Avatar billede sholck Nybegynder
15. november 2002 - 03:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lan problemer

Jeg har to computere og en switch som samler de to computere og mit kabelmodem. Jeg har på begge computere oprettet et netværkssted hvor de kan "sludre".

Mit problem er at jeg kun kan få computerne til at tale ordenligt sammen (dele drev) når jeg starter op uden internettet koblet til.

Jeg forstår mig ikke på netværk, og når man laver et "sted" så foreslår XP "MSHOME", hvordan ved computerne at det er mit netværk?

Jeg har også prøvet at lave FTP server på den ene computer, og kontakte den fra den anden. Det virker som om computerne gerne vil kommunikere gennem nettet når dette er muligt.

Jeg tror ikke det er et hardwareproblem, snarere en fejl 40!?!
Avatar billede capuno Nybegynder
15. november 2002 - 08:38 #1
Hvis du på server 2 i en commando prompt skriver:
ping server1_ip
og fra server 1 commando prompt skriver:
ping server2_ip
hvor server1_ip og server2_ip er ip adressen på henholdsvis server 1 og server 2, og du får et ligende svar som herunder er der ingen problemer med dit hardware:
Y:\>ping 192.168.100.139

Pinging 192.168.100.139 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.100.139: bytes=32 time<10ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.100.139:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum =  0ms, Average =  0ms
Avatar billede kenp Novice
15. november 2002 - 14:28 #2
ja det er fordi at du højst sansynligt ikke har fået ip fra serveren (nettet) som ligger lige op af hinanden. løsningen på dette er enten en router foran din swich eller proppe 2 netkort i den enemaskine, så den skal på nettet via den ved, eller proppe 2 netkort i begge og så gå ind og "forklare" computeren at på kort 1 skal den gå på nettet og på kort 2 skal den finde den anden computer.
Avatar billede willum Nybegynder
18. november 2002 - 09:24 #3
Hvis du har en internetforbindelse fra TDC, så skyldes problemet formentligt at den ene pc'er modtager en WAN-IP når du er tilsluttet Internettet, og derfor ligger de 2 pc'ere ikke længere indefor samme ip-range.

Willum
Avatar billede sholck Nybegynder
18. november 2002 - 10:11 #4
Willum,

jeg har Webspeed fra TDC. Hvordan kan jeg se mit IP range, er det en del af mine IP-adresser?
Avatar billede willum Nybegynder
18. november 2002 - 10:21 #5
Hvis du har XP på begge maskiner, så prøv følgende mens du er tilsluttet nettet.
1. Start en commandprompt.
2. Kør en ipconfig.
3. Tjek deres IP-adresser

En IP-range er serie af IP-adresser... det betyder kort og godt at de skal ligge inden for samme serie, f.eks. 10.0.0.2 og 10.0.0.3

Willum
Avatar billede sholck Nybegynder
19. november 2002 - 10:23 #6
Jeg har lige set på mine IP-ranges, og de er ikke i nærheden af hinanden, hvad gør jeg??(jeg har win XP)
Avatar billede willum Nybegynder
19. november 2002 - 14:15 #7
Du siger du kører med en switch. Ved du om den kører med DHCP? Hvis ikke skal du ind under Start->Connect to (alt efter hvilken indstilling din XP har)->Show all connections. Højreklik på forbindelsen og vælg egenskaber. Dobbeltklik på tcp/ip, og giv den en ip-adresse som er et nummer fra den TDC giver dig.

Willum
Avatar billede willum Nybegynder
19. november 2002 - 14:28 #8
Hvis TDC, f.eks. giver dig x.x.x.153, så giv den anden maskine x.x.x.154.
Du kan også prøve at skrive her hvilke IP-adresser dine maskiner har fået.

Willum
Avatar billede sholck Nybegynder
20. november 2002 - 20:01 #9
Skal jeg skrive noget under "Preffered DNS server"?
Avatar billede kenp Novice
20. november 2002 - 20:05 #10
nææ det skulle ikke være nødvendigt
Avatar billede sholck Nybegynder
20. november 2002 - 20:22 #11
Så er der hul igennem, tak for hjælpen.

Søren
Avatar billede sholck Nybegynder
04. december 2002 - 20:35 #12
Så er den gal igen, jeg kan ikke komme på nettet med den PC jeg har sat ip-adressen på (jeg har ikke prøvet før nu).
Jeg vil derfor oprette et nyt spørgsmål (jeg er bange for at det er fordi Webspeed er noget opreklameret møg).