Avatar billede clemmensen Nybegynder
21. november 2002 - 10:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Insert fra to tabeller i en tredje?

Hejsa!
Jeg skal have indsat USERNAME_id (fra tabel PERSONNEL) og RESOURCE_id (fra tabel RESOURCE) i en tredje tabel (RESERVATION). Hvordan gøres dette? Helst komplet syntax please :o)
Avatar billede di8leva Nybegynder
21. november 2002 - 10:37 #1
insert into table (username_id, resource_id) values (select username_id from personnel where id = xxx, select resource_id from resource where id = xxx);

men det virker ikke i alle databaser.

rette xxx, table till hvad du vill og testa
Avatar billede clemmensen Nybegynder
21. november 2002 - 10:43 #2
Det ser ikke ud til at MySQL understøtter di8leva's forslag (jeg får syntax fejl når jeg prøver). Andre bud?
Avatar billede jfl Nybegynder
21. november 2002 - 11:17 #3
di8leya's eksempel vil virke i MySQL 4.1 da denne vil understøtte subselects.

Dette burde virke i MySQL 3.x og 4.x:

uden where:
insert RESERVATION (USERNAME_id, RESOURCE_id) select PERSONNEL.USERNAME_id, RESOURCE.RESOURCE_id from PERSONNEL, RESOURCE

med where:
insert RESERVATION (USERNAME_id, RESOURCE_id) select PERSONNEL.USERNAME_id, RESOURCE.RESOURCE_id from PERSONNEL, RESOURCE WHERE PERSONNEL.USERNAME_id = RESOURCE.USERNAME_id AND RESOURCE.RESOURCE_id = X
Avatar billede clemmensen Nybegynder
21. november 2002 - 13:05 #4
Tak jfl!