Avatar billede sokristi Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:34 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Fjernstyring

Jeg er lige begyndt på det her linux noget. Jeg har fået opsat en RedHat med en Apache på og så noget SMB. Jeg kan få min Win 98 boks og linux boxen til at se hinanden. (hurra for mig :) Nu kommer mit spørgsmål (endelig):

Jeg vil gerne kunne stille skærm og tastatur fra linux boksen langt væk (pladsproblemer, konen synes efterhånden, at jeg roder liige lovlig meget) og i stedet kunne fjernstyre den fra min Win boks, selvfølgelig med alle rettigheder. Findes der et godt (og gratis) program til denne lille opgave. Jeg har kigget lidt på VNC, men jeg er ikke helt sikker.

Hvis jeg får svar, som er mere hjælpsomme og anvendelige end bare et link, er det muligt (jeg vil endda sige sandsynligt) at jeg griber dybere i posen og fordeler flere point med løst håndled :-)
Avatar billede kimsom Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:37 #1
Du kan vælge at bruge en almindelig telnet fra din W98 eller anskaffe
dig noget X-emulering (Reflection, Exceed) så du kan benytte GUI fra
Linux boxe\'en.
Avatar billede svindler Nybegynder
11. oktober 2000 - 17:12 #2
VNC er et udmærket bud, hvis super-sikkerhed eller -performance ikke er et krav. Jeg bruger det selv til flere NT og linux-maskiner.

Som klient bruger jeg NT, java-klienten og engang imellem min PalmPilot.

På linux hentede jeg rpm\'en fra contrib, formodentlig vha programmet gnorpm. Den installerer servicen og sætter det hele op.

Sig til, hvis du har mere konkrete spørgsmål.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 21:11 #3
Hvis det kun er til den tekst basered del af Linux (Ala DOS), kan jeg varmt anbefale Telnet programmet \"Putty\", som kan vise farver, køre med STOR skærm og alting! Den telnet som følger med Win 9X/NT sutter røv i forhold til denne!

Hent det her: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest/putty.exe

Du skal dog huske at brugeren du skal logge ind som, skal have rettigheder til at telnette ind.
Avatar billede beaviz Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:13 #4
goulduck: Kan putty køre i stor slærm ala dos skærm? Hvordan?
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:17 #5
beaviz> Jeg tror ikke at den kan køre i full-skærm .. kun at man kan gøre sådan at der er plads til meget mere i breden og i højden... Og man kan også scrolle op af.

Jeg har i hvert falde ikke fundet \"full-screen\" knappen endnu.
Avatar billede sokristi Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:35 #6
Jeg deler det ud, der er, og takker.

svindler>> Jeg er også interesseret i mere dybgående beskrivelse af installation + anvendelse af VNC på hhv linuxboks og Win 98 boks. Jeg er ret \"grøn\" på linux endnu. (ka\' være, at jeg skal lave en OpenVMS emulator til linux, for VMS, det kan jeg s\'gu :-)

goulduck>>\"putty\" er egentlig ret imponerende: 148 gratis KB, og så kører den en fortrinlig VT220 emulering. Jeg testede den mod vores terminalbaserede applikation på en AXP boks, og alt virkede fremragende. Man skal bare holde sig til 8-bit tegnsæt :-) Hvis jeg beslutter mig for at anvende telnet, vil jeg dog nok anvende firmaets (dyrt indkøbte) KEA 420 produkt i stedet.
Avatar billede sokristi Nybegynder
13. oktober 2000 - 17:36 #7
svindler>> Fik jeg nævnt..? Der er flere point for mere hjælp :-)
Avatar billede svindler Nybegynder
14. oktober 2000 - 23:14 #8
Før vi går videre med VNC, skal du lige gøre op, om høj sikkerhed og/eller performance er et must. Kodeord og sessionsoplysningerne farer ukrypteret henover nettet, og er altså forholdsvis nemme at aflæse. På VNC\'s hjemmeside (http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html) kan du læse en beskrivelse af, hvordan du krypterer sessionen med SSH, hvis du har det behov.
Performance er ikke imponerende. Du skal ikke regne med at køre action-spil, selv på en 100 Mbit lan-forbindelse.
Det næste jeg vil sige er, at jeg har ikke selv prøvet at kompilere det. Jeg hentede en binary-rpm fra et redhat-mirror (formodentlig sunsite.auc.dk eller ftp.dkuug.dk, jeg kan ikke huske det) i contrib-biblioteket, og installerede den. Jeg har altså ikke selv checket koden igennem for at lede efter skjulte bagdøre til hverken PET, CIA, Mossad, Echelon, Bill Gates eller Eric Raymond. Det er en forudsætning for installationen, at du har en fungerende X-opsætning.
For dog at have en smule sikkerhed, har jeg ikke sat det til at autostarte. Jeg telnet\'er til serveren, starter vnc-serveren og starter klienten (typisk java-klienten, men jeg har også prøvet linux, windows og palmpilot-klienterne). Når jeg er færdig, lukker jeg vnc-serveren manuelt igen.
Serveren startes med kommandoen \"vncserver\" og tilbyder så en desktop, som den bruger man er logget ind som. Ofte bruger jeg parameteren \"-geometry 800x600\" for at tage højde for at klient-pc\'en ofte kun har samme opløsning som serveren, som er 1024x768, og derved slipper for at trække billedet frem og tilbage.
Fra VNC\'s hjemmeside kan man finde Windows-klienter, men som oftest bruger jeg en browser, hvor jeg indtaster url\'en \"http://server:5800\", eller hvad port serveren nu er startet op på.
Avatar billede sokristi Nybegynder
16. oktober 2000 - 17:22 #9
svindler>> Hvis jeg forstår rigtigt, kan jeg blot installere (og aktivere) VNC server på Linux serveren som beskrevet af dig, hvorefter jeg kan bruge IE fra min win boks til fjernstyringen (som også beskrevet af dig.) Ingen ændringer/installationer nødvendige på Win boksen? (Jeg sender dig en pose point, når du forhåbentlig har gjort det her *helt* klart for mig:-)
Avatar billede svindler Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:38 #10
Du BEHØVER ganske rigtigt ikke at installere noget på Windows-maskinen. Du KAN vælge at installere vncviewer, som giver lidt bedre performance og lidt flere muligheder. Til mit brug har det ikke været umagen værd.

Du kan også bruge VNC lokalt på linux til noget fornuftigt. Jeg foretrækker normalt at logge ind på maskinen som almindelig bruger og starte x op. Hvis jeg har brug for root\'s (eller en anden brugers) desktop, kan jeg su\'e til dem, starte en vncserver i deres navn, og kontakte dem fra min browser eller vncviewer. Med en fysisk skærmopløsning på f.eks. 1600x1200 kan du godt bruge f.eks. 800x600, eller evt en anelse mindre til fire desktops. Det kan f.eks. bruges til at teste flerbrugerprogrammer.
Avatar billede sokristi Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:15 #11
Svindler >> Jeg har haft god gavn af dine råd, så du får lidt ekstra her, hvis du vil ha det :-) http://www.eksperten.dk/spm/30588