Avatar billede ofd123 Nybegynder
13. november 2002 - 09:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

c++ builder print en query fra et DBgrid

Hej eksperter !

jeg skal ved hjælp af en knap printe ud fra et DBgrid.
dette grid for sine værdiger fra en query hvor resultatet skifter alt efter hvad man søger på.

jeg har denne button:

void __fastcall TForm1::ButtonPrintClick(TObject *Sender)
{
PrinterSetupDialog1->Execute();
PrintDialog1->Execute();
???????????
}

jeg har prvøet at bruge Print(); men det tager "bare" et screenshot af programmet.

Håber der er noget som kan hjælpe !
Avatar billede soepro Nybegynder
13. november 2002 - 10:50 #1
Først og fremmest skal du ikke udføre både PrinterSetupDialog1->Execute() og PrintDialog1->Execute() på samme tid - førstnævnte er beregnet til 'Setup printer' funktionen som man tit finder under 'Filer' menuen, sidstnævnte til at lave midlertidige ændringer for det aktuelle dokument lige inden udskrift.

void __fastcall TForm1::ButtonPrintClick(TObject *Sender)
{
  if (PrintDialog1->Execute())
    DoPrint();
}

I fht. din "DoPrint()" metode, er der ingen nemme svar - du skal enten selv lave en form med dit print på, og så udskrive den vha. formen's (indbyggede) Print() metode, eller bruge QReport komponenterne. Der følger en on-line manual med QReport som du med fordel kan skrive ud inden du går i gang.
Avatar billede ofd123 Nybegynder
13. november 2002 - 12:02 #2
problemet med Print() er at den virker som screenshot da den bruger GetFormImage.
dette kan jeg ikke bruge til noget da tit vil komme så mange resultater at ikke alle vil være synlige i DBgriden
hmm jeg tror jeg vil kikke nærmere på den der QReport.
Avatar billede soepro Nybegynder
13. november 2002 - 12:10 #3
Jo, men hvis formen er større (f.eks. længere) end den kan vises, så printes den over flere sider - det er faktisk det QReport udnytter. QReport kan MEGET mere end det - bl.a. indehodler den en Preview() metode, som er ret fed, både på design tidspunktet og runtime.
Avatar billede soepro Nybegynder
14. november 2002 - 11:14 #4
ofd123 >> Fandt du et andet/bedre svar ? I så fald hvilket ?
Avatar billede ofd123 Nybegynder
14. november 2002 - 11:54 #5
nææ endeligt ikke .. og jeg kan heller ikke få QReport til at virke.
så jeg er gået lidt i stå lige pt.
men jeg syntes ikke at dit svar var til 50 point.

men vi kan godt finde ud af lidt med noget point til dig ..
jeg er ny her så jeg ved ikke helt hvordan systemet fungere
ud over jeg har afvist dit svar men du kan jo komme med et nyt hvis du vil have lidt point.
som hvordan jeg for en Query som bliver lavet ved tryk på en knap til at blive skrevet i en QReport. så skal jeg nok også smide en hel del point oven i :)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
14. november 2002 - 17:45 #6
Er det sådan noget som dette du søger
http://www.eksperten.dk/spm/277919
Avatar billede ofd123 Nybegynder
20. november 2002 - 10:43 #7
fandt i grid som kunne det jeg havet brug for
Avatar billede soepro Nybegynder
20. november 2002 - 13:06 #8
Fortæl !
Avatar billede ofd123 Nybegynder
20. november 2002 - 16:17 #9
EHlib
http://www.delphi32.com/vcl/756/

det koster godt nok penge :(
men da mit firma betaler mine udgifter .. så tænkte jeg fair nok :p