Avatar billede bearhugx Nybegynder
13. november 2002 - 09:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af DNS forwarding

Hejsa Eksperter...

Jeg har en Win2k fil/domæne-server (SERVER 192.168.1.3) (bemærk MS Domæne, ikke internet-domæne)
Domænet hedder "medie"

Denne domæneserver vil jeg gerne have en 20-25 workstations til at kunne logge på. Dette har kun vist sig muligt, hvis 192.168.1.3 bliver indskrevet som den primære DNS (alle workstations er XP pro)

Jeg har prøvet at indføre "192.168.1.3 SERVER" i HOST filen (i win/sys32/drivers/etc mappen)... Det har kun påvirket at log-on-proceduren er speedet op på acceptabelt niveau...  Jeg har også, efter søgning på nettet, tilføjet #DOM:medie på linien i host-filen... Men det har dog ikke haft nogen effekt...

Vi har prøvet at indsætte TDCs DNS ip'er i DNS oplysningerne på en work-station, og dette giver også mulighed for at komme på nettet, men ikke på fil/domæne-serveren (ved logon skrives "...kunne ikke logge på. Domænet MEDIE er ikke tilgængeligt..."

Sagen er nu, at domæneserveren også er DHCP server, og den uddeler fint IP-oplysninger til workstations.
Oplysningerne, der sendes ud er IP-adresse,
(003) Router = "192.168.1.1"
(006) DNS Servers = "192.168.1.3"
(015) DNS Domain Name = "medie"

OPGAVEN :
På serveren kører også DNS Servicen, og denne kunne jeg godt tænke mig at få opsat, så alle DNS forspørgsler, som bliver sendt fra workstationerne til serveren, bliver sendt videre til vores udbyders DNS-servere.
På den måde kunne jeg forestille mig, at workstationerne så også kunne komme på nettet (vi har TDC ProAccess ADSL)

Hvis der er yderligere spørgsmål til min situation, så sidder jeg klar til at svar på spørgsmålene...
Bemærk, at det er vigtigt for mig at få dette op at køre - og at jeg er villig til at føre flere points i puljen, hvis jeg får svar, som fører til løsningen af mit problem...

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. november 2002 - 09:51 #1
Hejsa

Jeg er langt fra expert på dette opmråde, men jeg vil tro, at du kan klare det ved at skrive din server som default gateway på dine klienter, sammen med den anden information fra din DHCP...

/J
Avatar billede bearhugx Nybegynder
13. november 2002 - 09:55 #2
dvs. at workstationernes default gateway skal være 192.168.1.3 --- men hvordan får jeg så serveren til at "spørge videre" omkring DNS navn-til-ip-resolution...

Hvordan får jeg sat DNSservicen på serveren op, så den sender forspørgslen videre til ns.tele.dk :-/
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. november 2002 - 10:08 #3
jeg vil tro, at du bare skal sætte din ADSL op som du normalt ville gøre. Gatewayen gør så, at XP spørger din server.
Hvis du så tilføjer en sekundær DNS, vil alle unresolved så ikke spørge videre til den??

Husk lige at jeg ikke er expert her, men svarer mest fordi andre ikke har udgydt deres vise ord.
Jeg tænker mest logisk i mit løsningsforslag, i håb om, at der ringer en klokke et eller andet sted:-)

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. november 2002 - 10:10 #4
Der er en normand (tror jeg nok) som laver nogle glimrende guides på http://www.svein.dk/Windows2000/default.asp måske kan du finde lidt hjælp dér...

/J
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2002 - 10:53 #5
Havde lige skrevet et svar men Eskperten meldte fejl :(

Hæng lige på
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2002 - 10:56 #6
Din DHCP er konfigureret rigtigt. Routeren/Gateway skal pege på din Pro@ccess router.
Klineterne SKAL pege på din egen DNS. Ellers vil de ikke være klar over eksistensen af dit domæne (Active Directory er afhængig af DNS).

Dine klinenter må også KUN pege på din egen DNS('er).

For at forwarde skal åbne DNS konsollen på din server.
Hvis der under "Forward Lookup Zones" findes en zone kaldet "." (altså punktum) skal du bare slette denne.

Vælg så Proterties for din server (i DNS konsollen). Klik på fanebladet "Forwarding", sæt flueben og indtast så IP'erne på TDC's DNS serveren.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
13. november 2002 - 12:25 #7
venturer >>  done -- men en del af profilerne læses ikke ordenligt ind, når der logges på... Og går man ind i denne computer, så fryser det vindue .... Vi mistænker, at den har problemer med at finde netværksdrevene --- og har også bemærket at logon-scriptet ikke bliver udført...
Det ses også af, at en kommando-prompt bliver startet i c:\Documents and Settings\{brugernavn}\ i stedet for M:\, som er deres home-dir....

Ved du, hvad der kan være galt ...  Folk kan sagtens komme på nettet nu - men som sagt stadig lidt probs med netværksdrevene...

Og så logon'et virkeligt langsomt :-!

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede kaloo Nybegynder
13. november 2002 - 13:57 #8
Hmm. Du skriver ikke så meget om hvilke klienter du har. Jeg vil derfor tillade mig at gå ud fra at det er et blandet miljø (w2000/98 fx...)

Jeg plejer altid at sætte WINS op der er den service som et windows miljø bruger til browsing af windows nettet. Uden denne tager det bare en krig at logge på og kontakte servere da clienter og servere så skal finde huinanden via broadcast. Dette tager tid, er upålideligt og langsomt, og formentlig det som du oplever. Afhænger dog af din specifikke setup.

