x [ martin ] til debatten, men nu skal de i seng og det skal jeg snart også. men her er en lille kommentar:

Jeg synes at APG gør det på en møde godt, selvom mange bruger som os (alle de unge mennesker uden penge) er i mod dem! På deres hjemmeside http://www.antipiratgruppen.dk kan man læse sig til at hvad de gør, og HVORFOR de gør det de gør.. – jeg synes deres argumenter er gode, men det overbeviser ikke os (alle de unge mennesker uden penge) om at vi kun køber originale software produkter. Men det giver os noget til at tænke over, når vi nu ser på mhzz’s ven som fik den bøde.

loadet: man kunne måske oprette en "AAPG" Altå: Anti-AntiPiratGrupp?? ;)

Kommentar: loadet
21/11-2002 23:43:11    zeroxer .. nej jeg har ikke noget mod apg hvis de går imod kilden .. den lille leecher betyder ikke noget i den store sammehæng .. det eneste de får ud af det er at lave lidt ravage .. og tjene nogle penge :P

et lille spørgsmål .. logger kazaar og andre per to per programmer connections
?
jeg har aldrig brugt dem men det ville være interresant at vide .. for hvis de ikke gør så kan de kun få logs ved feks selv at køre nogle servere ...

den der med spyware er for langt ude ;)

Kommentar: zeroxer
21/11-2002 23:56:01    ved sku ikke rigtigt... jeg tror faktisk at de bruger spyware - og kun her spyware bliver brugt til de rigtiege formål! [ hvis den overhoved bliver brugt til det! ]

Kommentar: loadet
22/11-2002 00:03:07    du kan sq da bare kigge på din firewall om programmet kontakter nogle mærklige ip'er .. spyware er hvis du spørger mig en skrøne ... det er ikke lovligt og der ville nok være nogle større inde i det en danmarks lille APG hvis kazaa virklig havde spyware ;)

Svar: kartolux
22/11-2002 00:35:33    Her er et par grundlæggende ting omkring sagen:

Din kammerat må under INGEN omstændigheder betale regningen, da betaling juridisk betragtes som en accept af forholdet mellem parterne.

Han må under INGEN omstændigheder skrive under på et frivilligt forlig, da dette på samme måde er en accept af forholdet mellem parterne.

Han bør skrive til dem, at han ikke ved, hvad de taler om, og at han ikke har tænkt sig at betale en krone. Herefter starter en procedure, som ender med en stævning fra APG, hvis de mener det alvorligt. Det er i den forbindelse ulovligt, hvis APG truer med en stævning uden at gennemføre den. Tidligst når truslen om stævningen foreligger skriftligt eller når din ven sidder med stævningen i hånden, så kontakter han sin advokat. Ikke før. Det vil være spild af penge og kræfter til advokat.

Ved henvendelse til advokat beder han advokaten om at indsende ansøgning om fri proces. Dette bør ske, selvom der umiddelbart ikke findes belæg herfor efter reglerne.

Og så kører sagen. Din ven nægter, og APG postulerer. Til sidst falder der en dom i sagen. Under alle omstændigheder skal advokaten have løn for sit arbejde, men måske får han nedsat erstatningen til APG, så det går lige op. Måske får han din ven frikendt.

Kun en mentalt skadet ville uden at betænke sig betale regningen. Hvis han gør det uden videre, kan APG jo bare sende en ny regning hver uge!

Kør tingene efter bogen. Benægt og lad modparten bevise.

Kommentar: mhzz
22/11-2002 09:43:23    Okay... lyder som om du ved noget om det skidt:D
Det vil jeg lade gå videre:)
Kan de spore en dynamisk IP adresse?
Hvordan fanden deler jeg 30 points over så mange:D?

Kommentar: skyttegaard
22/11-2002 10:36:29    Kartolux> Nydeligt - kan tilføje to ting:

1. Hvis han har pengene, kan han med fordel deponere dem uden accept, når stævningern er modtaget - derved sparer han strafrenter, hvis han på et tidspunkt bliver dømt.

2. Fri proces er ikke nødvendigt for forsvarer - her dækker retshjælpsforsikringen, som er en del af almindelig husstandsforsikring. Fri proces søger man, hvis man vil sagsøge.

Fortsat svar: kartolux
22/11-2002 10:41:56    Jeg ved ikke, om de gennem udbyderen kan spore en dynamisk IP-adresse. Dette er dog irrelevant for sagen på nuværende tidspunkt. Først under en eventuel retssag fremlægger APG sine beviser.

Det vigtigste er, at han IKKE betaler eller erkender noget som helst på noget tidspunkt. Det er jo hans syn på sagen - ikke? Advokaten må så gøre sit bedste for at fremlægge dette synspunkt i retten.

Kommentar: troller
22/11-2002 11:02:20    Et sted i denne debat er der skrevet at APG har handlet ulovligt i at hente nogen filer fra kazaa... har de det... jeg troede da ellers at APG havde et så stort samarbejde med copyright-holder'ne  at de har ret til at efterforske (hente bl.a.) af de firmaer der har licenserne

Kommentar: jakobclausen
22/11-2002 11:10:35    mhzz(jer andre): Er det via spy at de kan afsløre folk?

Der er ikke spy i lite-udgaven, kan de også afslører brugere der ?

Kommentar: praetorian
22/11-2002 11:21:55    Kartolux:

Det kan man sagtens. HAr jeg en Ip kan jegslå den op og få at vide hvem der ejer forbindelsen/linien, hvad login "id" man samt din IP. Endvidere har jeg også dato/tid. Så baseret på disse oplysninger burde en hver ISP kunne gå ind og se hvem der har haft den IP på det pågældende tidspunkt.

Kommentar: zeroxer
22/11-2002 11:26:20    jakobclausen: det ved man ikke rigtigt.. jeg tror at de gør det gennem et eller andet - de arbejder heldigvis ikke sammen med TDC - så kunne de se det hele jo!

Jeg troede først at det var spy-ware.. men nu tror jeg at det er noget mere, end bare det. Der kunne være tale om firewall, men det tror jeg nu ikke..

Det er måske 60% på at det er spyware, og jeg er sikker på at selvom de siger at der er ingen spyware i kazaa lite så er der aligevel noget der kan "skygge" dig. Man ved jo ikke om mhzz's ven har brugt kazaa eller kazaa lite.

Kommentar: mhzz
22/11-2002 11:35:01    Han har brugt Grokster....
Altså ingen Lite udgave:o)

Kommentar: zeroxer
22/11-2002 13:50:39    Ja.. så kunne det godt tænkes at han blev snuppet via spyware - men ved jo aldrig hvad APG kan finde på, for at nakke pirater!

Kommentar: souledout
22/11-2002 19:08:01    http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17083

Kommentar: zeroxer
23/11-2002 02:43:53    Ja.. og i artiklen står der: "Ud fra IP-adresserne på de enkelte brugere har APG i byretten i København fået udleveret adresser og navne fra brugernes internetudbyder." Så det må altså være IP-SpyWare agtig noget! Takket TDC har de jo fundet hvad de downloader, hvornår gennem deres IP adresser..

De skriver også i artiklen: ”Hvis de taber sagen, så kommer sagsomkostningerne oveni sammen med den bødestraf, der er forbundet med det her, advarer han.” – Så det er altså over 50% sikkert at din ven kommer til at betale de 19000 kroner! Og altså hvis han vælger at betale nu, (før den 1 december) så kommer han jo til at betale ikke mere end 8500 kroner. Hvis han ikke betaler til den første december så kan det godt være at han betaler 19000 kroner efter ( og det regner jeg til at være 75% sandsynligt!!!). Så det må du altså forklare din ven! Måske kan han spare 8500 kroner! Måske ik.. Og det er 25% sikkert at han ikke kommer til at skulle betale bøden!

Kommentar: loadet
23/11-2002 02:54:01    hvad betyder 8500 til eller fra og han kan sikkert slippe helt .. hvis du læser debatten på den side er der også mange der er af den mening at screendumps ikke holder i retten .. og det vil jeg bakke op om .. hvis der så var faldet dom i sådan en sag .. men det er der intet der tyder på.

Kommentar: morten_hjort
23/11-2002 18:22:36    APG har fået mange nye muligheder for at forske i sager som denne, altså angående indtrangen, så man skal nok passe på hvis man basere en stævning ved at håbe på ulovlig indtrangen.
APG handler på alle kunstneres vejne og derfor er det totalt ligegyldigt om det er en nation eller international kunster som har lavet noget af det som bliver downloadet.

Angående det med at kan skal betale uden retsag er 100% lovligt og kan på ingen måde sammmenlignes med afpresning. APG har nogle rettigheder som andre instanser ikke har og den er altså en del af dem.

