Avatar billede kimlarsen Praktikant
17. november 2002 - 00:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ændring af script !

Hej

Jeg har dette lille script som bruges i forbindelse med oprettelse af e-mails til et nyhedsbrev !

Det eneste som irritere mig, er at jeg ikke selv modtager en mail, når folk melder sig på eller af !

Kan scriptet ændres til også at sende mig en mail, når der tilmeldes og frameldes.

Forslag til ændringer modtages med stor tak !

Scriptet :

# Required Librariers
# --------------------------------------------------------
eval {
    ($0 =~ m,(.*)/[^/]+,)  && unshift (@INC, "$1");    # Get the script location: UNIX /
    ($0 =~ m,(.*)\\[^\\]+,) && unshift (@INC, "$1");    # Get the script location: Windows \

    require "admin/links.cfg";              # Change this to full path to links.cfg if you have problems.
    require "$db_lib_path/db_utils.pl";
    require "$db_lib_path/links.def";
    $build_use_templates ?
        require "$db_lib_path/site_html_templates.pl" :
        require "$db_lib_path/site_html.pl";
};
if ($@) {
    print "Content-type: text/plain\n\n";
    print "Error including libraries: $@\n";
    print "Make sure they exist, permissions are set properly, and paths are set correctly.";
    exit;
}

# ========================================================

eval { &main; };                            # Trap any fatal errors so the program hopefully
if ($@) { &cgierr("fatal error: $@"); }    # never produces that nasty 500 server error page.
exit;  # There are only two exit calls in the script, here and in in &cgierr.

sub main {
# --------------------------------------------------------
    $|++;                                  # Flush Output.
    my %in    = &parse_form;
    my $action = $in{'action'};

    CASE: {
            ($action eq "subscribe")    and do { &subscribe  (%in); last CASE; };
            ($action eq "unsubscribe")  and do { &unsubscribe(%in); last CASE; };

            &site_html_mailing();
    };
}

sub subscribe {
# -----------------------------------------------------------
# Adds a user into a mailing list.
#
    my %in = @_;
    my $list = $db_email_name;

# Make sure the email address at least looks like an email address.
    my $email      = $in{'email'};
    my $name      = $in{'name'};
    ($email =~ /.+@.+\..+/) or &site_html_mailing_error ("The email address: '$email' doesn't look like a real email address.") and return;
    ($name  =~ /[A-Za-z]+/) or &site_html_mailing_error ("Please enter a name as well as an email address.") and return;

# Check that the user is not already subscribed.
    my $users_r    = &get_users ($list);
    ${$users_r}{$email}    and &site_html_mailing_error ("The email address: $email is already subscribed to this list.") and return;

# Made it this far, so let's add the user in.
    ${$users_r}{$email} = $name;

    open  (LIST, ">$list") or &cgierr ("Unable to open list: $list. Reason: $!");
    if ($db_use_flock) { flock (LIST, 2) or &cgierr ("Unable to get exlusive lock! Reason: $!"); }
    foreach (sort keys %{$users_r}) {
        print LIST "$_$db_delim${$users_r}{$_}\n";
    }
    close LIST;

# Go to the success page.
    &site_html_mailing ('subscribe');
}

sub unsubscribe {
# -----------------------------------------------------------
# Removes a user from a mailing list.
#
    my %in = @_;
    my $list = $db_email_name;

# Check that the user is already subscribed.
    my $email      = $in{'email'};
    my $name      = $in{'name'};
    my $users_r    = &get_users ($list);
    ${$users_r}{$email} or &site_html_mailing_error ("The email address: $email is not subscribed to this list.") and return;

# Made it this far, so let's remove the user.
    delete ${$users_r}{$email};

    open  (LIST, ">$list") or &cgierr ("Unable to open list: $list. Reason: $!");
    if ($db_use_flock) { flock (LIST, 2) or &cgierr ("Unable to get exlusive lock! Reason: $!"); }
    foreach (sort keys %{$users_r}) {
        print LIST "$_$db_delim${$users_r}{$_}\n";
    }
    close LIST;

# Go to the success page.
    &site_html_mailing ('unsubscribe');
}

sub get_users {
# -----------------------------------------------------------
# Returns a hash ref of a list of all users in a list.
#
    my ($list) = shift;
    my $users_r;
    my $delim  = quotemeta ($db_delim);
    open (LIST, "<$list") or &cgierr ("Unable to open list: $config{'list_dir'}/$list. Reason: $!");
    if ($db_use_flock) { flock (LIST, 1); }
    while (<LIST>) {
        chomp;
        (/(.*)$delim(.*)/o) and (${$users_r}{$1} = $2);
    }
    close LIST;
    return $users_r;
}
Avatar billede kimlarsen Praktikant
17. november 2002 - 00:39 #1
Et lille tillægsspørgsmål :

Der hvor den kalder siden, når tilmeldingen er ok

# Go to the success page.
    &site_html_mailing ('unsubscribe');

Kan man da sætte "domain.dk" adressen ind istedet `?
Avatar billede outofmemory Nybegynder
18. november 2002 - 23:53 #2
hej,
nedenstående kunne være en mulighed

