Avatar billede schollert Nybegynder
15. november 2002 - 10:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Statusbar og skalering

Jeg har et problem, jeg ikke lige kan se en løsning på.

Jeg har på en form en statusbar, som brugerne skal kunne vælge top- eller bundplacering for. Det er ikke noget problem.

Formen som statusbaren ligger på, skal kunne skaleres i højden. Det er heller ikke noget problem.

Men... Hvis statusbaren er placeret i toppen, kan brugerne ændre på dens udseende, ved at trække i det trekantede "håndtag" til højre på statusbaren.

Hvordan forhindrer jeg, at brugerne piller ved statusbaren?
Jeg kan ikke komme til at sætte højde/bredde ved MouseUp på den, så den løsning dur ikke.
Statusbaren må ikke være disablet, da brugerne skal kunne klikke på den, for at få yderligere information.

Er det i øvrigt muligt at fjerne det trekantede "håndtag" på statusbaren?

På forhånd tak

/Mich
Avatar billede jper Nybegynder
15. november 2002 - 15:12 #1
Du skal sætte SizingGrip property'en til false
Avatar billede schollert Nybegynder
15. november 2002 - 15:36 #2
Hvor ligger den property? Jeg kan ikke referere den som StatusBar.SizinGrip.
Det ser heller ikke ud som om den ligger på formen.
Avatar billede jens_nuuk Nybegynder
15. november 2002 - 19:42 #3
Hvis du sætter align property til statusbar1.align = vbAlignNone forsvinder trekanten. Men auto size forsvinder også.
Avatar billede schollert Nybegynder
18. november 2002 - 08:29 #4
Hrmpf... Jeg kan hverken få den til at gøre det ene eller det andet!

I form.load og i form.activate har jeg prøvet at lægge linien barStatusBar.align=vbAlignNone - men den ser ud til at være ligeglad. Lægger jeg den forkert?

Trekanten er der stadig og jeg kan stadig frit rette størrelsen på statusbaren.
Avatar billede schollert Nybegynder
18. november 2002 - 08:33 #5
Arh... Fandt den! Sætter den direkte i properties i stedet for at sætte den i koden. Det har ikke den store betydning for programmet, hvor jeg sætter den - bare det virker - og det gør det nu. :)

Pænt tak.