Kommentar: kreidlerhansen
23/11-2002 18:31:59    Lige en strøtanke...

Mange DVD-rips er ikke i samme kvalitet som den oprindelige film - er det så stadig ulovligt, når kvaliteten er forringet??? Hvis svaret er "Ja!", er det altså enhver form for digital kopiering, der ikke er tilladt, hvadenten slutresultatet er 100% identisk med den oprindelige indspilning eller kun 10%...
Netop det er grunden til, det er fuldt ud lovligt at kopiere en hvilken som helst CD til et kasette-bånd... Eller er der noget, jeg ikke har helt på det rene?

Kommentar: zeroxer
24/11-2002 05:36:33    Men er det ikke sådan at alt hvad der hedder at kopiere udat at have rettigheder til det er ulovligt?! Det mener jeg sq!

Kommentar: jakobclausen
24/11-2002 10:52:25    zeroxer; Det kan du ikke helt sige, for det er jo f.eks. blevet lovligt at lave backup af dine cd'er, hvis du selv har en brænder

Kommentar: kaz911
24/11-2002 11:06:23    en kommentar mere...

Man må henholde sig til samme regel som i "samfundet". Hvis man fx. har fået giga-regning fra sex-telefon opkald, skal sagsøgeren bevise hvilken navngivet person i husholdningen som har begået synden.

Det må jo også gælde for APG. Eftersom Kazaa starter af sig selv uden nødvendigvis at være kodebeskyttet - så kan hvilken som helst person i husholdningen jo have hentet de ulovlige filer.

Kommentar
Svar

E-Mail

X nye indlæg

Vis brugerinfo
Skjul dette indlæg
Skjul indlæg fra denne bruger: lokalt | globalt

ForsideSektionerKontoOpret spørgsmålKategorioversigtSpørgsmåloversigtLog udInfo
Avatar billede gardengate Nybegynder
24. november 2002 - 16:30 #118
sorry jeg kunne ikk la vær! ;)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. november 2002 - 18:26 #119
Lidt skidt idé, måske - men vi overlever! :oP

Kakobclausen >>> Det er ikke tilladt at lave en back-up af f.eks. en Windows-CD eller anden software! Til gengæld må man godt kopiere musik til eget forbrug, blot man ikke distribuerer CD'er, hvadenten man giver dem væk, eller hvad man gør...
Avatar billede 123maka Nybegynder
27. november 2002 - 15:18 #120
Avatar billede delphinarious Nybegynder
27. november 2002 - 23:38 #121
Prøv at læse dette:

http://www1.dr.dk/nyheder/Indland/article.jhtml?articleID=74663

Det er ikke særlig smart at bruge KaZaA lige for tiden..

Men sig mig.. www.imesh.com ... Er det så bedre eller hvad? Nogen af jer der kender det?
Avatar billede 123maka Nybegynder
28. november 2002 - 13:04 #122
Mener man kan bruge www.kazaalite.com da det logger på kazaa som en anonym bruger (tror jeg)
imesh brugere er vist også blevet taget i det.
Avatar billede krc_ Nybegynder
29. november 2002 - 14:25 #123
Kender en der har fået en regning på 7000. Hans advokat's eneste bemærkning var: "Betalt. Det er for dyrt at lade være.". Men fare for at gentage noget (gad ikke læse ALT igennem) så ligger de jo ikke spyware på vores pc'ere. APG sidder har fast 5-8 mand siddende på Kazaa og tjekke hvad folk har liggende. Det er jo så ligegyldig om det er kazaalite eller ej de tjekker blot hvem der har film eller album liggende. Så finder de brugeren IP (lige gyldigt om det er en anonym bruger) og så drøner de til retten som giver dem en kendelse som betyder at teleselskabet skal give dem navn og adresse på personen der ejer IP'en. Så har de screendumps og IP og det er rigeligt. Det samme gælder jo sådan set alle andre fildelingsprogrammer som imesh og edonkey. Faktisk bliver trafik fra ftp-server til bruger jo også logget et eller andet sted ude i den store internet-verden så det er sgu i sidste ekstreme ende er det svært at gemme sig!
Avatar billede krc_ Nybegynder
29. november 2002 - 14:27 #124
Hov .. lidt mange slåfejl...men julefrokosten her satte lidt tidligt igang ;o)
Avatar billede boooboo Nybegynder
29. november 2002 - 14:28 #125
"Det er ikke tilladt at lave en back-up af f.eks. en Windows-CD eller anden software!"
Jo det er så, ved ikke hvor du har det der fis fra
Avatar billede no_stress Nybegynder
29. november 2002 - 16:14 #126
Nedstående er fra http://www.antipiratgruppen.dk
Det vil det ikke være tilladt at fremstille digitale eksemplarer, der bruges uden for den enkelte husstand, for eksempel kopiering til bekendte, skolekammerater mv. Det vil heller ikke være tilladt for køberen af for eksempel et digitalt leveret musikværk at videresende musikværket via e-mail til venner og bekendte. Kopiering til personlig brug omfatter endvidere ikke kopiering som led i arbejde eller undervisning.
Det vil fortsat heller ikke være tilladt at kopiere edb-programmer som for eksempel styresystemer til computere, styre- og søgeprogrammer i databaser og multimedieværker, tekstbehandlingsprogrammer og computer- og konsolspil. Det vil endvidere heller ikke være tilladt at kopiere eksempelvis et litterært værk i digital form, såfremt dette også indeholder et edb-program, som styrer afviklingen af det litterære værk.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
29. november 2002 - 16:31 #127
boooboo >>> Jeg mener ikke, det er tilladt at lave en kopi af software med copyright, hvadenten det er til eget forbrug eller ej - men tager jeg fejl, tager jeg til enhver tid imod et link, der siger andet!

Og så vil jeg gerne frabede at du bruger den tone :o)
Avatar billede delphinarious Nybegynder
29. november 2002 - 16:47 #128
Nu bliver jeg så nysgerrig...

Vil det sige at hvis man har brugt KaZaA, og ikke har tilladet brugere adgang til sin harddisk, ved ganske enkelt at være egoistisk og ikke dele ens filer med andre, så er man ikke i faregruppen for at få en "julehilsen" fra APG???
Avatar billede 123maka Nybegynder
29. november 2002 - 17:09 #129
Nej... medmindre de har pinget din ip og har fundet det derfra.
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. november 2002 - 17:14 #130
123maka

selvom de har pinget dig... hvad får de ud af det? *G*

dvs hvis de pinger alle folk på nettet, så får alle folk bøder? lyl
Avatar billede 123maka Nybegynder
29. november 2002 - 17:16 #131
det jeg mente var at hvis de har fundet hans ip via. kazaa og har prøvet at logge ind på hans ip og har set hans my shared folder, så er han i farezonen
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. november 2002 - 17:17 #132
læs hvad han har skrevet... han har ikke shared noget...
Avatar billede 123maka Nybegynder
29. november 2002 - 17:31 #133
Nej men downloadet noget det er vel nok?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. november 2002 - 17:34 #134
ikke hvis han ikke har shared noget...

hvis han ikke har shared noget, så kan de ikke se noget... så kan han ikke få en bøde.
Avatar billede boooboo Nybegynder
29. november 2002 - 17:45 #135
kreidlerhansen -> Hva for en tone? Det er jo ik fedt at gætte, og så enda et forkert gæt...
Hvis du kigger i License filen i Windows, alle spil osv. skriver de, at du har tilladelse til at tage én >backup< kopi af softwaren.
Jeg har altid gjort det, hvis jeg har invisteret i noget dyrt (f.eks. xp)

Men her er et kort lille udrag fra f.eks. Screamer 4x4
"Product like any other copyright material (e.g. a book or musical recording) except that to the extent that the Product is software you may either (a) make one copy of the Product solely for backup or archival purposes, or (b)transfer the Product to a single hard disk provided you keep the original solely for backup or archival purposes"
Avatar billede no_stress Nybegynder
29. november 2002 - 19:08 #136
boooboo -> fordi det står på engelsk bliver der ikke mere lovlig (læs hvad jeg skev under dit forige indlæg).
Fordi du aldtid har gjort bliver det heller ikke mere lovlig.
I Danmark er det dansk lovgivning der gælder.
det er selvfølige lovlig hvis producenten af et program giver lov til kopier hans produkt.
Men som udgangs punkt er det ulovlig at kopiere softvare i Danmark
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
29. november 2002 - 19:15 #137
Boooboo >>> "ved ikke hvor du har det der fis fra" virker på mig som en lidt nedladende sætning - men den er hermed ikke taget for negativt i min retning længere :o)

no_stress >>> Jeg tror nu nok, det er tilladt at tage en back-up, forudsat det nævnte citat er angivet på den originale indpakning, men så er man godt nok på spanden, hvis man ikke har den liggende og APG kigger forbi :o)

