Avatar billede l337caps Nybegynder
18. november 2002 - 16:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvordan virker return?

heysan, som den onde n00b jeg er kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan return virker? altså det jeg prøver at finde ud af er hvordan jeg opsnapper hvad return sender tilbage til den funktion der har kaldt den? så jeg f.eks. skal skrive <% Label1.Text = ("virker det?" + returstring) %> hvor returstring er den streng der er blevet send tilbage af retur?

håber ikke det er for meget volapyk det her.
Avatar billede lgy Nybegynder
18. november 2002 - 16:33 #1
Du bruger return til f.eks at sende en string tilbage fra den kaldte metode.

Når du angiver din metode skal du angive hvilken type du sender retur.

eks:

public string test(){
  return "hello world";
}

<%Label1.Text = test();
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. november 2002 - 16:34 #2
<script language="C#" runat="server">

public void Funktion(string str)
{
  return "Streng: "+str;
}

</script>

<% Label1.Text = Funktion("Dette er en streng"); %>

Bemærk, at det ikke kan betale sig at bruge <% %> tagstilen. Det er bedre med en Page_Load metode som gør det sammen.

<script language="C#" runat="server">
public void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
    Label1.Text = Funktion("Tekststreng");
}
</script>

// Simon
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
18. november 2002 - 16:34 #3
ARGH, void foran Funktion skulle selvfølgelig være string i stedet...
Avatar billede l337caps Nybegynder
18. november 2002 - 16:52 #4
svarene er rigtig gode, men hvis nu at jeg f.eks kalder metode fra test.aspx, som hedder test.cs . Så er det noget med jeg skal tilføje en linie med Inherits og sådan?