Avatar billede hardsoft Nybegynder
08. november 2002 - 17:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af forespørgsel...

Hey eksperter... Kan man lave en forespørgelse som ved opdatering, sletning eller ny reccord, kun indsætter data i en speciel tabel, som selvfølgelig ligger frundlag til forespørgelsen...

Eks. Jeg har en forespørgelse der henter data for to tabeller, F.eks. en der hedder Postnr, og en der heder kunder...

Som resultat vil jeg gerne vise hvilken by, kunderne bor i... men den skal finde by navnet udfra tabellen postnr. Selve postnr findes i begge tabeller...

Men ved opdatering, skal jeg kun skrive et nyt postnr, og den skal jo ikke gå ind i postnrtabellen og ændre noget der, kun i kunde tabellen - håber i forstår...
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
08. november 2002 - 17:41 #1
Du skal lave en update/insert trigger på kunde tabellen.
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
08. november 2002 - 18:14 #2
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dig...

Du har to tabeller :
KUNDE med kundeoplysninger som navn, adr, postnr (men ikke postdistrikt)
POSTNR med postnr og postdistrikt

Når du opretter en ny post i KUNDE vil du også oprette en post i POSTNR (hvis den ikke findes i forvejen) eller hvad ??

Det kan du gøre ved at du i den kode der tager imod indtastningen kigger i POSTNR tabellen om der findes en post med de oplysninger. Hvis ikke så kører den en SQL sætning der opretter posten.

Jeg tror bare at en bedre mulighed var at have en tabel med alle postnumrene (her går jeg ud fra at det kun er danske postnumre). Den kan findes på www.post.dk
Så behøver du ikke at opdatere POSTNR tabellen.
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
08. november 2002 - 18:15 #3
Er det til en Web-Side eller hvad ??  Hvilket programmeringssprog skal selve programmet laves i ?
Avatar billede hardsoft Nybegynder
09. november 2002 - 09:58 #4
Det har jeg også, altså en tabel med alle postnr... men det hele iden er at man ikke skal ændre i den, kun i KUNDE-tabellen, men derfor skal forespørgelsen stadig hente info fra POSTNR
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
10. november 2002 - 09:31 #5
Så gør du bare det at du gemmer postnr i KUNDE tabellen.

Når så du skal hente data igen, så bruger du en JOIN til at hente fra KUNDE og POSTNR samtidig. F.eks. på den her måde :

Select KUNDE.navn, KUNDE.adr1, KUNDE.adr2, KUNDE.postnr, POSTNR.postdistrikt
From KUNDE join POSTNR on KUNDE.postnr = POSTNR.nr
Where [her indsætter du din betingelse - f.eks. et bestemt kundenr]
Avatar billede hardsoft Nybegynder
11. november 2002 - 14:43 #6
ja men jeg skal stadig kunne opdatere, ikke kun hente,,,
Avatar billede hardsoft Nybegynder
22. november 2002 - 16:12 #7
lukker... intet svar...