Men skal det gælde, kan man spille bolden videre, hvis man bliver knaldet, ved at sige man har lånt sit originale software ude til en kammerat, der _desværre_ er rejst til Thailand, men har lovet at sende pakken en af dagene *NOT - den holder ikke i retten, jeg ved det :o)*
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 21:59 #138
VIl det sige at hvis man har stofanet(der får man jo en forskellig IP hver gang man logger på) kan de ikke bevise?? og kan man ikke bare formatere sin harddisk.. så kan de jo ikke se om det var mig!!
(ikke fordi, jeg kunne ALDRIG finde på at dloade ulovligt*host*)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. december 2002 - 22:01 #139
hehe. tro på at Telia ikke gemmer en log over hvilke IP´er de tildeler forskellige MAC-adresser.. tro på det og gang det med NUL! du er busted anyways.. hehe
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:02 #140
er du sikker?? og hvad er en MAC-adresse??
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. december 2002 - 22:04 #141
den adresse dit netkort sender til telia for at få lov at binde én af deres ipér til. det får man kun lov til, hvis man som dig har et stofa abb. fx.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. december 2002 - 22:04 #142
men øh JA! -rimelig sikker.
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:04 #143
er der intet man kan gøre imod det??
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
03. december 2002 - 22:06 #144
Du kan sagtens bare formatere, eller på anden måde destruere din harddisk. Men skulle politiet kigge forbi, og de får mistanke om at du har destrueret bevismateriale (hvilket er en mistanke men snildt kan få, hvis man lige tilfældigvis har reinstalleret sit system for nylig, eller skiftet sin harddisk), er man anklaget for en forbrydelse der er endnu slemmere end piratkopiering.
Avatar billede double-g Juniormester
03. december 2002 - 22:07 #145
Prøv at læse  Jubii Svar om IT nr. 38-2002
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:07 #146
kunne det så ikke betale sig at købe sig en harddisk, installere et OS på og lægge lidt på, som man bytter ud med HVIS uheldet er ude?
Avatar billede funguy Nybegynder
03. december 2002 - 22:08 #147
Er det nok at de bare har et screenshot??? Så ville jeg jo bare kunne påstå at det var nogle de selv havde fremstillet, da dette sagtens ville kunne lade sig gøre vha. en god grafiker!!
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:08 #148
double-g >> ref?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. december 2002 - 22:08 #149
nej, for at du kan modtage data, skal den som sender det lissom vide hvor det skal sendes hen. deraf IP-adresser. ganske nyttige banditter hvis man vil modtage noget som helst. gælder også p2p progs.
-prøv at skrive netstat i en dospromt mens du suger.

-det er der intet man kan gøre imod. desværre. I mange p2p fx. emule, edonkey og den slags er man også nødt til at uppe en smule for at downe max, derfor kan APG sagtens få pøllerne i dig når du lammesuger.
Avatar billede funguy Nybegynder
03. december 2002 - 22:10 #150
går APG kun efter dem som også deler deres filer, elller går de også efter dem som downloader - men som ikke deler deres filer?
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:10 #151
men det er vel ikke så stor risiko ved en der dloader til eget forbrug, end dem der bare dloader løs
Avatar billede double-g Juniormester
03. december 2002 - 22:11 #152
Nå den er ikke kommet på arkiv oversigten endnu.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
03. december 2002 - 22:12 #153
man kunne jo vælge at holde sig fra det pis, og KØBE sit software istedet... sådan er det jo inden for de fleste andre brancher... Du går heller ikke bare ind i en butik og stjæler et kg. skinkefars, hvis du lige får lyst til frikadeller.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. december 2002 - 22:12 #154
det ville jo være skod at apg smider et netstat mens du sidder og downer fra hans maskine. hehe
Avatar billede funguy Nybegynder
03. december 2002 - 22:15 #155
iknow.dk> Yeps... at give 900 kr. for et program.... NOT! Man kan godt forstå at der er nogen der gør "oprør" mod de firmaer, og dermed demonstrere mod dem, ved at downloade warez! Det kan ikke være rimligt at man skal betale så mange penge for programmer som man næsten skal være expert i computer, for at bruge!!
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. december 2002 - 22:17 #156
hvorfor så downe dem hvis man ikk kan bruge dem alligevel?
Avatar billede double-g Juniormester
03. december 2002 - 22:18 #157
Så må jeg jo kopiere den ind selvom den fylder en frygtelig masse

Jubii Svar om IT 38-2002
http://nyhedsbrev.jubii.dk/svar.asp
Fredag den 29. november 2002
------------------------------------------------------------
Ubesvarede spørgsmål: mange. Besvarede spørgsmål: flere
I denne udgave: en del. Brug din PageDown-tast flittigt.

Særudgave om APG's Operation Julekort

1. Et fåtal fildelere får julekort
2. Forbrugernes stilling ved telefonsexregninger
3. Hvordan har de fundet mig?
4. Holder julekortene i retten?
5. Skal man betale alligevel?
6. Forsvarsstrategier
7. Lidt om ord
8. Vælger de mig?
9. APG taber på lang sigt
10. Efterskrift: nogen må jo gøre det
11. Unikke links
12. De dårlige forsvar

---ET FÅTAL FILDELERE FÅR JULEKORT--------------------------

For en uges tid siden fik 150 personer et brev tilsendt
fra en privat organisation kaldet Antipiratgruppen. Brevet
lød noget i retning af:

"Betal x antal 1.000 kr. for uautoriseret
tilrådighedsstillelse af ophavsretsbeskyttede værker via
KaZaa/E-donkey.

Vi så at du havde:
x antal musikalbums á 60 kroner
y antal film á 200 kroner og
z antal spil á 300 kroner.

Hvis du ikke betaler inden på søndag, slæber vi dig i retten
og afkræver dig det dobbelte beløb. Girokort medsendt."

Sagen minder på mange måder om opkrævninger fra telesex-
selskaber. Nogen har evt. brugt en linje til noget og
indkradserne sender pr. knærefleks en regning til ejeren af
telefon- eller IP-nummeret.

Ud fra devisen: går den, så går den.

---FORBRUGERENS STILLING VED TELEFONSEXREGNINGER------------

Her er hvad Forbrugerinformationen siger til opkrævninger
fra telefonsexsælgere:

Hver dag hører Forbrugerinformationens Hotline fra
forbrugere, der har modtaget en regning for telefonsex, de
aldrig mener at have bestilt - eller fået.

Er du en af dem, anbefaler Forbrugerinformationen følgende:

* Betal ikke regningen

* Send et brev til firmaet, hvor du skriver, hvorfor du ikke
skal betale regningen - f.eks. at du slet ikke har ringet.

[...]

Nævnet har fastslået:
* at du kun skal betale, hvis du har foretaget opkaldet
eller har givet en anden tilladelse til at foretage opkaldet
(vel vidende hvad prisen var og at regningen ville blive
sendt til dig som abonnent)
* at mindreårige ikke er forpligtede til at betale - heller
ikke deres forældre
* at telefonsexfirmaet har bevisbyrden. Det betyder, at det
er dem, der skal bevise, at du har ringet - og ikke omvendt.

http://www.fi.dk/ret/aftaler/telesex/

APG's julekort er dog ikke opkrævninger for påståede
tjenesteydelser, men tilbud om frihed for retssag, hvis man
betaler dem x antal 1.000 kr. for påståede overtrædelser af
lov om ophavsret.

Skal man så betale dem?

I hvert fald ikke før man har læst de næste 300 linjer.

---HVORDAN HAR DE FUNDET MIG?-------------------------------

Her er svar på de mest almindelige spørgsmål.

> Hvordan har de fundet mig?

APG har sandsynligvis siddet med en KaZaa eller Edonkey og
søgt efter et eller andet dansk. Kim Larsen. TV2. Noget som
kun danskere har.
De kan også have brugt en mere teknisk metode, men det er
ikke så sandsynligt.

> Hvordan har de fundet min adresse, sådan teknisk?

Via dit IP-nummer.

Når man bor i Danmark har man som regel en postadresse, så
man kan få breve.

Når man er på nettet, har man altid en IP-adresse, et
IP-nummer. Det er meget let at se.

Din IP-adresse er lige nu http://whatismyip.com/

Du kan se IP-adressen på alle, du kommunikerer med.

Har du en firewall, vil du kunne se IP-nummeret på alle
du skaber forbindelse til og alle, der forsøger at få
forbindelse til dig.

DOS-programmet Netstat
(Start - Programmer - MS-DOS - Skriv netstat)
kan vise det.

