Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 15:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se harddisk

Hej
Når jeg starter computeren op, skriver den boot failure. Den finder aldrig harddisken, hvis jeg bruger en win98 boot diskette, ligger den ramdrevet på c, dvs. den registrerer overhovedet ikke harddisken. Jeg har haft harddisken ovre i en anden computer, og der virker den fint. Jeg har også prøvet at bytte rundt på ide-kabler, men intet virker. Jeg ved ikke om det kunne være harddiskcontrolleren der ikke har det så godt eller hvad?
Avatar billede bluegenedk Nybegynder
15. november 2002 - 16:00 #1
Hvad har du tidligere haft lagt ind af styresystemer på din HD ?
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2002 - 16:00 #2
kan din Bios se den ?
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:00 #3
Det skal lige siges, at tidligere virkede alt fint, men dette her skete efter jeg skiftede cdrom drev. Jeg har dog skiftet tilbage igen, men det hjalp ikke.
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:01 #4
Så vidt jeg ved har der kun været win98, og hvordan kan jeg se om BIOS kan se den?
Avatar billede bluegenedk Nybegynder
15. november 2002 - 16:04 #5
Har du checket om disken sidder som det rigtige (Master/Slave?) iforhold til dien andre drev (HD's / cd rom's) ? dette kan checkes ved at kigge på de små jumpere som oftesidder ved kabelindstikket på dine diske - der findes ofte en tegning (på oversiden af disken) over hvordan jumperne  skal være hvis disken skal være det ene eller det andet (Master/Slave)
Avatar billede toocool Nybegynder
15. november 2002 - 16:05 #6
Prøv at lave en autodetect i bios.

Prøv alternativt at formatere disken på en anden pc, til Fat32 så du er sikker på at der ikke ligger rester far et NTFS- filsystem
Avatar billede kelly_bb Nybegynder
15. november 2002 - 16:07 #7
Du skal prøve at bruge Fdisk, for at se om det er den rigtige disk som er aktiveret.... Eller om den står til NTFS.
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:09 #8
Slave/master sidder rigtigt, som sagt, så har det virket fint, lige indtil jeg skruede et cdrom drev ud. Jeg har dog sat det tilbage. Den er ikke nfts formatteret, da jeg selv har fat32 formatteret den.
toocool: Hvordan laver jeg en autodetect?
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:10 #9
Når jeg bruger fdisk skriver den: No fixed disk present.
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2002 - 16:12 #10
er du sikker på at kablerne sidder godt nok så ? Der er ikke nogen der er smuttet ud
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:28 #11
Jeg har prøvet at tage kablerne ind og ud flere gange, så de burde sidde ordentligt, har også prøvet at sætte ide kablet over på ide-1, men det hjalp ikke.
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2002 - 16:29 #12
prøv lige at gå ind i din bios og load setup defaults
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:30 #13
Inde i BIOS kan den ikke finde harddisken. Den harddisk jeg satte i, var jumpet til cable select, kan det have brændt noget af eller hvad? Jeg har dog sat den gamle i igen, der er jumpet til slave
Avatar billede stemp Nybegynder
15. november 2002 - 16:30 #14
sludder, jeg mente det cdrom drev jeg satte i var jumpet til cable select.
Avatar billede stemp Nybegynder
24. maj 2004 - 00:18 #15
Lukker spørgsmålet