Avatar billede neo86 Nybegynder
20. november 2002 - 10:11 Der er 15 kommentarer

Linux ????

Jeg vil gerne prøve at køre med LINUX, men hvilken en er bedst ??? Og kan man køre Win programmer på en Linux maskine ???? Og hvis ja, havd skal der så til ????
Eller skal jeg have Lindows, og kan det køre win programmer ?? eller skal der også noget ekstra til det ???

Og hvor kan jeg hente det ????
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. november 2002 - 10:19 #1
Hvilken er "bedst" er mere et spoergsmaal om hvad det skal bruges til og hvilken trosretning man haelder til. Personligt har jeg leget med Mandrake og Redhat som nogle af de stoerste distributioner der gaar for at vaere mest brugervenligt, herinde lyder ofte et raab om "Debian", men da det ikke kan installeres ved jeg ikke om det er nemmere/mere brugervenligt. Men tag et kig paa RedHat8, den er lige udkommet og er ret nem at saette op. Den installerer ogsaa - hvis du giver den lov - OpenOffice, Mozilla og andre gode programmer.

Ja, man *kan* godt koere windows programmer paa en Linux, men ... vil man koere windows programmer er windows vel egentligt det bedre valg ? Du har mulighed for at koere gennem Wine. Personligt ville jeg dog ikke loebe an paa at det virker, men finde et alternativt program til den samme opgave.

Hvor du kan hente det,
RedHat: ftp://mirrors.sunsite.dk/mirrors/redhat/
Wine: http://www.winehq.com/

/ Lars
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 11:17 #2
Dit spørgsmål kan besvares meget let, den bedste distribution overhovedet er SuSE vælger du den sidste vers. som er SuSE 8.1
får du en oplevelse helt ud over det alm.
Jeg ved godt at her på "eksperten" er det normalt Red hat og Mandrake der nævnes men af de mange jeg afterhånden har hjulpet igang med SuSE er der ingen der er faldet fra
På spørgsmålet om man kan køre windows programmer på Linux må svaret blive nej ikke så det tilnærmelsesvis lever op til nutidens forventninger - men hvorfot vil du også det
Avatar billede neo86 Nybegynder
20. november 2002 - 15:04 #3
Hvad er forskellen på REDHAT og SUSE ??? Og hvem har lavet dem ???
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 16:40 #4
> Hvad er forskellen på REDHAT og SUSE ???  <
Forskellen ligger i hvor let/svært der er at sætte op til de mange opgaver Linux er i stand til at løse

>Og hvem har lavet dem ???<
Mærkeligt spørgsmål - hvem har lavet Windows XP ?? næppe Bill Gates
Avatar billede neo86 Nybegynder
20. november 2002 - 17:08 #5
Ok, så vil jeg vide hvorfor SUSE er bedre ind REDHAT ??? ER det kun fordi SUSE er lettere at sætte op ??? Eller er der også andre gode ting ved SUSE ???

Fordi jeg kan se ved REDHAT er der programmer så som skrive programmer.

Hvem der har lavet det mente jeg TYSKER ENGLÆNDER eller nogle helt andre ??