Diverse snifferprogrammer
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=sniffer
http://www.tucows.com/netmisc95_default.html
kan også vise det.

Dit IP-nummer er altså ikke hemmeligt (mere om IP-nummer i
http://kanal.jubii.dk/klogeskolen/ks17a.asp )

At regne dit IP-nummer om til navn+adresse er dog kun
noget din Internet-udbyder kan (hvis du som de fleste
hjemmebrugere har dynamisk og skiftende IP-adresse).

Din Internet-udbyder er forpligtet til at holde din
identitet hemmelig.

Undtagen hvis nogen kommer anstigende med en dommerkendelse.
Så siger de, at "123.23.23.12 den 11. oktober kl.
22.34? Et øjeblik. Brian Jensen, Udby mark 2, Bøvling."

> Nej! Det er fordi jeg bruger TDC! Mange af de andre, der
> har fået julekort, bruger også TDC! TDC samarbejder med
> APG!

Nej. Grunden til at mange af julekortmodtagerne er
TDC-kunder er

1. TDC er Danmarks suverænt største ADSL-udbyder.

2. TDC er den eneste udbyder i de tyndt befolkede
områder.

Hvad har det med sagen at gøre?

Folk i tyndt befolkede områder, på København K'sk:
bonderøve, er sjovere at sende julekort.
De er vant til at dukke nakken og betale, når folk i
jakkesæt herser med dem.

Det ved APG.

Skal vi lige se på APG's nyhedsside?

Vejle, Skanderborg, Fåborg, Lystrup, Nyborg, Aars,
Fredericia, Næstved, Frederikshavn ...
http://www.antipirat.dk/pages/nyheder.asp

1/4 af Danmarks befolkning bor i København.
Men sagerne foregår næsten altid i provinsen.
Hvor fogedretten er let at imponere og folk ikke taler
kancellisprog.

Der står især ikke Frederiksberg, Gentofte, Hellerup, Holte,
Østerbro. Ikke fordi de riges børn downloader mindre.
Men deres forældre gider ikke betale og er ikke bange
for at tage en sag. Det er de vant til, og de kender
sikkert en god advokat.

Hellere sende kort ud til de små, de fattige, de
uforberedte. Dem der skal ned på Bøvling Bibliotek
for at få gratis advokathjælp fra en lokal advokat med
25 års erfaring med skøder og skilsmissser, og en
udpræget respekt og frygt for millionadvokaterne i
København K.

Der er ikke meget hjælp i Bøvling, hjælpen er dårlig og
de fattige har ikke råd til særlig meget af den.

---HOLDER JULEKORTENE I RETTEN?-----------------------------

Blekingegadebanden sidder i deres flugtbil, vifter med
pistolerne og dræber en politibetjent. Ingen bliver dømt for
mordet. Sådan er straffesager. Der stilles der strenge krav
til beviserne.

I civilsager kan sagsøgeren godt klare sig med endog meget
tynde og forfalskelige beviser. Bare dommeren overbevises om
sagsøgtes skyld, skal sagsøgte til at udrede erstatning til
sagsøger.

APG har i denne omgang været ganske dovne med at indsamle
beviser. De har, angiveligt, surfet rundt på KaZaa og
eDonkey, og fundet folk, der udbød værker, APG's klienter
har rettighederne til. Derefter har de fået fogedretten
til at hale visse IP-nummerbrugeres postadresser ud af
nogle Internet-udbydere.

Normalt ville man så vente til fredag kl. 16, og så lave en
ægte fogedforretning med "uvildig" sagkyndig og det hele.
Så ville man have skaffet fysisk bevis, man kunne vise
frem i retten. "Her er hvad vi så på nettet, og sådan
forholdt virkeligheden sig på sagsøgtes harddisk. Vi
kræver erstatning."

I denne omgang har de dog i de fleste tilfælde droppet
den fysiske fogedforretning. Og bare sendt en regning for
noget, de mener folk har haft liggende offentligt
tilgængeligt.

> Hvad kan de vise i retten?

Måske ingenting. Måske nogle skærmdumps. Måske nogle
logfiler fra deres egne programmer. Måske kan de få nogle
af deres medarbejdere til at sværge på, at de downloadede
nogle filer fra en maskine, de tror er sagsøgtes.

APG er med vilje vage. Der er noget "Giv mig alle dine
penge, jeg sværger, jeg har en pistol i lommen" over
operationen.

Skærmdumps er i sig selv elendige beviser.
Lad os se på dette eksempel:

Nogen har lagt et screendump op. Af et fildelingsprogram.
Nogen udbyder en masse dejlige MP3'er med Linkin Park.
Se det på http://toldskat.tripod.com/screendump.html

Der står en IP-adresse på skærmdumpet: 213.150.42.22

Hvem er så 213.150.42.22?

http://www.ripe.net/perl/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=213.150.42.22&do_search=Search
siger, at det er en dansk Internet-udbyder.

Men lad os hellere spørge omvendt.

Hvilket IP-nummer bruger antipiratgruppen.dk lige nu?
http://www.slac.stanford.edu/cgi-bin/nph-traceroute.pl?target=+antipiratgruppen.dk

213.150.42.22, det samme nummer som via eDonkey
tilsyneladende giver adgang til spandevis af MP3'er med
Linkin Park.

Konklusion

1. Man kunne lave en fogedforretning på Antipiratgruppen
(hvis man var rettighedshaver; fogedretter er lette at styre
i disse teknisk komplicerede sager).

2. Skærmdumps af denne type burde hverken kunne holde i
fogedretten eller byretten.

Det hele hænger på APG-advokaternes troværdighed i dommerens
øjne.

---SKAL MAN BETALE ALLIGEVEL?-------------------------------

APG har ikke mandskab til at føre 150 sager. Der må derfor
være over 100 mennesker, der risikofrit kan ignorere dem.

> http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=10&tID=51567
> svar #118
> Jeg var en af de personer som var med til Connect hvor APG
> viste sig for første gang for alvor. Dér var regningerne
> mellem 5K og 25K alt efter hvor meget man havde på sin
> computer. De sendte breve til alle hvori der stod at man
> skulle udfylde dem med hvor mange ulovlige mp3filer man
> havde og så kunne man bødes derefter. Hvor mange er dumme
> nok til at gøre det ?
> jeg valgte IKKE at udfylde den seddel. Resultatet var at
> de ikke har kontaktet mig siden.

> Svar #127
> De fleste af jer kender vel Connect12 sagen, hvor nogle
> blev snuppet og andre blev kontaktet og kunne melde sig
> selv. Vi var 5 der sagde nej til det (gennem en advokat),
> og resulterede i af 4 af os blev sagsøgt. Den ene har nu
> været i retten og blev dømt på 2 af 5 punkter (dem der
> indeholdt penge, og ej jeg gider ikke til at remse det
> op). Det eneste de havde på ham var screenshots, plus hans
> nick som var forbundet til hans navn i en liste.

Det er ikke sjovt at komme i retten. Det tager en hulens tid
og en god advokat koster en formue. De tager snildt 1.500
kr. i timen. Til gengæld er APG's beviser ikke fysiske, og
det er i høj grad muligt at så tvivl om hvorvidt man er
skyldig i anklagen eller ej.

---FORSVARSSTRATEGIER---------------------------------------

Men her er nogle ideer til forsvar:

1. "Det var ikke mig"

Helt analogt til telesexopkrævningerne.

"Jo, jeg har godt nok en aftale med TDC om ADSL-service.
Men jeg har ikke selv installeret eller kørt et fildelings-
program."

"Ingenting i min ende peger på at der har været brugt KaZaa
her i hytten."

2. "Det var ikke mig, men måske nogle andre"

"Jeg aner ikke hvad knægten laver. I får ikke en øre."

"Vi deler IP-adresse sådan et par husstande her i opgangen.
I har sendt opkrævningen til den forkerte."

"Den 11. oktober kl. 22:34? Der havde vi gamerparty her
i Blekingegade. Vi sad 4 mand og skød løs i Unreal
Tournament. Jeg kan ikke helt huske hvem der var med,
men de var på mit lokalnetværk."

En ny dom i en sag om parkeringsafgifter kan evt. få
betydning

"Byretten fastslår, at det er føreren af bilen, som hæfter
for parkeringsafgiften, og at bilens ejer ikke har pligt til
at oplyse, hvem der var fører af bilen."
http://www.juraindex.dk/select/newsshow.asp?NyhedsID=3835

3. "Det har nok været mig, men ganske uagtsomt"

"Jeg havde hørt, at man kunne få den nye Wallace&Gromit
film på KaZaa sammen med en masse anden ny og
spændende musik
http://www.kazaa.com/us/picks/index.htm
Så jeg installerede KaZaa og sagde at jeg
ville downloade til mit katalog /mp3
Jeg anede ikke at jeg samtidig kom til at dele mine
filer. Det stod på engelsk et eller andet sted
ved jeg nu."

