Avatar billede ts Nybegynder
12. november 2002 - 08:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

pdf-dokumenter

Jeg har altid spekuleret over hvordan man laver pdf-dokumenter. bruger man adobe acrobat eller er det kun til at se dem i? hvad bruger man og hvordan gør man det? Jeg skal nemlig til at lave en brochure om til pdf.
Avatar billede grunken Nybegynder
12. november 2002 - 08:10 #1
man køber adobe acrobat (i dette program er der alverdens muligheder for at tilrette og lave pdf)

men dens største force er den såkaldte distiller der er inkluderet, den fungerer som en slags bro mellem programmer og pdf....

Så uanset hvad format du har en fil i kan det laves om til pdf, efter at du har installeret acrobat

eks. bliver der installeret en ekstra "printer", så du kan faktisk bare printe din nuværende brocure ud til en pdf :)

http://www.adobe.com/acrofamily/main.html

-grunken
Avatar billede ladyhawke Novice
12. november 2002 - 08:10 #2
Du kan bruge Adobe Acrobat (ikke Adobe Acrobat Reader, den kan kun vise dem...), det er dem der har lavet .pdf standarden, men der findes en del programmer, der kan eksportere til .pdf (illustrator (tror jeg) mm.)
Avatar billede grunken Nybegynder
12. november 2002 - 08:13 #3
Ladyhawke - jeps, det kan den sagtens...men det kræver at du har den såkaldte distiller der følger med til acrobat installeret :)

-grunken
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
12. november 2002 - 08:19 #4
Adobe Acrobat er det ikke den version der koster $$$?
Avatar billede grunken Nybegynder
12. november 2002 - 08:21 #5
exp-ralle

Jow ;)
Avatar billede grunken Nybegynder
12. november 2002 - 08:22 #6
eller :

Jow :(
Avatar billede ladyhawke Novice
12. november 2002 - 08:44 #7
Tjahh, den koster så vidt jeg husker godt 2000kr. så måske dyrt, men i forhold til værktøjets egenskaber er det vel ikke urimeligt...
Avatar billede zaphod Nybegynder
12. november 2002 - 08:53 #8
Du kan jo også bare være en rigtig mand lige som os andre og fremstille dine dokumenter vha. LaTeX. Her er outputet f.eks. postscript eller pdf.
resultatet er 10 gange flottere og så er det ganske gratis! ;-)

(ikke for at starte en MS word vs. LaTeX diskussion)
Avatar billede ladyhawke Novice
12. november 2002 - 08:56 #9
Enig LaTeX er godt, men også lidt bøvlet at komme i gang med... :o)
Avatar billede leifleif Nybegynder
12. november 2002 - 09:25 #10
Der findes faktisk et freeware program, der kan konvertere fra næsten alt muligt til PDF format. Det hedder pdf995 (find det på Google). Det virker lidt besynderligt, idet det opretter en ekstra printer, som man så skriver til. Funktionen går over i: Gem som ... funktionen, hvor man navngiver og gemmer - og vupti, har man et PDF dokument.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
12. november 2002 - 09:40 #11
Hedder det egentlig Adobe Acrobat bare eller Adobe Acrobat Writer?
Avatar billede spe Nybegynder
12. november 2002 - 09:44 #12
ladyhawke har ret i at Adobe Illustrator kan lave pdf-er, grunken skriver at man så skal have Adobe Acrobat Distiller indstalleret og dette er ikke rigtigt.
Flere andre af Adobes programmer kan lave pdf uden ekstra indstallation f.eks Adobe Photoshop og Adobe InDesign.

Hvis man har indstalleret Adobe Acrobat får man flere programmer, der kan lidt forskelligt i forbindelse med pdf-formatet. Acrobat Distiller er den del, der laver pdf-er af andre programmers filer.

Når Distiller er indstalleret er der flere programmer der kan udnytte Distiller direkte fra printmenuen. F.eks Word og Adobe PageMaker og så kan man printe til Distiller og få en pdf.

Ellers er proceduren at man enten gemmer en eps af sit dokument eller printer til arkiv (laver en print-fil). Derefter åbnes Distiller og epsen eller printfilen kan »åbnes« i distiller og laves til en pdf.
Avatar billede spe Nybegynder
12. november 2002 - 09:46 #13
Adobe Acrobat Writer er en del af Adobe Acrobat pakken.

Writer er det man kan kalde en light udgave af Distiller.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
12. november 2002 - 11:16 #14
Kan man ikke lave pdf-filerne direkte i Acrobat?
Avatar billede zaphod Nybegynder
12. november 2002 - 13:52 #15
du kan også bare installere en postscript printer driver (kan f.eks. downloades fra Adobe). Du kan så printe fra et vilkåligt program til en ps fil som du så kan konvertere til pdf vha. ghostview.