Avatar billede sesam Nybegynder
07. november 2002 - 15:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

G til sidste række?

Hvordan kan jeg via SQL gå til den sidste række i en given tabel?
Avatar billede achrist Nybegynder
07. november 2002 - 15:29 #1
Hvad mener du med sidste? Sidst indsatte? Sidst ændrede? I en SQL-base er der principielt ikke noget der per definition er først eller sidst uafhængigt af hvilken sortering du vælger.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. november 2002 - 15:31 #2
hvis du har et id felt der er sat til AUTO_INCREMENT kan du vel bare bruge denne
"SELECT * FROM tabel ORDER BY id DESC"
Avatar billede sesam Nybegynder
07. november 2002 - 15:33 #3
achrist: sidst indsatte
Avatar billede taager-kongen Nybegynder
07. november 2002 - 15:38 #4
ztyxx --> lige som han siger....
Avatar billede sesam Nybegynder
07. november 2002 - 15:41 #5
Nej fordi jeg skal finde udaf hvilken id den sidst indsatte har
Avatar billede achrist Nybegynder
07. november 2002 - 15:42 #6
Du kan bruge mysql_insert_id(), hvis du er ude efter den sidste du selv har indsat. Se MySQL manalen: http://www.mysql.com/doc/en/Getting_unique_ID.html

Ellers er ztyxx' forslag det nemmeste.
Avatar billede taager-kongen Nybegynder
07. november 2002 - 15:42 #7
ok...hvad så med:
"SELECT * FROM ORDER BY id DESC"
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. november 2002 - 15:43 #8
last_insert_id er også en mulighed, men mener at den kun kan bruges umiddelbart efter sidste insert
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. november 2002 - 15:45 #9
mysql_insert_id hed den jo, havde ikke lige set achrist´s indlæg
Avatar billede sesam Nybegynder
07. november 2002 - 15:51 #10
Hvad med fetch og noget med last???
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. november 2002 - 10:48 #11
takker for point :-)