Bemærk også, at der er masser af lovligt stads, man
kan downloade fra KaZaa, og at man snildt kan have
tonsvis af lovlige kopier liggende på sin harddisk.
De fleste med en 30+ Gb harddisk har rippet en stak
lovlige cd'er til deres lovlige MP3-jukebox.
http://dvdel.dk/faqlegal.htm

"Jeg installerer tit nogle ting, der tager kontrollen
fra mig. Et program, der ringede op til St. Helena,
Friends Greetings, der ændrede min startside og sendte
post ud til mine venner
http://vil.mcafee.com/dispVirus.asp?virus_k=99760
Jeg kan ærlig talt ikke overskue det."

"Jeg installerede en proxy-server
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=proxy
http://tucows.opasia.dk/proxyserver95_default.html
http://http-tunnel.com/ht_kazaa.asp
http://http-tunnel.com/HT_Morpheus.asp
http://www.iprisma.com/kazaahttp/
så vi kunne være flere om at dele min Internet-forbindelse.
Noget kunne tyde på, at jeg har konfigureret den forkert,
for der har åbenbart været adgang udefra."

"Jamen hov, jeg har en proxy kørende? Det vidste jeg ikke!
Det var en af mine venner, der installerede min computer i
foråret efter den gik ned. Er den virkelig
fejlkonfigureret?"

Hvis du synes at det tekniske er svært, er det intet
mod hvordan dommeren tager det.

Selv sikkerhedsfirmaer klumrer i det
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17145

Det er faktisk ret svært at forstå hvordan en proxyserver
virker, hvordan man sætter den korrekt op og hvordan man
lukker huller
http://www.rsc-london.ac.uk/forums/get/nwm/17/1.html?nogifs
http://www.iprisma.com/kazaahttp/

For forsvaret drejer det sig om at så tvivl om
anklagens klippefasthed. Her bruger man eksperter, der
koster penge, ikke Benny nede fra Bøvling Grill, hvor
meget han så end ved.

Sørger du for at bakke dit argument op med udsagn fra
ægte sagkundskab (sådan nogen med uddannelse og job
indenfor datalogi/netværksteknologi), burde du komme til at
stå ret godt.

Det vil sandsynligvis være en sag uden "hårde" beviser.

Det skulle også være muligt at finde opbakning hos
Forbrugerstyrelsens Forbrugerinformation
http://www.fi.dk/ret/aftaler/telesex/
http://www.fi.dk/search/?op=search&words=opkaldsprogrammer

I praksis aner de færreste hvad de installerer og
præcis hvordan det fungerer.

Og APG er ikke hævet over at begå fejl.
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=170462/

4. "Hvad med min Mac-adresse?"

Alt netværksudstyr har et unikt nummer, der identificerer
det overfor f.eks. Internet-udbydere. Nummeret kaldes
oftest en Mac-adresse
http://compnetworking.about.com/library/weekly/aa062202c.htm

Du kan finde dit netkorts Mac-adresse ved at vælge
Start - Kør - Skriv winipcfg
(NT+XP-brugere skal skrive Start - Kør - ipconfig /all)

Ham der har skrevet
http://www.webmonky.myby.co.uk/newpc.htm
ser f.eks. ud til at have et netkort med
00-50-FC-30-8B-98

Ved APG egentlig hvilken maskine, de hævder at have
kommunikeret med?
Nej, de har kun kunnet finde et IP-nummer.

Måske kan TDC af retten/APG/dig tvinges til at udlevere
Mac-adresse på den, der forbindelse den 11. oktober kl.
22:34, hvor de allerede har oversat fra IP-nummer til
postadresse på ejeren af forbindelsen.

Måske kan de ikke.

Måske svarer Mac-adressen i TDC's logfil ikke til
Mac-adressen på dit netkort.

Det kunne lede en til at tro, at det ikke er din computer,
APG har kommunikeret med.

Et IP-nummer er et spinkelt grundlag for giganterstatninger.

En maskine (ikke brugeren) kan identificeres ud fra to ting
på nettet: IP-nummer og Mac-adresse. Der er et stykke vej
derfra og så til at kræve erstatning af en _person_ på
grundlag af et IP-nummer.

Fysiske beviser, harddiske, taler højere.

5. "Jeg har med fortsæt givet offentligheden adgang til
kopier af jeres rettighedshaveres værker.
Men jeres udregning hører ikke hjemme i realiteternes
verden."

Hvad hvis man udbød Eiffel-tårnet til salg, men få opdagede
det og ingen købte?
Skal man så erstatte Eiffel-tårnets fulde pris?
Hvad hvis man udbyder Eiffel-tårnet til salg i 1 minut
hvert år?

Det samme gælder 3.000 MP3-filer.

Hvis ingen downloader dem, skal man så stadig udrede
erstatning for dem? Hvem har egentlig downloadet
uautoriseret - udover APG?

Og der er flere arguemnter:

"På KaZaa bruger man sværm-downloads. Det betyder, at
brugeren, i dette tilfælde APG, kan downloade bidder
af samme sang fra flere forskellige brugere.
Den 11. oktober kl. 22:34 var vi sandsynligvis 100 ejere af
Linkin Parks With You. Jeg kan ikke overbevise mig om andet
end at jeg, på direkte opfordring, højst kan have citeret
kort fra sangen.
Det er tilladt ifølge lov om ophavsret."

"Jeg skal da ikke betale jer for Wallace&Gromit. Den var
jeg autoriseret til at sprede. Eller for Shoshen - dem
repræsenterer i ikke. Eller for ichess.exe - det er et
freewareprogram. Eller for BritneyOops.mp3 - det er en
falsk fil spredt af, sandsynligvis, rettighedshavere."

---LIDT OM ORD----------------------------------------------

APG opkræver ikke bøder. Det kan kun politiet og domstole.

APG hævder overfor nogle personer, at de har fanget dem i
noget strafbart (efter lov om ophavsret). De tilbyder dog at
glemme det hele og brænde de kompromitterende fotos, mod et
ganske særligt beløb.

Det er ikke rigtig afpresning efter straffelovens §281
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0077929.htm

Det er heller ikke åger. Åger ser sådan ud:

> § 282. For åger straffes den, som udnytter en anden
> persons betydelige økonomiske eller personlige
> vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
> bestående afhængighedsforhold til i et aftaleforhold at
> opnå eller betinge en ydelse, der står i væsentligt
> misforhold til modydelsen, eller som der ikke skal ydes
> vederlag for.
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0077929.htm

APG's girokort er et tilbud, de ikke synes man bør afslå.

Når APG kommer på besøg, er det ikke en ransagning. Det er
igen politiets område. Politiet kommer ikke med, når APG
rider ud til almuen.

APG kommer og laver en fogedforretning med bevissikring.

Fogedforretning betyder, at de hindrer folk i at foretage
sig mere ulovligt. Bevissikring betyder, at de tager noget
personerne ejer, for at kunne bevise, at de har gjort noget
ulovligt.

Når man har været på fogedforretning, skal man efterfølgende
vise retten, at fogedforretningen var berettiget. Gør man
ikke det, kan den, der blev udsat for den, sagsøge APG
for tort.

---BLIVER DET MIG?------------------------------------------

APG har navn og adresse på dem, de har sendt opkrævninger.
Dermed har de en god idé om, hvem de er oppe imod.

Enhver kan springe til http://vurdering.netborger.dk/ -
en fortegnelse over ejendomsværdier i Danmark. Her kan man
på et minut danne sig et overblik over girokortmodtagerens
sandsynlige økonomiske formåen. Folk, der bor til leje, er
som regel fattige og kan styres let. Er ejendommen vurderet
til 6 millioner, kan girokortmodtagerne sikkert slå igen.

Det svarer nærmest til at tjekke skjortestørrelse på folk,
man skal bokse med. Og ligegyldigt hvor stor og stærk man
er, vil man hellere bokse med folk, der bruger størrelse
Small end størrelse XXL.

En nedslagtning i ringen gør alle andre så bange, og
imponerer både dommere og kommentatorer.
http://dvdel.dk/mp3linkdomfejl.php

Folk med en årsindkomst på under 210.000 kr. kan få
gratis advokathjælp
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=1287

Skal modtagerne af APG's brev i praksis frygte ubetinget
fængsel?

Nej. Det får man kun i ekstremt grove tilfælde af
erhvervsmæssig virksomhed. Ikke for at installere
et fildelingsprogram på sin pc.

