Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 10:19 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Dynamisk CSS, kan det lade sig gøre?

Hej.

burde det ikke kunne lade sig gøre at lade en bruger selv bestemme designet (farver, tekst, baggrundsbilleder, og tabeller skal være synlige osv.) evt. ved at hente et stylesheet i DB ? et stylesheet som brugeren selv har lavet, via hjemmesiden(lavet i ASP). Således at næste gang brugeren logger ind, vil han automatisk have sin foretrukne opsætning?  Dette skal gøres uden cookies. Sitet benytter sessions til at logge folk ind med og til at holde styr på brugerrettigheder.

er ikke ude efter en fiks og færdig løsning, men mere nogle løsningsforslag således jeg ikke får sat det sammen på en totalt stupid måde.  Det jeg selv påtænker er :

at bruger logger ind, for at ændre sin opsætning, foretager de valg som han gerne vil have. Derefter selden denne fil til en Mysql DB. brugeren skal herefter logge af igen og ved næste login skal stylesheet  hentes fra DB og brugers som baggrund for brugerens opsætning.

er det noget som kan lade sig gøre og er det den smarteste måde at gøre det på ?
Avatar billede medions Nybegynder
15. november 2002 - 10:26 #1
ja..

<style>
  a:link {color:<%= rs("farve") %>;};
</style>

//>Rune
Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 10:43 #2
glemte at næven at sitet pt. benytter linked stylesheet.
Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 10:43 #3
nævne
Avatar billede freeagent Nybegynder
15. november 2002 - 11:00 #4
sagtens! og en fin ide!

... du kan jo bare lave stylesheetet i ASP og include det. Hente diverse værdier fra din DB. Og hvis en bruger ønsker at have andet end default, enten oprette en række til brugeren, eller en ny tabel. Det sidste en anelse mere besværligt at kode, og det første giver en hulens bunke kolonner i din tabel.

dine brugere kan bare vælge forskellige værdier for farver, font-family, font-size osv i dropdowns...

Hvad er problemet ?
Avatar billede jensendk Nybegynder
15. november 2002 - 11:03 #5
Lad noget asp code hente brugerprofil før du skriver headeren. Der kan du f.eks gemme et idtag for style sheet name.

I headeren hvor du linker style sheets kan du så med asp outputte det stylesheet brugeren har valgt.. Nemt og enkelt..
Avatar billede medions Nybegynder
15. november 2002 - 11:08 #6
cidonori> Nej, så kan du ikke... Du kan ikke rette i din stylesheet fil via ASP! -Eller jov, det kan man godt, men det kræver at du generere en ny fil hver gang!

//>Rune
Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 11:19 #7
Det burde være muligt at lave en CSS fil i asp, og derefter gemme den i en mappe på harddisken for derefter at generere en sti som henviser til pågældende fil.og gemme denne sti i DB. stien indlæses så vis ASP når brugeren logger på ?
Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 11:20 #8
vis = via
Avatar billede jensendk Nybegynder
15. november 2002 - 11:21 #9
Ja, det er da en mulighed, hvis du er så vild efter at lave en CSS via ASP. Hvorfor ikke lave dem i forvejen, og så vælge den/dem brugeren gerne  vil have??
Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 11:28 #10
fordi, jeg kan have visse ønsker om at have baggrundsbilleder eller have en lyserød baggrund med lilla jumboprikker. og kan ikke tage højde for alle de kombinationer son vil kunne laves. Og fordi at det var noget jeg selv kunne tænke mig blev tilbudt på de sites jeg selv kommer meget på. kald det brugervenlighed :-)
Avatar billede cynosure Nybegynder
15. november 2002 - 11:39 #11
Udnyt den stærke mulighed du har i at benytte Javascript og ASP sammen. Det vil sige : Benyt den CSS fil du har linket som default, det er fint nok.. Men benyt javascript til at manipulere DOM'en hos brugeren.. På den måde kan du personalize websitet.. Ganske hurtigt endda !!

noget i stil med det her :

<script language="javascript">
  body.style.background-color : <%=userColor%>
</script>

osv, osv. osv...

:)
Avatar billede cridonori Nybegynder
15. november 2002 - 13:03 #12
Takker alle for indlægene vil eksperimentere lidt med de forskellige forslag til jeg finder det rigtige.
Avatar billede medions Nybegynder
15. november 2002 - 13:48 #13
Anytime...
Thx 4 Poinz

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2002 - 14:15 #14
Jeg ved godt at jeg er lidt sent på den, men du kan også vælge at lave din CSS-fil i ASP og linke til den som følger:

<link rel="stylesheet" href="cssfil.asp?bgcolor=red&linkcolor=blue&osv." type="text/css">

Disse værdier kan du så hente ind i din CSS-fil (cssfil.asp) lige som du normalt henter værdier ind i ASP:

body {background-color:<%=Request.QueryString("bgcolor")%>;}