Avatar billede prebenged Nybegynder
12. november 2002 - 15:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Brugergenkendelse

Heysa,

Vi står og skal lave en proxyserver, som gerne skulle kunne skældne brugere.
For folk skal slippe for at logge på til internettet hver gang, tænkte vi, om det ikke var muligt at få tilsendt brugernavnet på personen der er logget på computeren, igennem browseren?
Jeg har fået at vide det kan gøres med PHP, nogen der ved hvordan?

Preben
Avatar billede nemeier Nybegynder
12. november 2002 - 16:14 #1
Prøv med COOKIES
Avatar billede nemeier Nybegynder
12. november 2002 - 16:15 #2
Lidt for hurtigt
Prøv med COOKIES, disse ligger på de enkelte maskiner dvs. pr. bruger/pr. maskine.
Avatar billede pissed_squirrel Nybegynder
12. november 2002 - 16:17 #3
Er det ikke bedre med sessions ??

Jeg mener, hvis det nu ikke er den samme person der sidder ved den samme computer hver gang....
Avatar billede prebenged Nybegynder
12. november 2002 - 16:18 #4
Men meningen er brugerne slet ikke skal logge på overhovedet. At de bare tænder for computeren, logger på, og så fungerer browseren somom de er logget på proxyen.
Avatar billede prebenged Nybegynder
12. november 2002 - 16:34 #5
Det er meningen at det er til computere med logon på en arbejdsplads.
Avatar billede nemeier Nybegynder
12. november 2002 - 16:43 #6
Jeg er ikke sikker på at man fra browseren (IE) kan få login id. Måske er der andre der kan svare på det. Det er nok en beskyttet funktion (Sikkerhed)

Du kan lave et login system hvor man bruger cookies til at gemme userid/password således at man ikke skal taste dem ind hvergang.
Avatar billede tipsen Nybegynder
12. november 2002 - 17:21 #7
pissed: Sessions vil som regel også lave en cookie hos brugeren - så ofte er det (næsten) to sider af samme sag...
Avatar billede prebenged Nybegynder
12. november 2002 - 17:27 #8
Heysa.
Tak for ideerne, men det med cookies holder ikke. Det er jo ikke sikkert det er den samme computer man logger på hver gang, og så skal man til at logge ind forfra.
Avatar billede tipsen Nybegynder
12. november 2002 - 17:53 #9
Det lyder ikke som om du har behov for en php-løsning men snarere noget andet netværks-gejl...
Avatar billede sukos Juniormester
12. november 2002 - 19:32 #10
Ja, det må jo helt klart være noget server-stuff og ikke PHP kode.
Altså ligesom man logger ind, går på lokalnetværket, men da man ikke er logget på netværket som admin, ja, så ser man kun nogle computere/dirs men er man logget på som admin, så ser man "hele svineriet"
Avatar billede nemeier Nybegynder
12. november 2002 - 19:59 #11
Det første du skal undersøge er muligheden for at få udleveret brugernavnet fra win?? til browseren som i benytter. Hvis det er muligt kan man lave et VBA script som kaldes hvis brugernavnet ikke er kendt fra PHP. Denne kunne kalde en URL: f.eks: login.php?User=xxxxxxxx

Herefter skal din login.php sætte korekte session informationer op for brugeren, samt vise dine informationer som du skal ha' vist.

Det hele kan naturligvis bygges ind i et php script. Men det vigtigste er om du kan få udleveret brugernavnet fra din browser, jeg tvivler lidt, men det kan godt være.