Hvis der er noget der - udover provinsen
http://www.antipirat.dk/pages/nyheder.asp - tænder jurister, er det smådrenge, der beder og er
frustrerede
http://sql.dklaw.dk/vl-dom/index.phtml?idx=16&h=1162&w=821

Derfor bør man i sit svar være så sober og kortfattet som
mulig. Som sagt har APG ikke mandskab til at sagsøge alle.
Jo mindre man afslører om sine styrker eller svagheder i
en retlig konfromtation, jo mindre grundlag har APG at
beslutte sig på.

Ganske som man kender det fra deres opkrævninger.

---APG TABER PÅ LANG SIGT-----------------------------------

Man kan jo skyde et led ind mellem sig selv og dem, man
downloader fra/uploader til. Det koster lidt mere tid.
Men båndbredden stiger og stiger uophørligt på nettet.
I fremtiden vil der blive flyttet endnu mere data rundt
på fildelingsnetværkerne. Et IP-nummer vil blive
aldeles ubrugeligt.
http://www.filetopia.org/bouncer.htm

Fildeling er fremtiden, advokater fortiden.
Siger forskere fra ... Microsoft:
http://www.theregister.co.uk/content/4/28231.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/2502399.stm
Den eneste måde at klare sig på, er at gå i konkurrence med
det grå "marked".

Skriften har været på væggen i 3 år.
http://vertikal.dk/artikler/show.htm?id=83

---EFTERSKRIFT: NOGEN MÅ JO GØRE DET------------------------

I den forløbne uge er nettets diskussionsfora eksploderet
med misforståelser, vredesudbrud og fejlinformation.
Hvad betyder girokortene fra APG?

APG har adgang til den ypperst tekniske og juridiske
ekspertise. Dem, de har sendt girokort til, har ingen af
delene.

Den fri presse kan her virke som en lille udligner.

Nogen må jo gøre det.

Lad det også være helt klart, at Jubii og personerne i
kolofonen ikke har meget til overs for professionelle,
erhvervsmæssige pirater. Men krav på 100.000 kr. mod
21-årige?

Fra skribenten et lille håb om, at advokaterne til
juletræsfesten i APG synger ekstra højt med på linjen
"Brødre, vi var også børn engang" fra
(http://www.ugle.dk/)sikken_voldsom_traengsel.html
... og så husker at købe godt med svovlstikker, fra de,
der har betalt girokortet.

---UNIKKE LINKS---------------------------------------------

3.500 timers video, 90.000 sider, 75 års historie med
British Pathe
http://www.britishpathe.com/product_display.cfm?searchfilm=autobahn
http://www.britishpathe.com/product_display.cfm?searchfilm=strongman
Windows Media 8-format. Meget, meget morsomt. Men kræver tid
og bredbånd.

Historien bag filmen Festen
http://www.snurrfilm.no/pl/F/2220.jpg
http://www.dogme95.dk/celebration/
har fået et nyt kapitel.
Ideen til Festen kom fra en deltager i et af Kjeld Koplevs
radioprogrammer på P1. "Allans" tragedie blev til instruktør
Thomas Vinterbergs verdensomspændende succes. Nu mødes Allan
og Thomas, og det bliver til et af årets mere interessante
radioprogrammer.
http://tinyurl.com/3152

Kopisikringer fra autoriserede download-tjenester er tunge
at danse med
http://features.slashdot.org/features/02/11/25/1345201.shtml?tid=141

Gratis musik via
http://netmus.kk.dk/
http://www.musikbibliotek.dk/

Mus med store ører 700 år ældre end hidtil først antaget
http://www.ananova.com/news/story/sm_709660.html

Interview med en af APG's advokater
http://newz.dk/articles_item.php?id=100&item=11

Journalister var sjovere før i tiden
http://www.nybooks.com/articles/15581
http://www.weekendavisen.dk/artikel:aid=4041

Den gamle Jubii-stifter Kasper Larsen forklarer tingene i
The Register
http://www.theregister.co.uk/content/6/28286.html

Hele historien om julekortene fra en del af de ramte
http://www.edonkey2000.dk/phpBB/viewtopic.php?t=4117

ComputerWorlds dækning
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17083

---DE DÅRLIGE FORSVAR---------------------------------------

Bare så du ikke tror på dem:

5a Offensivt: Har APG vitterlig begået en fejl og sendt et
girokort til en person uden Internet-forbindelse, nærmer det
sig opkrævningerne fra diverse fuptelefonbøger
http://www.dr.dk/rapporten/annonce/annonce.htm
og telefonsextjenester. Anklag APG for forsøg på svindel og
tru dem med en tur i retten. APG er nu ikke bange for at gå
i retten. De er advokater og tjener på det.
APG begår sandsynligvis fejl, men sjældent i denne klasse.

5b. "Ved I hvad Forbrugerråd og Datatilsyn? De har krænket
mit privatliv ved at sidde og overvåge mig, pille rundt på
min harddisk/snyde fogedretten til at tvinge min
Internet-udbyder til at udlevere min adresse. Sig de skal
lade være!"
http://www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=244517
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17138
Heller ikke et godt forsvar. Det er softwaren, der
blotlægger ens harddisk, ikke APG. APG overvåger kun.

5c. "APG overtræder KaZaas licensbetingelser"
http://www.kazaa.com/us/terms.htm siger
"2.11 [Det er ifølge denne licens forbudt at] overvåge
trafik eller foretage søgninger for at opsamle oplysninger
om individuelle brugere"
- men spørgsmålet er, om de licensbetingelser holder i
retten. Mange e-mail programmer forbyder også brugerne at
bruge programmerne til spamming. Men der er endnu ikke nogen
producenter af e-mail programmer, der har lagt sag an mod
spammere.
APG har klart overtrådt nogle licensbetingelser. Men det er
næppe noget Sharman Networks (der ejer KaZaa) eller dommerne
vil tillægge den store vægt. Et firma fra Vanatu, der lægger
sag an efter dansk aftaleret? Usandsynligt.

---DET MED SMÅT-------------------------------------------

Jubii Svar om IT er gratis og udgives af Jubii A/S.

Spørgsmål, gode forslag, adresseændring og framelding ordnes
her: http://nyhedsbrev.jubii.dk/svar.asp

Gamle numre: http://nyhedsbrev.jubii.dk/arkiv/svar.asp

Det er tilladt at publicere dele af nyhedsbrevet i hvilket
format det ønskes, så længe Jubii Svar om IT nævnes som
kilde.

Antal abonnenter: 18.300+. Hvis du vil annoncere i
Jubii's nyhedsbreve, så kontakt salgsafdelingen
på 3326 1984 eller skriv til salg@jubii.dk

Skrivende redaktør: Steven Snedker
Chefredaktør: Jann Kalf Larsen
Ansvarshavende redaktør: Martin Thorborg
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:22 #158
vil det i teorien sige at man ikke har nogen risiko hvis man er under 18
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
03. december 2002 - 22:22 #159
funguy, men du har ikke BRUG for et program til 900,-, hvis ikke du vil give prisen. Det er muligt du synes det kunne være fedt at have det. Jeg synes også det kunne være fedt at have en Mercedes, selvom jeg hverken har brug for den eller råd til den. Men det betyder ikke jeg bare stjæler én
Avatar billede ide-fix Nybegynder
03. december 2002 - 22:26 #160
Før de kan se ens ip adresse, skal man så ik dl fra deres computer, hvis det er rigtigt, har de jo også lagt noget ud til deling, og så må de jo også værer lige som ham. altså skal han bare tage deres ip når de selv mangler et program til at fange pirater. ;o)
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:28 #161
ide-fix >> de kan jo bare lægge noget på nettet de selv har rettighederne til, og give det et navn de ved folk vil downloade
Avatar billede ide-fix Nybegynder
03. december 2002 - 22:34 #162
www.kwdemant.dk > Jamen så deler de da stadigvæk med andre, det er jo ligesom at man giver noget væk der er stjålet, ved godt at de måske ;) selv har løbt det, men de ligger det jo ud til deling?
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:36 #163
ide-fix >> måske noget de slev har lavet
Avatar billede funguy Nybegynder
03. december 2002 - 22:44 #164
iknow.dk> Nej jeg har ikke BRUG for et prog. til 900 kr, men hvorfor fanden SKAL et program koste 900 kr?????? Det er jo totalt latterligt... Det er der da næsten ingen mennesker der gider at betale...
Avatar billede double-g Juniormester
03. december 2002 - 22:48 #165
ide-fix >> når de bruger "wiev users files" funktionen, så sender den garanteret forespørgslen direkte til offerets pc.
Voila ! en forbindelse som kan spores.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
03. december 2002 - 22:51 #166
Ved du hvor mange TIMER der ligger bag et program der koster 900 kroner? Softwarevirksomhederne LEVER af at sælge deres software. Oftest hænger prisen på et stykke software ganske nøje sammen med den indtjening der er nødvendig, for at tilfredsstille aktionærer mv. Det er i langt de fleste tilfælde slet ikke en ren guldgrube at fremstille og sælge software.

