Avatar billede jimme Nybegynder
08. november 2002 - 11:36 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Clear screen

Kan man med brug af dos-promt lave en clear af skærm-billedet uden at skulle skrive en lang række System.out.println().
Problemet er at man ved brug af en lang række System.out.println() altid vil udskrive nederst på skærm-billedet.
Avatar billede christian-petersen Nybegynder
08. november 2002 - 12:31 #1
Det kan du ikke umiddelbart, da System.out jo som bekendt er en OutputStream til Standard Out. Det du kan gøre, i dos / windows verdenen, er at kalde 'cls' inden du starter dit program. Dette kan evt gøres vha et lille script:
Eks:
start.bat:
  cls
  java MitProgram

Jeg ved ikke om denne løsning er brugbar til dit problem, men det er da et forslag.
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
08. november 2002 - 12:35 #2
Du kan udføre kommandoen:
Runtime.getRuntime().exec( "cls" );
men det duer kun under dos/windows, så dit
program er ikke længere platformsuafhængigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2002 - 22:50 #3
Hvis du har en ANSI kompatibel terminal, hvilket
vil være tilfældet for de fleste Unix/Linux og
for DOS/Windows med ANSI.SYS loadet, så vil:

System.out.println("\u001B[2J");

faktisk lave en clear screen !