Avatar billede dna Nybegynder
12. november 2002 - 17:35 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Access kontra MS SQL syntax!

Hejsa alle

Har lige et simpelt spørgsmål...

Hvis jeg laver en asp side med database til, og ved at når systemet er færdigt, så skal det køre på en MS SQL, men lige nu imens jeg laver det, så har jeg kun Access at arbejde med.

Er SQL´en det samme, således at jeg kan nøjes med at udskifte database-forbindelsen når jeg skal flytte det over på en MS-SQL (Selvfølgelig med samme felter osv)

dna
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. november 2002 - 17:40 #1
Med hensyn til simple forespørgsler, ja.

Der er forskelle mht. update og delete
Avatar billede bluegenedk Nybegynder
12. november 2002 - 17:40 #2
Ja, det er det stortset - dog er der lidt forskelle på now(), time(), date() funktionerne mm. :)

Du burde sagtens kunne skifte uden de helt store ændringer...

/Martin
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. november 2002 - 17:40 #3
krydstabuleringer fra Access (transform ... pivot) understøttes ikke
Avatar billede dna Nybegynder
12. november 2002 - 17:41 #4
Hvad er forskellen med update og delete ?!
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
12. november 2002 - 17:45 #5
I Access kan du lave en update på et joinet recordset. Det kan du ikke på samme måde i SQL Server.

Delete har mulighed for at have dobbelt from-clause.
Avatar billede bluegenedk Nybegynder
12. november 2002 - 17:45 #6
benny.tordrup  > jeg kender ikke til der skulle være forskelle med disse funktioner - jeg bruger da samme syntax til disse som hvis det var til access ?
Avatar billede drumm Nybegynder
12. november 2002 - 17:51 #7
Så vidt jeg husker foreslår Access automatisk, at en forespørgsel starter med SELECT DISTINCT... det vil nok give nogle anderledes svar på MS/SQL serveren...
Avatar billede cynosure Nybegynder
14. november 2002 - 23:05 #8
Der er forholdsvist stor forskel på datatyper Access <-> MS SQL, rent størrelsesmæssigt..
DELETE clausen i Access kan skrives DELETE * FROM, dette kan ikke gøres i MS SQL ( syntax fejl).. Der er nogle heftige begrænsninger i forhold til de JOINS man kan foretage.

For en forholdsvist komplet oversigt over Access SQL (Jet SQL) se :
http://www.devguru.com/Technologies/jetsql/quickref/jet_sql_intro.html

Så er der selvfølgelig hele herligheden med Stored Procedures, både regular og dem som kan tilgå .DLL'er ! (ret seje iøvrigt).. Så er der Triggers.. Kanon til rette op på lidt forretningslogik :)....

2+  SQL Servere kan både linkes og clusteres sammen.... MS SQL har nogle ret onde optimeringsalgoritmer, som Access ikke har, selv om de begge lagrer i B-træer internt.. ( i de mest basale dele af datastruktuerne).... Alt i alt, vil jeg sige at der er milevidt fra Access til MS SQL, ikke kun i syntax, men også i design (ikke grafisk), tankegang, og proffesionalisme.....
Avatar billede dna Nybegynder
15. november 2002 - 09:19 #9
Takker for hjælpen alle sammen, jeg har heldigvis fået styr på det. Der var åbenbart ikke nogle vilde forespørgelser, som jeg ikke lige kunne få til at virke!

dna