Det su skal gøre er

1: Installere WINS server servicen. Denne skal blit installeres, så fungerer den. Der er intet at stille på.

2: Du skal lige have rettet i din DHCP server så den også fortæller klienterne om WINS serveren. Tilføj en din domain controller som WINS server, og tilføj også en record der hedder "Node-type", der skal sættes til 0x8. Husk efterfølgende at frigøre+forny alle IP adresser på de maskiner du tester med, inden du prøver igen.

3. Din server skal du lige manuelt i TCP indstilligerne fortælle om WINS serveren som jo så er den selv.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er det som er galt, men jeg vil tro at det hjælper på din logon hastighed, samt vil gøre det nemmere for dine PC'ere at finde serveren. Håber det kan bruges.

Daniel Moesgaard aka Kaloo
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2002 - 15:32 #9
Prøv at rydde ALT hvad der hedder DNS cache på både din server/domænecontroller OG på klienterne (ipconfig /flushdns)

Det KAN være at grunden til netværket stadig knaser, er fordi der ligger en luset record cached på nogle af maskinerne.

WINS er ikke altid en god løsning (brugbar, men ikke optimal).
Da Active Directory er fuldt afhængig af DNS er det en fordel at holde sig til denne. Hvis du kører Windows 2000/XP på klienterne kan det være du lige skal rundt og gennemtvinge et renew af deres IP (ipconfig /release  efterfulgt af  ipconfig /renew).
Hvis klienterne kører Win98 eller ældre skal du sørge for at de alle har fået installeret en AD client.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
13. november 2002 - 23:42 #10
Alle workstations/klienter er Windows XP, så jeg har kun brug for løsninger til dem :-))

venturer >> er WINS en dårlig ide med XP ?? -- eller er det en puritantsk holdning til AD, som får dig til at sige det?? ... Jeg er ret ligeglad med om der indgår blandede teknologier - men hvad jeg dog bekymrer mig, er vores logon-tid/problemer... Er WINS en løsning ???
Avatar billede bearhugx Nybegynder
15. november 2002 - 11:27 #11
Hmm ... tilbage på arbejde igen-- med meddelelsen om, at netværket overhovedet ikke havde virket om torsdagen (min fridag) ... selvom alle computere har samme konfiguration - og har fået flushet DNS'en OG har fået release-renew'et deres IP konfiguration, så kører netværket ad h... til....

Forslaget med WINS blev afprøvet - men endte til 7. og sidst, at det er blevet sværrer at logge på, på serveren (selv for administrator-accounten !!!)

Og det har ikke tilført hurtigere logon... :-(((

Jeg har snakket med værkstedslæreren - og vi har besluttet at søge noget ekstern hjælp til fejlfinding og konfiguration af netværket/serveren - vi skal bare finde nogen, som er hurtig og billig (værkstederne arbejder med i forvejen skrabede budgetter, og det er sidst på året - you do the math) ...

Det irriterer mig bare - for onsdag middag kørte netværket i det mindste - nogenlunde - nu der er der seriøse problemer med at klienterne vil kendes ved serveren --- omend et ping til 192.168.1.3 kører gnidningsløst :-/

Problemerne må ligge højere oppe i OSI-hierakiet - på et højere abstraktionsniveau ....

Jeg kan i hvert fald ikke få det til at virke...

Jeg har overvejet at installere en Linux-server i stedet - og så bruge SAMBA til at XP-klienterne kan logge på...  Nogen der har erfaring med sådan en løsning ???

/Søren
Avatar billede bearhugx Nybegynder
20. november 2002 - 00:49 #12
hmm... hov 100p til venturer - det var ikke meningen -- nuvel .. jeg har nok points at tage af...

DNS forwardingen virkede den onsdag -- men vi fik den aldrig til at virke igen ..... Dog er vi sikker på at DNS opsætningen var korrekt ... Fejlen ligger formentligt andensteds i systemet :-( Vi har nu besluttet (i lyset af, at vi skal have åbent hus på værkstedet i næste uge) at vende tilbage til en non-internet-løsning (vores sidste "virkende" konfiguration) - indtil åbent hus er ovre, --- så kan vi i det mindste præsentere noget ved arrangemenetet, i stedet for en masse "døde" computere, som hverken kan komme på nettet eller printe ud eller noget som helst ...

Derudover er det også besluttet, at vi får en ekstern hjælper ind - formentlig i uge 49/50 ... Så kan han måske få det op at køre optimalt :-) ...

Nuvel ...
Points givet -- jeg betragter spm'et besvaret... Men der kommer nok flere spm's omkring denne situation - efter åben hus :-)

//Søren Munk Skrøder
Avatar billede venturer Nybegynder
20. november 2002 - 08:12 #13
Sig til hvis du vil have nogle points igen.
Er det overhovedet "lovligt" at bytte points på den måde?
(Stadig lidt newbie her)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
20. november 2002 - 09:42 #14
Det er lovligt at oprette et spm, hvori man giver points tilbage, hvis der er gået et eller andet galt :-)

Du oprettet et spm (i denne kategori!), som hedder "points til Bearhugx".

I spørgsmålet skal du gøre opmærksom på, at der er tale om dette spm -- f.eks kan følgende skrives :

Points til bearhugx
jvf. http://www.eksperten.dk/spm/282768 giver jeg x antal points tilbage...

mvh. venturer

/Søren