Avatar billede mwjensen Nybegynder
08. november 2002 - 09:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Udviklingsværktøj til C/C++ på XP maskine

Jeg har før i tiden haft fornøjelse af at prøve C programmering til DOS. Nu har jeg en XP maskine og kunne godt tænke mig at komme igang igen. Mine tanker går først hen imod filbehandling (EXOR - kodning...), så hvad kræves ?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
08. november 2002 - 09:55 #1
Hvis du tænker på editor + compiler, så er Microsoft Visual C++ et helt genialt program..... Det koster et par granater, men er bestemt det værd..

-Anders
Avatar billede soreno Praktikant
08. november 2002 - 09:56 #2
du kan finde et gratis IDE med compiler her:
http://www.bloodshed.net/

det skulle være nok til at få dig igang.
Avatar billede soepro Nybegynder
11. november 2002 - 10:21 #3
Du kan sagtens bruge dit "gamle" DOS værktøj under XP - begrænsningen i forhold dertil er kun hvis du laver direkte disk-access, eller bios skriv/læs til LPT og/eller COM-porte. XP sætter nogle begrænsninger i forhold til hvordan man kan (MÅ !) tilgå maskinens ressourcer.

Dit program kommer til at køre som en "console application" dvs. i et DOS vindue, men det er jo heller ikke nødvendigvis noget problem
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. november 2002 - 15:14 #4
Soepro, det passer da ikke at man kun kan lave console application i en dos kompiler!! Du kan da godt lave et rigtigt windows program, som dog bliver kompileret i en dos kompiler! (den skal så godt nok have en parameter, ala -Windows, eller hvad den nu lige hedder til de forskellige kompilere!
F.eks. har jeg da lavet windows programmering med Borland C++ Kompiler! Og den køres da via ren dos!!
Avatar billede soreno Praktikant
11. november 2002 - 16:23 #5
jakobdo>>
Der er forskel på en konsol og operativ systemet DOS.
Konsollen er den du starter når du starter "DOS" i winnt eller bedre, altså via cmd.exe.

Med Borlands free compiler benytter du en kommandolinie (som du eksekverer via konsollen) til at kompilere og linke med. Et DOS program er struktureret væsentligt anderledes end et Windows program.
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. november 2002 - 20:12 #6
Soreno: Det skal nok passe! (er som sagt ikke nogen haj) :o)
Avatar billede soepro Nybegynder
12. november 2002 - 08:21 #7
jakobdo >> Det skal nok passe, men det er så også fordi Borland C++ (fra version 4.0) er en kombineret DOS/Windows compiler. Turbo C++ 3.0 f.eks. indeholder ingen interfaces til windows API'erne og derfor heller ingen windows.h. Min erfaring er at hvis din compiler (uanset hvilket miljø den så afvikles under) har en windows.h include fil, så kan den kompilere windows programmer - men ellers kan den IKKE !

Den primære forskel på DOS programmer og windows programmer, er at sidstnævnte gerne er event-driven (messages), dvs. operationsystemet sender programmet en event når en bruger aktiverer en knap, bruger musen eller trykker på en taste (plus diverse timer events), mens et DOS program NORMALT kører sekventielt - dvs. er aktivt hele tiden. (Hvis man anvender Borlands TurboVision, så bliver DOS programmet faktisk også event-driven.
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. november 2002 - 10:37 #8
Så blev jeg da også lidt klogere i dag! (og det er jo ingen skam) Takker! :o)
Avatar billede mwjensen Nybegynder
12. november 2002 - 11:56 #9
Jeg er forvirret på et højere plan! Det jeg mangler er en måde at komme igang med c++. En gratis compiler der virker på min XP maskine. Jeg har brug for at ændre i filer, også store filer. Mit gamle program kunne xor'e en hel fil direkte. Det er det jeg er i tvivl om. Kan jeg overhovedet læse og skrive direkte? Og hvad med lange filnavne? Men som sagt compileren først og fremmest.
m.v.h. MWjensen@ofir.dk
Avatar billede soreno Praktikant
12. november 2002 - 13:36 #10
Du kan komme (gratis) igang med den compiler der blev linket til "08/11-2002 09:56:41".
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. november 2002 - 13:44 #11
Prøv evt også Borlands, den har jeg nu også været ganske tilfreds med: http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.html
Avatar billede mwjensen Nybegynder
19. november 2002 - 14:07 #12
Tak Tak.. Det lykkedes vha soreno og en der kalder sig tossen at komme igang.
Bloodshed og www.cprogramming.com.