Og hvor kan man hente SUSE
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 17:53 #6
I princippet kan de to programmer fuldstændigt det samme og hvis du vælger grafisk miljø og det er jeg sikker på du gør så vil du få en skærm der ser helt ens ud (default)
Forskellen viser sig ved de forskellige konfigurationsværktøjer systemet har indbygget her kører SuSE med et der hedder YAST og det mener jeg er helt utroligt alle Linux distributioner kan konfigureres på flere måder men det kræver en vis viden hvis man ikke har et grafisk konfigurationsværktøj
SuSE fremstilles i USA www.suse.com og Tyskland www.suse.de det forhandles af www.suse.dk - jeg mener du kan hente programmet på www.suse.com - jeg vil dog anbefale at du enten køber programmet ved www.suse.dk det består af 7 cd'er (ca 2300 programmer) og 2 engelksprogede manualer eller du kan købe en kopi ved mig også 7 cd'er men ingen manual - pris 170.00 kr incl forsendelse - beløbet forudbetales er du interesseret kan du gå ind på www.helgec.goggle.dk og sende din adresse til "webmaster"
Avatar billede neo86 Nybegynder
20. november 2002 - 18:07 #7
SÅ aæt i alt er SUSE meget lettere at sætte op ind REDHAT. Men er stabiliteten 100% den samme ???
Avatar billede neo86 Nybegynder
20. november 2002 - 18:13 #8
aæt=alt
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. november 2002 - 18:15 #9
neo86>> prøv at gå ind på www.sslug.dk/linuxbog/ <- det er en dansk linuxbrugergruppe der har skrevet nogle bøger om hvordan man kommer i gang med linux osv. - læs dem, og så er du godt kørende.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 18:21 #10
Nu er jeg SuSE mand jeg har dog også en RH installation jeg kan sige at en af mine computere fik installeret SuSE 6.4 i foråret 2000 den er siden blevet opgraderet > 7.0 > 7.3 den har været med til mere end 40 "Linux session" hvor der i hvertfald bliver eksperimenteret - den kører ca 12 timer i døgnet og den har aldrig gået ned - det skal tilføjes at nyeste version hedder SuSE 8.1 og den har jeg ikke meget erfaring med - den udkom for ca. 1 md. siden
Der er i denne kommentar ikke taget stilling til RH's drifsikkerhed da jeg ikke har den fornøden viden til at udtale mig
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 18:31 #11
"jelzin101" Du anbefaler neo86 www.sslug.dk/linuxbog/ det syntes jeg er en god ide hvis man vil forvirre og misinformere folk - jeg syntes du i din begejstring for linket lige burde kigge på http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/suse.html#SUSEHARDWARE
her står bl.a.
SuSE Linux stiller følgende krav til hardware:

En Intel 32 bit-kompatibel CPU (80386 eller senere). Der er efterhånden god understøttelse af andre mærker end Intel, f.eks. AMD.

Mindst 8 Mb RAM, men 16 Mb eller derover anbefales.

30 Mb fri diskplads, men vil du bruge det til noget reelt, bør du regne med 1.5 Gbyte. Det koster at installere alle de programmer, og 1.5 Gbyte - 2.5 Gbyte er ikke et dårligt udgangspunkt.

Kalder du det for lødig information ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. november 2002 - 18:49 #12
helgec>> at du finder informationen underlødig, kan jeg ikke tage mig særligt meget af, -din argumentationsform finder jeg plat og ubrugelig, -det er kort sagt bare ikke godt nok, -tror du selv på at den nye linuxbruger som neo86 jo åbenbart er har nogen nytte, overhovedet, ud af at du uden nogen form for argumenter kalder www.sslug.dk/linuxbog for underlødig ?

Formålet med eksperten.dk er at man svarer _spørgsmålsstiller_ -det du har gang i tjener i bedste fald kun til at gøre vedkommende endnu mere forvirret.

/jelzin
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 19:23 #13
"jelzin"
>Formålet med eksperten.dk er at man svarer _spørgsmålsstiller_ -det du har gang i tjener i bedste fald kun til at gøre vedkommende endnu mere forvirret.<
Forstår jeg dig ret - du taler om at forvirre folk -
Prøv lige at lade en nybegynder begynde en installation i håb om at det indlæg jeg har kopieret fra linuxbogen passer - så tror jeg man vil opleve den totale forvirring - og så må du undskylde jeg fatter helt enkelt ikke på hvilket punkt jeg prøver at forvirre spørgeren jeg har den allerstørste tiltro til spørgerens dømmekraft
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 19:26 #14
Ps. Iøvrigt mener jeg ikke jeg på noget tidspunkt har kaldt www.sslug.dk/linuxbog for underlødig - jeg har helt konkret taget en enkelt (blandt flere) totalt misvisende oplysninger
Avatar billede jelzin101 Praktikant
21. november 2002 - 01:48 #15
helge>> du er velkommen til at rette mig, men jeg forstår dit indlæg "Kalder du det for lødig information" som en måde at skrive underlødig på,

ja jeg snakker om at forvirre, - den ting du dér skrive har intet at gøre med at linuxbøgerne er udemærkede begynderbøger, bl.a. med opsætning af filsystemer osv. -du derimod har den holdning at det bare er noget skidt, - hvilket du er i din gode ret til at mene, dog vil jeg mene at du i bedste fald bør skrive præcist hvad din kritik går ud på, da en ny bruger ikke får særligt meget ud af den debatform.

Jeg mener vi skal holde op med at spamme stakkels neo86's spørgsmål, derfor ville jeg synes det var en god idé om vi kørte debatten via email, eller icq eller andet, (se mit minisite for kontaktoplysninger).
/jelzin