Avatar billede bjarke Nybegynder
09. november 2002 - 22:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Placering af filsystem på harddisk

Er Windows (9x) afhængig af at system- og opstartsfilerne er placeret på bestemte steder på harddisken på en bestemt måde.

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg gerne vil spare de omfattende reinstallationer. Jeg har nu lavet en ny frisk installation, som jeg gerne bare vil kunne gendanne.
  Jeg forestiller mig at gøre det ved at lave en tar (zip) fil under Linux (jeg har dualboot) af mit windowsdrev. Hvis jeg så får brug for en reinstallation kan jeg bare formattere C-drevet og fra Linux kopiere filsystemet tilbage. Er det rigtigt?

--Bjarke
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2002 - 22:32 #1
det fungerer sjældent særlig godt, brug heller Symantec Ghost eller Drive image fra Powerquest
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. november 2002 - 23:08 #2
enig med retaxes :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. november 2002 - 01:25 #3
retaxes ved hvad han taler om. Jeg ville dog bruge ordet aldrig i stedet for sjældent, men det er måske bare min erfaring
Avatar billede tgf Nybegynder
10. november 2002 - 10:43 #4
Du kan også hvis du har en brænder lægge dit image ud på 1 eller flere cd'er, ved hjælp af før omtalte programmer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. november 2002 - 10:46 #5
bufferzone> du har sikkert erfaret det, jeg har så kun prøvet med Win2k og WinXP og her kan man roligt sige aldrig.

Winxx er tilstrækkeligt komplicerede til at det sjældent vil lykkes, jeg har dog set min søn lave nummeret, men helt tilbage i Win95 tiden.
Avatar billede bjarke Nybegynder
10. november 2002 - 13:27 #6
Findes der ikke noget freeware til det?

Ellers kunne jeg vel fra Linux gøre noget i retning af:

  cat /dev/hda1 | gzip > FILE.gz

Og ved gendannelse

  gunzip FILE.gz > /dev/hda1

???
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. november 2002 - 14:28 #7
jeg kender ikke så meget til linux, arbejder på det ;o)
Avatar billede bjarke Nybegynder
17. november 2002 - 01:26 #8
Jeg har klaret det fra linux ved blot at kopiere alle filerne tilbage. Det virkerde faktisk.

Det jeg burde have gjort (for at sikre mod de problemer I omtaler) er noget i retning af:
_____________________________________________________________________________

# Fra linux: Skriv \0 på hele c-drevet, så hele partitionen kan komprimeres
# mere effektivt
cat /dev/zero > /dev/hda1

# Brug dos/windows format til at formatere c-drevet
# (kan måske undlades?)
format c:

# Installer Windows

# Lav drive image fra Linux og komprimer det
gzip -c /dev/hda1 > windows.gz

# Brænd evt cd-rom til senere gendannelse