Avatar billede hclausen Nybegynder
19. november 2002 - 13:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

query : træk kunder med ordre fra dette år ud af database

Hej, jeg er ikke for skrap til det med SQL Query.Skal lave en rapport der trækker kunder i databasen der har lagt ordrer i dette år(til julekort :-). Har en database med tabel(odrermain) her ligger i hver ordrelinie et kundenummer(custno) ,samt ordredato(orderdate).

dette skal kædes med data fra kunde tabellen(customer)
her er kolonner: kundenummer(custno) ,firmanavn(name1) ,attentionperson(phattn) ,firmaadresse(phadr1) ,postnummer(phzipcode), by(phcity).

Sagt på Dansk- hent kundenummer (samme kundenr.kun 1 gang) fra ordrer i år og kæd dem sammen med adresse data fra kunde tabellen
Avatar billede proaccess Nybegynder
19. november 2002 - 13:47 #1
SELECT DISTINCT customer.* FROM customer INNER JOIN ordermain ON customer.custno=ordermain.custno WHERE Year(ordermain.orderdate)=2002;

Year()- funktionen skal evt. udskiftes med et kig direkte på dato'en...
Avatar billede hclausen Nybegynder
19. november 2002 - 14:03 #2
Server: Msg 8163, Level 16, State 3, Line 1
The text, ntext, or image data type cannot be selected as DISTINCT.

hmmm, fik denne fejl  (MS SQL 7.0)
Avatar billede proaccess Nybegynder
19. november 2002 - 14:05 #3
Så er der eet af dine felter i Customer, som er af een af disse datatyper...

Prøv med:
SELECT DISTINCT customer.custno, customer.name1 FROM customer INNER JOIN ordermain ON customer.custno=ordermain.custno WHERE Year(ordermain.orderdate)=2002;

så kan du bygge langsomt på dér...
Avatar billede hclausen Nybegynder
19. november 2002 - 14:25 #4
Kanoooooon , tak skal du ha´ m8