Og jo, de folk der har brug for programmerne, betaler (for det meste) prisen... dyre programmer er primært minded på erhvervsmæssige formål. Adobe Photoshop har feks. aldrig været beregnet på den lille private bruger. Det er et avanceret produkt beregnet på grafiske virksomheder mv. Private brugere der absolut VIL lege med grafiske programmer, kan sagtens nøjes med PSP, de mange grafikprogrammer der typisk følger med digitalkameraer mv. eller enddog freeware programmer.

Skal vi igen lige køre denne over på vores hjemlige sfære: Det kunne være fedt med en stor dyr mercedes... men jeg har ikke råd, så jeg nøjes med en gammel brugt ciröen.
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
03. december 2002 - 22:53 #167
iknow.dk >> jeg giver dig ret.. i hvertfald i at der ligger mange timer bag et program til 900 :-)
Avatar billede topaz Nybegynder
04. december 2002 - 13:17 #168
Jeg synes lige i skal se forbi her :
www.damageinc.dk/privatesphere
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
04. december 2002 - 13:26 #169
topaz, hvis der endelig SKAL reklameres, så gør det lige gennemtænkt.

Jeg var på siden i mindre end 30 sekunder, før jeg kunne konkludere at jeg ikke kan tage initiativet alvorligt.

"PrivateSphere er en ikke-poltisk forening..." og

"Vores mission
PrivateSpheres mission er at:
• Gennem politisk arbejde, bekæmpe APGs indvadering af privatlivets fred."

En ikke-politisk forening hvis mission er politisk arbejde...

kom igen :)
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
04. december 2002 - 13:29 #170
APG har desuden ikke på nogen måde krænket nogens privatsfære, som der påståes på siden. De har jo ikke luret ind ad nøglehullet eller andet. De har alene kigget på de oplysninger brugerne SELV stiller til rådighed. Så hele konceptet har, som jeg ser det, ingen relevans.
Avatar billede funguy Nybegynder
04. december 2002 - 15:44 #171
Men hvem kan tage APG alvorligt, når de selv bryder licensaftaler mm.?? Er der noget der kan pisse mig af, så er det at APG er en privat organisation... Hvad helvede rager det andre privat-personer hvad andre folk downloader? Hvorfor kan de ikke bare holde øje med deres eget liv, i stedet for at blande sig i alle andres? Jeg render sq da heller ikke rundt og holder øje med hvad alle andre folk laver... For tænk nu hvis de brød loven... Som om at det overhovedet interesserer mig!!!!!!!!!
Avatar billede topaz Nybegynder
04. december 2002 - 16:13 #172
inow.dk >>

1) Jeg kan ikke se at ovenstående skulle være at betegne som "reklame" Det er et relevant link i henhold til at spørgsmålet delvis går på lovligheden af APG's fremgangsmåde. (og jeg vil i parantes gøre opmærksom på at jeg ikke har anden tilknytning til siden P.T., end at jeg er tilmeldt deres nyhedsbrev.)

2) Som der også står på siden er det en meget midlertidig side, og når der står at der skal arbejdes på "ikke politisk" plan, så er det i betydningen "ikke PARTI-politisk" plan.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
04. december 2002 - 16:54 #173
funguy, den sidste gider jeg ikke engang bruge krudt på at kommentere. Sæt dig lidt ind i ting, før du råber op. Indlægget viser tydeligt, du ikke ved hvad du taler om.
Avatar billede funguy Nybegynder
04. december 2002 - 17:35 #174
iknow.dk> *LOL*... nå...
Det eneste jeg gerne ville have et svar på er, hvorfor folk ikke bare kan passe deres eget skide liv, i stedet for at blande sig i andres! Det må sq da vise at dem der bruger tid på at sidde og få ondt i røven over at nogle folk downloader musik ect., mangler et liv, eller i hvert fald noget at tage sig til!
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
04. december 2002 - 21:12 #175
totalt enig med funguy >> det de gør er det samme som hvis jeg ser en tyv, fortæller jeg ham.. "hvis du giver mig 1000 kr, siger jeg det ikke til politiet" ... FØJ.. FØJFØJFØJ, det er hvad jeg synes.. de er da til at lukke op og skide i.. <-- undskyld ordvalg hvis det støder individpersoner..
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
04. december 2002 - 22:42 #176
Grow up...

Hvem er det lige APG er? - det ER Musik-, spil- og filmbranchen, der er gået sammen om at få stoppet den ulovlige kopiering af deres produkter.

Synes i også det er forkert af stormagasiner at ansætte butiksdetektiver til at holde øje med folk med lange fingre? - det er i princippet nøjagtig det samme. Omend APG desværre har en noget sværere bevisbyrde.

Det er meget symptomatisk for hele denne debat, at folk skriger op uden at have brugt 5 minutter på at sætte sig ind i tingene. Det synes jeg faktisk er det mest forkastelige i hele diskusionen.
Avatar billede topaz Nybegynder
05. december 2002 - 10:11 #177
inow.dk >> Du ændrer sikkert mening, hvis APG sender dig en dummebøde, hvor det eneste "bevis" er et par let forfalskbare screendumps, der kun viser din IP.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
05. december 2002 - 11:13 #178
topaz, nej... jeg ville ikke ændre mening. Jeg mener stadig de er i deres fulde ret til at opkræve betaling for det, der retmæssigt er deres.

Skulle jeg modtage en regning fra dem, ville jeg forholde mig til den. Som sagt tidligere, har de (desværre) et dårligt bevisgrundlag. Så afgørelsen om jeg skulle betale, ville jeg lade være op til en retsag, hvis det skulle komme dertil. Jeg ville ikke råbe og skrige om at jeg var blevet uretfærdigt behandlet, hvis jeg vitterligt havde krænket deres rettigheder.

Dog er det ikke sansynligt jeg ender i den situation, idet jeg ikke kunne drømme om at benytte de omtalte P2P tjenester.
Avatar billede topaz Nybegynder
05. december 2002 - 11:37 #179
inow.dk >> så har du formodentligt ikke læst det interwiew med over-APG'en Morten et-eller-andet på news.dk, hvor han udtaler (citeret fra hukommelsen):

De unge mennesker ser advokat serier som "Ally" og forventer at de har ret til en retfærdig retssag. Sådan foregår det bare ikke når APG fører sager i Danmark.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
05. december 2002 - 11:43 #180
topaz, jeg ser hverken mig selv som særligt ung eller naiv. Jeg har et særdeles godt begreb om hvordan det danske retssytem fungerer.

Men hvad har det med sagen at gøre?
Avatar billede topaz Nybegynder
06. december 2002 - 16:44 #181
Nu vil jeg ikke påstå at jeg har nogen særlig ide om hvordan retssamfundet er skruet sammen, men udtalelser om at folk ikke har ret til en retfærdig retssag, hvis først APG har fabrikeret "beviser" mod dem, uanset om de har delt filer med andre, eller deres eneste brøde er, at de har haft en dårlig sikkerhed på deres system (af en eller anden grund går du  automatisk ud fra at dem der har fået dummebøder er skyldige), er så grov en provokation, at det skriger på en reaktion.
Som f.eks at der dannes en forening, der vil kæmpe for at sikre folk mod overgreb fra APG.
Jeg mener, du kan måske godt finde 50 - 100.000 til en advokat, men hvor mange kan lige ryste den slags penge ud af ærmet ??? Skyldige eller ej.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
06. december 2002 - 16:54 #182
synes det lyder som en fantastisk idé med anti-APG.dk hehe. det mangler da bare. så skal man bare mønstre nogle penge til at give APG kamp til stregen, bliver sikkert ikke nemt, da dem der DL musik og film typisk gør det fordi de ikke er likvide nok til at købe dem. og APG har vel at mærke ganske store økonomiske muskler.. hehe ikke mærkeligt når man tager i betragtning de nærmest har fået en gigant "bødeblok" bare skal udfylde, så vælter pengene ind. hehe
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
06. december 2002 - 21:16 #183
Hvem siger folk ikke har ret til en retfærdig retssag? - det har de da i aller højeste grad. APG får ikke positiv særbehandling, som nogle ynder at påstå. Har de ingen holdbare beviser, har de ingen sag. Det er fakta. At påstå andet, er tom snak. Specielt da sagerne ikke engang HAR været prøvet ved en domstol endnu.

