Avatar billede mholst Nybegynder
21. november 2002 - 10:17 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

hjælp igen

hurra.. nu siger fejlmeddelelsen noget andet, så e eller andet har vi da gjort....
Vi har fået den rigtige jar fil... men se hvad den skriver nu...

java.sql.SQLException: No suitable driver
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:532)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:171)
    at DbHandler.open(DbHandler.java:33)
    at Controller.open(Controller.java:25)
    at Director.<init>(Director.java:27)
    at Director.main(Director.java:102)
Avatar billede r9 Nybegynder
21. november 2002 - 10:27 #1
din driver String er ikke korrekt.

din open metode skal f.eks. se sådan ud:
open("org.gjt.mm.mysql.Driver","jdbc:mysql://localhost/DATABASENAVN","","");
Avatar billede mholst Nybegynder
21. november 2002 - 10:33 #2
Den skriver det stadig.
Vores metode ser sådan her ud
return super.open("org.gjt.mm.mysql.Driver","jdbc:mysql://ishtar.imv.au.dk/dres","","");
skal vi skrive user og password? Det har vi nemlig haft til at stå der før.. men der virkede det heller ikke...
Avatar billede r9 Nybegynder
21. november 2002 - 10:36 #3
username og password skal kun med, hvis I har sat det på Jeres mySQL database.

kører i programmet på samme maskine som databasen kører?
I så fald, prøv lige:
return super.open("org.gjt.mm.mysql.Driver","jdbc:mysql://localhost/dres","","");
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2002 - 10:38 #4
er driver jar filen nævnt i jeres CLASSPATH ?

Ja username/Password skal med, hvis det ikke er nædvendigt, er jeres database server meget usikkert sat op.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2002 - 10:46 #5
Fejlen har ikke noget med hverken username/password
eller classpath at gøre (de giver andre fejl).

DriverManager kan ikke finde en driver som passer
til den angive URL.

Det må være driver name og connection URL som
ikke matcher.
Avatar billede mholst Nybegynder
21. november 2002 - 10:50 #6
ja, jar filen er nævt i classpath... og nu har vi skrevet password og brugernavnind igen...
Databasen kører ikke på samme computer.
Vi kan slet ikke forstå noget :)
Avatar billede mholst Nybegynder
21. november 2002 - 10:56 #7
nu kan det godt være i snart bliver trætte af os, men vi sætter meget pris på jeres hjælp....hvad er connection URL?
Avatar billede r9 Nybegynder
21. november 2002 - 11:04 #8
Når Java skal lave en connection, skal der oplyses hvad driveren hedder, på hvilken maskine databasen findes, og hvad databasen hedder. Og evt. brugernavn og pass.

Connection con = null;
String dbDriverName = "org.gjt.mm.mysql.Driver";
String dbClassName = "jdbc:mysql://ishtar.imv.au.dk/dres";
String user = "";
String pass = "";

Class.forName(dbDriverName).newInstance();
con = DriverManager.getConnection(dbClassName, user, pass);

burde virke!
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2002 - 11:29 #9
connection URL er den streng i angiver i getConnection
kaldet.

Det er det andet argument i jeres open kald.

r9> jeg ville ikke kalde den dbClassName
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2002 - 11:33 #10
Arne: Du må altså indse alle variabler kan ikke hedde 'arne_v' :-)
Avatar billede mholst Nybegynder
21. november 2002 - 12:02 #11
mange tak for hjælpen. Nu tror vi nok at det virker, men vores server virker vist ikke. Der kommer i hvert fald denne fejlmeddelelse.
************************************************************************
java.net.ConnectException: Connection refused: connect
    at java.net.PlainSocketImpl.socketConnect(Native Method)
    at java.net.PlainSocketImpl.doConnect(PlainSocketImpl.java:295)
    at java.net.PlainSocketImpl.connectToAddress(PlainSocketImpl.java:161)
    at java.net.PlainSocketImpl.connect(PlainSocketImpl.java:148)
    at java.net.Socket.connect(Socket.java:425)
    at java.net.Socket.connect(Socket.java:375)
    at java.net.Socket.<init>(Socket.java:290)
    at java.net.Socket.<init>(Socket.java:118)
    at org.gjt.mm.mysql.MysqlIO.<init>(MysqlIO.java:114)
    at org.gjt.mm.mysql.Connection.<init>(Connection.java:229)
    at org.gjt.mm.mysql.Driver.connect(Driver.java:126)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:512)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:171)
    at DbHandler.open(DbHandler.java:41)
    at Controller.open(Controller.java:25)
    at Director.<init>(Director.java:27)
    at Director.main(Director.java:78)
java.sql.SQLException: Cannot connect to MySQL server on ishtar.imv.au.dk:3306. Is there a MySQL server running on the machine/port you are trying to connect to? (java.net.ConnectException)
    at org.gjt.mm.mysql.Connection.<init>(Connection.java:239)
    at org.gjt.mm.mysql.Driver.connect(Driver.java:126)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:512)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:171)
    at DbHandler.open(DbHandler.java:41)
    at Controller.open(Controller.java:25)
    at Director.<init>(Director.java:27)
    at Director.main(Director.java:78)

Men det må vi vel snakke med vores sys.admin. om... ham der har sat sql serveren op.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2002 - 12:12 #12
Ting der skal checkes:
  - kører MySQL serveren ?
  - lytter den på port 3306 ?
  - er der en firewall imellem som blokerer for port 3306 ?
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2002 - 12:14 #13
Det betyder at enten er der ingen server på den adresse, eller også tillader den ikke access udefra, eller at i ikke kan se den server.

Check firewall opsætning for at se om mysql maskinen er åben for port 3306 udefra.

Undersøg om mysql overhovedet tillader access fra andre maskinen end localhost.
Avatar billede mholst Nybegynder
21. november 2002 - 12:46 #14
MANGE TAK!! Hurra nu kører det! Vi løber rundt med brede smil og armene i vejret...
Men hvis det er ok.. vender vi nok frygteligt tilbage :)
Avatar billede disky Nybegynder
21. november 2002 - 13:02 #15
Det er i selvfølgelig velkommen til.

p.s. tag armene ned, så er det lettere at programmere :)
Avatar billede disky Nybegynder
25. november 2002 - 14:44 #16
Hvis du har fået svar nok, gider du acceptere vores svar, tak.
Avatar billede disky Nybegynder
25. november 2002 - 14:45 #17
doooh, nu tilter experten igen.

Da jeg skrev ovenstående var igen svar accepteret, efter posting var de :(

Deres Cache system har det vist ikke for godt.

Jeg undskylder holst.