#platformsuafhængigt modul - hvis du ikke allerede har det installeret kan du hante det fra cpan.org
use Mail::Sender;

# Required Librariers
# --------------------------------------------------------
eval {
    ($0 =~ m,(.*)/[^/]+,)  && unshift (@INC, "$1");    # Get the script location: UNIX /
    ($0 =~ m,(.*)\\[^\\]+,) && unshift (@INC, "$1");    # Get the script location: Windows \

    require "admin/links.cfg";              # Change this to full path to links.cfg if you have problems.
    require "$db_lib_path/db_utils.pl";
    require "$db_lib_path/links.def";
    $build_use_templates ?
        require "$db_lib_path/site_html_templates.pl" :
        require "$db_lib_path/site_html.pl";
};
if ($@) {
    print "Content-type: text/plain\n\n";
    print "Error including libraries: $@\n";
    print "Make sure they exist, permissions are set properly, and paths are set correctly.";
    exit;
}

# ========================================================

eval { &main; };                            # Trap any fatal errors so the program hopefully
if ($@) { &cgierr("fatal error: $@"); }    # never produces that nasty 500 server error page.
exit;  # There are only two exit calls in the script, here and in in &cgierr.

sub main {
# --------------------------------------------------------
    $|++;                                  # Flush Output.
    my %in    = &parse_form;
    my $action = $in{'action'};

    CASE: {
            ($action eq "subscribe")    and do { &subscribe  (%in); last CASE; };
            ($action eq "unsubscribe")  and do { &unsubscribe(%in); last CASE; };

            &site_html_mailing();
    };
}

sub subscribe {
# -----------------------------------------------------------
# Adds a user into a mailing list.
#
    my %in = @_;
    my $list = $db_email_name;

# Make sure the email address at least looks like an email address.
    my $email      = $in{'email'};
    my $name      = $in{'name'};
    ($email =~ /.+@.+\..+/) or &site_html_mailing_error ("The email address: '$email' doesn't look like a real email address.") and return;
    ($name  =~ /[A-Za-z]+/) or &site_html_mailing_error ("Please enter a name as well as an email address.") and return;

# Check that the user is not already subscribed.
    my $users_r    = &get_users ($list);
    ${$users_r}{$email}    and &site_html_mailing_error ("The email address: $email is already subscribed to this list.") and return;

# Made it this far, so let's add the user in.
    ${$users_r}{$email} = $name;

    open  (LIST, ">$list") or &cgierr ("Unable to open list: $list. Reason: $!");
    if ($db_use_flock) { flock (LIST, 2) or &cgierr ("Unable to get exlusive lock! Reason: $!"); }
    foreach (sort keys %{$users_r}) {
        print LIST "$_$db_delim${$users_r}{$_}\n";
    }
    close LIST;

    mail("${$users_r}{$email} tilføjet fra listen");

# Go to the success page.
    &site_html_mailing ('subscribe');
}

sub unsubscribe {
# -----------------------------------------------------------
# Removes a user from a mailing list.
#
    my %in = @_;
    my $list = $db_email_name;

# Check that the user is already subscribed.
    my $email      = $in{'email'};
    my $name      = $in{'name'};
    my $users_r    = &get_users ($list);
    ${$users_r}{$email} or &site_html_mailing_error ("The email address: $email is not subscribed to this list.") and return;

# Made it this far, so let's remove the user.
    delete ${$users_r}{$email};

    open  (LIST, ">$list") or &cgierr ("Unable to open list: $list. Reason: $!");
    if ($db_use_flock) { flock (LIST, 2) or &cgierr ("Unable to get exlusive lock! Reason: $!"); }
    foreach (sort keys %{$users_r}) {
        print LIST "$_$db_delim${$users_r}{$_}\n";
    }
    close LIST;

        mail("${$users_r}{$email} slettet fra listen");

# Go to the success page.
    &site_html_mailing ('unsubscribe');
}

sub get_users {
# -----------------------------------------------------------
# Returns a hash ref of a list of all users in a list.
#
    my ($list) = shift;
    my $users_r;
    my $delim  = quotemeta ($db_delim);
    open (LIST, "<$list") or &cgierr ("Unable to open list: $config{'list_dir'}/$list. Reason: $!");
    if ($db_use_flock) { flock (LIST, 1); }
    while (<LIST>) {
        chomp;
        (/(.*)$delim(.*)/o) and (${$users_r}{$1} = $2);
    }
    close LIST;
    return $users_r;
}

sub mail {
    $msg = shift;
      eval {
        %mail = (    to      => 'x',
                      from    => 'y'',
                      message => $msg,
                smtp    => 'mailserver'
                  );
                  # se cpan for alle de muligheder du har med Mail::Sender modulet
          sendmail(%mail) or die $Mail::Sendmail::error;
      };
      if ($@) {
        #log evt fejl!?
    }
Avatar billede kimlarsen Praktikant
17. januar 2003 - 06:48 #3
Spørgsmål annulleret