Avatar billede jes_petersen Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Spilprogrammering

Jeg ved godt at spørgsmål som disse har været oppe før. Men mit er mere specifikt.
Jeg vil gerne lære at lave spil i C eller C++
Jeg har programmeret meget i Visual Basic, og jeg har før lavet spil i Qbasic, så jeg har et fundament at bygge på. Mit kendskab til C++ begrænser sig til de mest anvendelige funktioner (if\'s, loops osv.). Jeg vil gerne starte fra bunden med at lave små RPG- og arcade spil til DOS, senere vil jeg gerne lave Windows-spil.

Jeg ved godt, at det er mange krav, men jeg ville blive glad for nogle brugbare links.

For en god ordens skyld må jeg hellere sige, at jeg bruger MSVC++ 5.

/Jes_Petersen
/jes@vip-productions.dk
Avatar billede lennart Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:34 #1
prøv at kigge på denne side der kan du også bruge vb vis du hellere vil det
http://www.wildtangent.com/

andre links
http://www.gamedev.net/
http://flipcode.com/

håber de kan bruges
Avatar billede tuxen Nybegynder
12. oktober 2000 - 15:08 #2
Hej Jes.
Det lyder som om at de spil du vil starte med at lave alle er i 2D.
Hop Dos over! Kan ikke betale sig hvis du alligevel vil prg til windows senere.
Der er jo mange måder at gå i gang på, men jeg vil anbefale at du køber en bog om directX, og den skal være af Andre´ Lamothe.
(meget forståeligt sprogbrug og samtidig guru guldkorn).

Jeg startede med OpenGL, som er et glimrende API, men er totalt overkill hvis ikke du skal prg i 3D med det samme.
Desuden er det svært at få det til at fungere ordentligt med Windows.
DirectX er COM baseret og altid bagudkombatibelt, det er OGL ikke.

Når du prg. spil i 2D får du brug for en masse animationer af dine figurer o.s.v.
Der er DirectX, undervist af Andre´, bestemt det rigtige valg da han lærer dig fra grunden af at loade bitmapsne og animere dem i framesekvenser.
Desuden er timingen (framerate) temmelig let at holde styr på i DX.
Jeg ved at For Dummies bøgerne ikke er velsete, men jeg tog chancen dengang jeg startede med DX.
Det var en Windows game prg for windows in DX af Andre Lamothe.
SUPERFED BOG.
I øvrigt lærer man at bygge sin egen GameEngine genenm bogen og det er supercool, da altig bliver lettere at håndtere.
Han gennemgår basic windowsprg og windows GDI(graphics device interface) først og går så videre med det DX specifikke, og jeg må sige at han gør det fremragende !
Du bruger MSVC og det er fint.
Du vælger nyt projekt.
Derefter vælger du Windows GUI app.
Så kører du derudaf, med 250 i timen *S*
Med venlig Hilsen Thue Tuxen
Avatar billede emileej Nybegynder
17. oktober 2000 - 17:08 #3
Jeg kan varmt anbefale den med http://www.WildTangent.com - jeg er selv lige begyndt med det, da jeg sammen med en kammerat ville lave et simpelt adventurespil med en brugerflade a la Quake. Al grafiken laves i wildtangent\'s egen editor, og bagefter kaldes det hele v.h.a. funktioner i C++. Det er også muligt, at lave spil, der kan spilles online. Der er desuden mange resourcer at hente på siden (i form af links til sider m. resourcer).

Du kan jo sende mig en mail på eej@paradis.dk - hvis du er interesseret i noget samarbejde på et spil.

E-)mil
Avatar billede svalgaard Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:49 #4
Jeg kan anbefalde http://www.cprogrammering.com -
Den har nogle gode source filer.....