Avatar billede redhat Nybegynder
19. november 2002 - 02:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ludo i Flash

jeg skal et spil i stil med:
http://www.e-motive.dk/games/ludo/ludo.htm

og mangler lige det gyldne overblik til hvordan jeg laver det.

Hvad jeg har brug for ?
- overordnede løsningsmuligheder

tak
Redhat
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2002 - 09:56 #1
Jeg kan ikke få spillet til at virke.
Men jeg kunne nemt lave et ludo spil, for det er ret simpelt. Så det burde ikke være noget problem, for du virker som en rutineret software udvikler.

/per
Avatar billede redhat Nybegynder
19. november 2002 - 11:10 #2
Mystisk, virker fint hos mig stadig... Flash6 => ? har du sikkert ...
det ville være iorden hvis du kunne lave grundpillerne.
maill: cosmic-baby@tiscali.dk

tak
Redhat
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2002 - 11:35 #3
Ok, det virker med Flash 6 plugin, men det er faktisk ikke særlig godt lavet.
Jeg vil ikke lave grundpillerne, for jeg lever bla. af at lave spil. Så det kan du godt glemme. Eksperten er nemlig ikke en gavebod.

/per
Avatar billede redhat Nybegynder
19. november 2002 - 12:26 #4
øh undskyld mig men hvad var formålet så med din kommentar ?
Jeg havde brug for nogle overordnede retningslinjer til hvordan jeg fik lavet spillet ...

Redhat
Avatar billede barklund Nybegynder
19. november 2002 - 13:09 #5
Skal det være med computer modstanderen, remote modstanderen (multiplayer på tværs af computere) eller bare med lokale modstandere, der sidder ved samme maskine? Eller kombinationer af ovenstående...
Avatar billede barklund Nybegynder
19. november 2002 - 13:10 #6
Det skulle vist have været "modstandere", men ideen er den samme :o)

Er du avanceret i flash? (erfaring, mm.) og hvilken version bruger du?
Avatar billede redhat Nybegynder
19. november 2002 - 14:45 #7
hej Barklund tak for svaret
> det skal være multiplayer på 1 computer dvs lokalt ikke noget med mplayer over nettet og brug af sessions etc.
> jeg har en pæn erfaring bl.a. med actionscripting
> Hvis alle 4 spiller slots ikke fyldes ud skal computeren overtage .. hvilket i sig selv er simpelt når jeg først har lavet spillefladen
> helst version 5 men 6 er også ok..
> mit største prob er egentligt hvordan jeg laver spillefladen, så den
1. flytter de forskellige brikker i forhold til hinanden og felterne på pladen ud fra mit terning random rul variabel (1-6) ...
2. jeg går ud fra at når ovenstående problem er løst, er dette problem relativt simpelt at løse; gemme brik_a(x,y) og forsætte fra brik_a(x,y) gemt position når det er spilleren tur igen

det var en ordentlig smøre...
Jeg vil gerne lægge 100points mere oveni... for hjælpen

tak
Redhat
Avatar billede barklund Nybegynder
19. november 2002 - 16:23 #8
Tja... Jeg ville lave min plade og definere alle mine felter som instanser af samme movieclip der har to frames - en med knap og en uden. Alle spillerne ville jeg definere som objekter i roden:

Spillere = new Object();
Spillere[0] = new Object();
Spillere[0].navn = "Barklund";
Spillere[0].actor = "human";
Spillere[0].brikker = ["hjemme","hjemme",{x:1,y:4},"færdig"};

og så videre...

Og så har du en pointer der hedder "currentPlayer" som er et tal fra 0 til 3 som peger på den nuværende spiller og hans brikker. Så har du simpelthen en funktion, som tager et array af brikker og et terningkast og resulterer et array af mulige positioner hvor spilleren kan hoppe hen. Er det en computer-spiller, skal du have en evalueringsfunktion der tager dette array af resulterende positioner og returnerer "kvaliteten" af at hoppe derhen, men er det en bruger-spiller, så laver du blot de mulige felter om til knapper, så bruger kan trykke her for at flytte en brik.... Måske skal det laves sådan, at han klikke på den brik han vil flytte, og først herefter beregnes det, hvor han kan flytte den hen (om nogle steder), måske skal han trække og slippe, men det er alt sammen variationer af ovenstående...

Men hvordan man gør er op til en selv... Held og lykke :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
19. november 2002 - 16:25 #9
Udfordringen er blot at lave funktionen, til at finde ud af, hvor spilleren kan hoppe hen i en given funktion... Skal det være en god modstander, så er der også en udfordring i at lave evalueringsfunktionen af en given state...

(har pudsigt nok Artificial Intelligence på dette semester hvor et af emnerne er Game Design og skabelsen af sådanne modstandere... jeg skal lave en othello/reversi/dag-og-nat computer :o)
Avatar billede redhat Nybegynder
19. november 2002 - 23:36 #10
1. Hoerup jeg syntes stadig din komentar var totalt ligegyldig
2. Jeg snakkede sammen med en ven og vi programerede basis i asp med flash på sidelinjen
Avatar billede mat Nybegynder
19. november 2002 - 23:43 #11
Det ændrer da ikke på at barklund besvarede dit spørgsmål?
Avatar billede redhat Nybegynder
20. november 2002 - 13:20 #12
det jo selvfølgelig rigtigt nok ... barklund vil du have 30 points ?
og hvis du vil laver jeg bare et nyt spørgsmål så kan du få de points...
tak Mat for at skære den ud i pap :)

Redhat