Jeg tror dog ikke på, at én eneste af de 150 der har modtaget en hilsen er uskyldige. Rent teoretisk kunne de sagtens være uskyldige... meeen... jeg tvivler på det forholder sig sådan. Dog tror jeg APG får svært ved at vinde en retssag, da jeg kan tvivle på de beviser de kan skaffe er gode nok. Derfor ville jeg da til enhver tid undlade at betale den første opkrævning. Selvom regningen ville blive dobbelt så stor, hvis jeg skulle tabe en retssag.

En forening imod APG's metoder KAN være en god ide. Men ikke endnu... Så længe sagen ikke har været prøvet for en domstol, er alt råberiet en storm i et glas vand. Skulle APG derimod vinde den præcedensdannende retsag på et meget tyndt bevisgrundlag, kan der være idé i at protestere.

Der bliver talt meget om at det er "unfair" at APG har penge og dygtige advokater i baghånden og de sagsøgte er fattige folk uden råd til advokatbistand. Det er noget vrøvl. Det er kun nødvendigt med dyr advokatbistand i den første og præcedensdannende sag. Og til denne sag vil jeg æde en hat på, at man til enhver tid kan få fri proces. Efterfølgende retssager er ikke interessante, da de jo stort set vil være afgjort af præcedens sagen. Kun hvis sagerne adskiller sig meget fra den første, kan det være nødvendigt med dyr advokatbistand.
Avatar billede double-g Juniormester
06. december 2002 - 21:50 #184
Hvem siger det ???
Det gør Morten W Lindegaard faktisk i det interwiev som topaz omtaler.

Men det er åbenbare blevet en tand for meget selv for APG

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17275
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
06. december 2002 - 22:13 #185
Well... Så vidt jeg ved er Morten W Lindegaards ord ikke den endegyldige sandhed. Han er ikke andet en en person med meninger, som alle andre. Og jeg deler ikke hans meninger.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
06. december 2002 - 22:16 #186
Jeg har først nu set den artikel... og det er interessant. Jeg tror APG kommer til at stå stærkere med den bløde stil.
Avatar billede dchang Nybegynder
11. december 2002 - 05:11 #187
Jeg tror bare det med den bløde handske er en form for retfærdiggørelse af de håndlanger-metoder de bruger sig. Det er virkelig så ringe metoder de tager brug af. Helt ærligt. Sende regninger ud på 50.000 kr til små drenge på 13-14 år. Hvad fanden er det de har gang i. Stopper nu før mit pis går i kog. :-)
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
11. december 2002 - 15:04 #188
fuldstændig enig.. og forreste kan man ikke straffes for at gøre det hvis man er under 18... kan man?? jeg kan jo bare sige at jeg ikke vidste det..
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. december 2002 - 15:23 #189
der er jo ikk tale om en strafferetssag. men om civilret, der tror jeg godt man kan holde mindreårige ansvarlige.
Avatar billede the_email Nybegynder
08. januar 2003 - 18:30 #190
Hvad endte sagen egntligt med, betalte ham, eller hvad?
Avatar billede sworld Nybegynder
25. februar 2003 - 22:11 #191
Nu ligger landet sådan at hvis man har lidt check på det med Jura, som en af mine venner har, og han har undersøgt det som selve APG går og laver, og ifølge loven er det faktisk på dansk "Pisse hamrende ulovlig" den metode de kører på :)
Avatar billede sworld Nybegynder
25. februar 2003 - 22:15 #192
Det skal selvfølgelig også tilføjes at det naturligvis også er ulovligt alt det der foregår med MP3 filerne, som bliver omtalt så meget herinde :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 02:34 #193
lukketid?!
Avatar billede emilos911 Nybegynder
25. maj 2003 - 21:42 #194
A alt det der spyware kan man næsten ikke undgå.... og man skal aldrig bruge Kazaa.. det mit råd
Avatar billede armena Nybegynder
13. september 2003 - 23:09 #195
Burde du ikke lukke ? :)
Avatar billede wilde Nybegynder
28. december 2003 - 20:26 #196
..
Avatar billede bouggi Nybegynder
26. oktober 2004 - 19:26 #197
Wheeeeeee

Næsten 2 års fødselsdag og endnu ikke lukket..

gad vide om mhzz faktisk var den der blev busted og at de nu har indraget hans puter spærret ham inde bag tremmer og taget alle hans pornofilm..

summasumarum.. skal der ikke snart lukkes..
andmeldelse til admin foreligger samtidig
Avatar billede stoffer82 Nybegynder
09. november 2004 - 21:01 #198
JA det er pæn lang tid :)
Avatar billede the-ghost Nybegynder
11. november 2004 - 00:14 #199
Har kun en ting af sige APG ud af DANMARK og hvis de endelig står og banker på ja også hvis de ikke gør så ta dov forbi her. http://www.piratgruppen.org Nice side og ja Nice forum.
Avatar billede pb_n Praktikant
26. februar 2005 - 02:09 #200
ja det lever sq da pænt længe det her...
det apg laver er ulovligt  .. det pirater gør er ulovligt....  dont hate the player ... hate the game..
hvis du ikke vil ta chancen så lad vær... det er det nemmeste..
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. februar 2005 - 08:25 #201
denne tråd lever jo til eksperten en dag lukker ned, ligesom alle de andre tråder som ikke lukkes, hvis man kigger på mhzz så har han ikke været aktiv på eksperten siden dette spørgsmål. Så tvivler på det bliver lukket.
Avatar billede fcand Nybegynder
13. april 2005 - 22:31 #202
Hey!
Jeg vil også være med på denne "never ending" tråd :D
Avatar billede fragze Juniormester
27. maj 2005 - 10:54 #203
Og vi lever endnu.
Avatar billede bouggi Nybegynder
27. maj 2005 - 14:41 #204
Hihihi vil jeg sq osse.. den dag eksperten ikke er mere står den her vel stadig åben
Avatar billede pillpopper Nybegynder
27. maj 2005 - 14:49 #205
Din IP adresse er NOK det er ligesom din adresse cpr. nr. o.s.v og er det ikke piratgruppen den er kommet fre? for de vile sende 200 breve ud til dansker som havde downloade musik, filer o.s.v ned som de skrev at de ville sende ud tirsdagen efter pinsedag!

Nej min ven det er ikke for at tale dårigt om nogen men inden man henter musik ned og især på  KaZaa (som er den mest virus befenkte server) eller via. andre p2p2 steder og ect. så skal man have et program der sløvere ens IP-adresse, men den men det program må jeg IKKE vidregive her på siten da det strider mod eksperten's reglsæt og i det hele taget, men jeg bruger det selv og så kan piratgruppen sutte : R...  ;;;)

M.v.h

pp

Ps: Skal lige sige at jeg har ikke læst ALT det der står i tråden kun de første indlæg da det her er en stor smørre:)

Hygge!
Avatar billede triple-x Nybegynder
27. maj 2005 - 14:56 #206
næste gang så husk at kigge på datoen     21/11 2002

Og angående det med at du har et program så APG kan sutte, så håber jeg virkelig du bliver taget. For må skuffe dig og sige der er andre måder end lige IP'en.

Men end of story, tråden er tudsegammel :)
Avatar billede pillpopper Nybegynder
27. maj 2005 - 15:01 #207
ja det så jeg først lige HOLD DA HELT OP *LOL* kan du hygge dig;)
Det er nu mærkeligt at eksperten.dk ikke lukker tråden!

pp
Avatar billede pillpopper Nybegynder
27. maj 2005 - 15:02 #208
ilm t t
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. oktober 2005 - 15:50 #209
Her må bestemt være lukketid.
Avatar billede fcand Nybegynder
10. oktober 2005 - 16:20 #210
Han kan jo ikke lukke, han sidder nok i fængsel for at have hentet filer fra kazaa ;)
Avatar billede fragze Juniormester
10. oktober 2005 - 19:22 #211
JA JAIL AJAIL!"!!
Avatar billede drdal Nybegynder
02. januar 2006 - 15:50 #212
Godt nytår!!!!!
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2006 - 18:29 #213
ja 3 års jubilærum ;)
Avatar billede bouggi Nybegynder
02. januar 2006 - 19:50 #214
hehe tror sq det er den ældste tråd på eksperten der endnu ikke er lukket

godt nytår til jer osse
Avatar billede apo Praktikant
02. januar 2006 - 19:59 #215
Jeg vil også skrive med i tråden her. Det er jo ikke hver dag man har mulighed for at tage på arkæologisk opdagelse ;-)

... Jeg tror jeg så en mammut!
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2006 - 21:06 #216
jeg tog på lidt længere arkæologisk opdagelse ;)

Dette er ældste uafsluttede spørgsmål på E http://exp.dk/spm/69

hvsi man går rund via spøgsmål oversigten skal man kun om til side 22464 så kan man se det ;)