Avatar billede bbe1379 Nybegynder
26. juli 1999 - 00:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Layer skal stå stille

Kan man få et layer til at stå stille i en frame når der scrolles.

(ja selvfølgeig kan man det....MEN HVORDAN????)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. juli 1999 - 00:55 #1
noget med position: absolute mener jeg
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
26. juli 1999 - 00:57 #2
Med

style="position:absolute; left:438px; top:385px;

flytter det sig glad og frejdigt med.....så ikke noget absolute her.
Avatar billede ulrik Nybegynder
26. juli 1999 - 01:07 #3
mener du baggrunds billedet???
Avatar billede rasmusr Nybegynder
26. juli 1999 - 02:23 #4
Hvis baggrunden skal stå stille så brug:

bgproperties="fixed"

Avatar billede rasmusr Nybegynder
26. juli 1999 - 02:24 #5
ex:

<body background="dit_baggrundsbilled" bgproperties="fixed">
Avatar billede rasmusr Nybegynder
26. juli 1999 - 02:24 #6
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. juli 1999 - 03:48 #7
rasmus>> det du har skrevet holder ikke en meter, det er slet ikke det samme og desuden virker det kun i IE
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
26. juli 1999 - 06:47 #8
rasmusr >....nej det er ikke et baggrundsbillede. L-A-Y-E-R siger layer. Læs spørgsmålet  ;O))
Avatar billede krogstrup Nybegynder
26. juli 1999 - 09:44 #9
Jeg har samme problem som bbe1379 - det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af hvordan man får et layer til at forblive samme sted. Så jeg håber der sidder en derude med et genialt svar...
Avatar billede rasmusr Nybegynder
26. juli 1999 - 12:51 #10
okey okey sorry
Avatar billede skakke Nybegynder
26. juli 1999 - 12:54 #11
Jeg har engang lavet et lille dhtml bibliotek med scripts, jeg har gaflet rundt omkring. Det her virker lidt som du har beskrevet

http://users.cybercity.dk/~bse20927/htmlpages/frames_side12.html

Det her virker lidt ligesom geocities. Håber det kan bruges
Avatar billede justincase Nybegynder
26. juli 1999 - 13:41 #12
Skakkes eksempel er det nærmeste du kan komme på at få et layer til at stå stille på siden. Der vil forkomme "hop" lige meget hvad.

Cybersespens forslag position: absolute refererer til at layerets position er absolut i forhold til x,y = 0. Altså den øverste pixel i dokumentet. Ikke den øverste pixel i det synlige område. den anden mulighed position: relative betyder at at layerets position er relativ i forhold til hvor i teksten det er placeret.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. juli 1999 - 13:47 #13
nåårh nej det er noget med position: fixed er det ikke?
Avatar billede justincase Nybegynder
26. juli 1999 - 14:49 #14
Hmm.. Det har jeg aldrig hørt om. Men fixed lyder jo umiddelbart som noget IE. Prøv at kigge i MS's DHTML ref.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
26. juli 1999 - 14:53 #15
skakke >.....kuul!!!

Her scriptet til alle i andre. Det virker perfekt.

Nedenstående er tilrettet mit eget site, men jeg tror jeg har standardisret alle vitale dele.

Laget skal naturligvis hedde "divMenu"

<style>  #divMenu  {
      position : absolute;
      font-family : verdana,arial,helvetica;
      height : 33;
      width : 90;
      font-size : 10pt;
      color : Silver;
    text-decoration : none;

  </style>

<script language="JavaScript1.2">
<!--
var gright=130
var gbottom=42

//Browsercheck
var n = (document.layers) ? 1:0;
var ie = (document.all) ? 1:0;

function makeObj(obj,nest){
    nest=(!nest) ? '':'document.'+nest+'.'
      this.css=(n) ? eval(nest+'document.'+obj):eval(obj+'.style')
    this.moveIt=b_moveIt;
}
function b_moveIt(x,y){
    this.x=x; this.y=y
      this.css.left=this.x
    this.css.top=this.y
}

var pageWidth,pageHeight
function menuInit(){
    oTest=new makeObj('divMenu')
    pageWidth=(ie)?document.body.offsetWidth-4:innerWidth;
    pageHeight=(ie)?document.body.offsetHeight-2:innerHeight;
    checkIt()
    //sets the resize handler.
    onresize=resized
    if(ie) window.onscroll=checkIt;
}

function checkIt(){
    if(ie) oTest.moveIt(document.body.scrollLeft +pageWidth-gright,document.body.scrollTop+pageHeight-gbottom)
    else if(n){
        oTest.moveIt(window.pageXOffset+pageWidth-gright, window.pageYOffset+pageHeight-gbottom)
        setTimeout('checkIt()',20)
    }

function resized(){
    pageWidth=(ie)?document.body.offsetWidth-4:innerWidth;
    pageHeight=(ie)?document.body.offsetHeight-2:innerHeight;
    if(ie) checkIt()
}

onload=menuInit;

//-->
</script>

Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. juli 1999 - 17:18 #16
kan man med følgende script få den til at stå sådan øøøh 500px fra venstre side og 30 px fra toppen?
Avatar billede justincase Nybegynder
26. juli 1999 - 23:57 #17
Tjah det skulle vel nok kunne lade sig gøre.
Hvis vi undersøger funktionen checkIt lidt :

function checkIt(){
    if(ie) oTest.moveIt(document.body.scrollLeft +pageWidth-gright,document.body.scrollTop+pageHeight-gbottom)
    else if(n){
        oTest.moveIt(window.pageXOffset+pageWidth-gright, window.pageYOffset+pageHeight-gbottom)
        setTimeout('checkIt()',20)
    }

document.body.scrollTop+pageHeight-gbottom

betyder flg (for ie):

Øverste synlige pixel + sidens højde - layerets relative Y

Altså det nederst synlige - layerets Ypos.

Hvis vi fjerner sidens højde fra ligningen og lægger layerets Ypos til istedet for at trække det fra, får vi positionen fra toppen istedet.

Altså :

function checkIt(){
    if(ie) oTest.moveIt(document.body.scrollLeft+gright,document.body.scrollTop+gbottom)
    else if(n){
        oTest.moveIt(window.pageXOffset+gright, window.pageYOffset+gbottom)
        setTimeout('checkIt()',20)
    }

:)

JustinCase
Avatar billede justincase Nybegynder
26. juli 1999 - 23:59 #18
Det vil selvfølgelig også sige at at de to variabler nu har ny betydning :

var gright : Afstand fra venstre side
var gbottom : Afstand fra toppen

Og de burde derfor omdøbes.

:)

JustinCase

Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. juli 1999 - 01:05 #19
det har jeg prøvet, det ændre ikke på noget, for længere nede er de jo kaldt under de oprindelige navne
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. juli 1999 - 01:06 #20
ændre=ændrer
Avatar billede justincase Nybegynder
27. juli 1999 - 01:39 #21
Nåjamen, du behøver jo ikke ændre dem. Det er jo bare navne der passer, så man ved hvad man har gjort når man kigger på det senere.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. juli 1999 - 01:52 #22
UPS!

jeg havde ikke set din første kommentar.... det virker sgu! justin du er for sej