Avatar billede bambi Nybegynder
07. november 2002 - 12:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

"Klassisk" formatering af cifre med CSS?

I nogen skrifttyper er alle cifrene ikke lige høje: 0, 1 og 2 har samme højde som et lille x, 3, 4, 5, 7 og 9 er forskudt under grundlinjen så den øverste del flugter med toppen af et lille x, mens 6 og 8 har samme højde som et stort X. Eksempler på sådanne skrifttyper kan bl.a. ses i aviserne Dagen, metroXpress og Urban.

Spørgsmålet er, hvordan laver jeg noget tilsvarende med CSS når skrifttypen ikke fra starten er designet sådan?

Jeg har eksperimenteret med at bruge font-size og vertical-align, men resultatet er ikke overbevisende – cifrene bliver ikke bare mindre i højden, de bliver også smallere og hvis skriftstørrelsen ændres (eller man skriver siden ud på papir) flugter den øverste del af cifrene ikke med bogstaverne.

Den optimale løsning er den der benytter sig af mulighederne i CSS for at specificere højde og placering i forhold til fx grundlinjen eller højden af et x, så resultatet bliver korrekt uanset opløsning, skriftstørrelse og medie. Der er garanteret nogen derude med sans for typografi og CSS der har lavet sådan noget, men da jeg ikke kender de rigtige betegnelser har jeg ikke kunne definere en søgning der giver mig noget brugbart.

Point gives både for en konkret løsning såvel som links eller søgetermer der kan bringe mig på rette vej.

PS: Jeg har kun adgang til at bruge ”inline styles”. Jeg kan ikke linke til eksterne stylesheets, ændre på skrifttypen for hele siden eller at indsætte billeder.
Avatar billede yousif Nybegynder
07. november 2002 - 21:06 #1
Jeg forstår ikke spm'et helt, men gætter på at du kan bruge sådan en her:

font-size:Npx;

hvor N står for højden..
Avatar billede bambi Nybegynder
08. november 2002 - 10:41 #2
Er det muligt fog mig at hæfte et lille billede på spørgsmålet? Et billede siger som bekendt ofte mere end 1.000 ord.
Avatar billede yousif Nybegynder
08. november 2002 - 20:43 #3
Du kan give et link til et billede..
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. november 2002 - 17:37 #4
Lidt om inline box modellen:
http://www.meyerweb.com/eric/css/inline-format.html

Umiddelbart er svaret nej sådan som css er implementeret i browsere nu om dage. Det kan muligvis med en masse tweaken og bloated kode lade sig gøre (hvert enkelt tegn skal styles individuelt), men rent praktisk ville jeg nok vælge at benytte en font der er designet sådan i stedet for eller droppe ideen.

/Gensmann
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2003 - 11:58 #5
<ole>

Som osaka-san siger, er det fordi, de skrifter, du benytter, er designet med ens ciffer-højder. De skrifter, du omtaler, er derimod ikke designet sådan.
Hvis du prøver at se på skrifter som Meta, Trebuchet eller DSB's standard-skrift (som i øvrigt er en Meta-klon), vil du se det lille 'g' har en åben 'under-krølle'. Sådan kan du heller ikke style andre skrifter ... det er indbygget i skriftens design.
Det samme gælder under- og overhøjder. I en skrift som Helvetica er de små - i Futura er de (meget) store.

Det er ikke ting, man bør ændre, da det er gjort med fuldt overlæg. Varierende ciffer-højder i i Verdana ville f.eks. se temmelig besynderligt ud. Det ville være at gøre vold mod skriftens design.

En god skrift tager ofte mange år at designe og der er tænkt nøje over det grafiske udtryk - af folk, som har stor forstand på lige netop det.
Det er meget langt fra tilfældigt og bør ikke ændres udfra tilfældigheder  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede bambi Nybegynder
22. august 2004 - 11:27 #6
Sagen er at jeg ikke havde adgang til at ændre skrifttypen til en der har de egenskaber jeg omtalte; jeg kunne kun bruge "inline styles" på det eksisterende layout. Spørgsmålet lukkes.
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2004 - 15:47 #7
Ja, det forstod jeg godt, men det har vel været en bevidst handling fra designerens side at vælge netop den skrifttype - med de dertil hørende cifferhøjder. Skulle skriften laves om, burde hele designet laves om. Tingene hænger jo sammen og er udtryk for velovervejede beslutninger fra designerens side.

Som du for øvrigt nok er blevet klar over, kan du ikke ændre skrifters cifferhøjde via CSS, så du kan (heldigvis - set fra designerens side) ikke gøre så meget  :)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2004 - 16:03 #8
PS: I øvrigt er varierende cifferhøjde ældre end ens cifferhøjder - og er altså den 'klassiske formatering'. Ens cifferhøjder er en ganske ny forteelse fra efter, man ophørte at undervise folk i at skrive.

Det svarer lidt til, at man i punk og visse tekno-arter har accent på hvert slag i takten. Det gør det lettere for bevægelseshæmmede og rytmeretarderede at danse til - men det fjerner muligheden for at tilføje musikken synkoper og andre raffinementer.
Det resulterende udtryk ender ofte med at være primitivt og kedeligt.

... og nej, jeg er ikke imod alt nyt ... kun imod alt dårligt nyt  ;o)
/mvh
Avatar billede osaka_san Nybegynder
23. august 2004 - 15:34 #9
olebole> Nogle gange er du ganske enkelt fantastisk. Smuk retorisk drejning over i musikken.. 13 for den herfra :)