Avatar billede gliczynski Nybegynder
06. november 2002 - 12:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SELECT "NOT IN" ting --> underligt...

Hejsa..

Problemet har været oppe og vende i nogle andre spøgsmål, men jeg har gjort præcis det samme, men det virker dæl'mer ikke...

tjek her..

2 tabeler

[user_tbl] u
user_id
name
email

[survey_user_details_tbl] sud
survey_id
user_id

Jeg vil have alle de user_id, name og email's ud, som ikke findes i sud under survey_id=1 f.eks.

Jeg har følgende forespørgsel:
SELECT u.user_id, u.name, u.email FROM user_tbl u LEFT JOIN survey_user_details_tbl sud ON u.user_id = sud.user_id WHERE sud.user_id IS NULL AND sud.survey_id=1;

Hvis jeg fjerner AND sud.survey_id=1 får jeg et rigtig resultat, men det skal være for en enkelt survey_id....

Er der nogen som lige kan se, hvorfor jeg ikke får det resultat som jeg ønsker....

Hjælpen vil til stor glæde for mig...eftersom jeg er temlig låst...
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. november 2002 - 13:39 #1
Får en tom liste??

Du har denne WHERE del: sud.user_id IS NULL AND sud.survey_id=1;

Det betyder at survey skal være lig 1 OG user_id skal være NULL

Hvis survey_id er auto-nummer så der kun en mulighed fr survey_id = 1 og hvis user_id så ikke er NULL så får du inden poster ud af dataabsen.
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. november 2002 - 13:47 #2
Så hvis du vil havde ud hvor survey_id = 1 så prøv at fjerne user_id is null:

SELECT u.user_id, u.name, u.email FROM user_tbl u LEFT JOIN survey_user_details_tbl sud ON u.user_id = sud.user_id WHERE sud.survey_id=1;
Avatar billede ebe Praktikant
06. november 2002 - 14:31 #3
du vil jo gerne have dem med som IKKE er i survej_id = 1 så hedder den vel

SELECT u.user_id, u.name, u.email FROM user_tbl u LEFT JOIN survey_user_details_tbl sud ON u.user_id = sud.user_id WHERE sud.survey_id<>1;
Avatar billede gliczynski Nybegynder
06. november 2002 - 14:34 #4
Jeg har faktisk selv lige fundet løsningen...

i LEFT JOIN puttes bare survey_id = XX, så virker det....
Avatar billede gliczynski Nybegynder
06. november 2002 - 14:34 #5
Se ovenfor
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. november 2002 - 15:45 #6
du skal også lige acceptere dit eget svar for at lukke spørgsmålet.