Avatar billede festhest Nybegynder
06. november 2002 - 09:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

connecte til access database

Hejsa. Jeg er rimelig ny i JAVA og vil lige høre hvordan man nemmest henter noget data fra en access database?. Forbindelsen kan ikke foregå  over web. Jeg har bare mit lille program og en access fil "java_test.mdb".
Avatar billede rj7971 Nybegynder
06. november 2002 - 09:55 #1
//******************************************************************

import java.sql.*;

public class DBconnection
{
    // variabler
    private String login = ""; // brugerid
    private String password = "";  // kodeord for brugeren
    private Connection con;

    // *************************************************************
    //  konstruktør - skabe adgang til databasen
    // *************************************************************
    public DBconnection(String input)
    {
        try
        {
            String sti = "jdbc:odbc:" + input; // forbindel gennem denne.
            Class.forName( "sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver" );
            con = DriverManager.getConnection(sti, login, password); // Log ind i database
            con.setAutoCommit(true); // autogem - funktion
        }
        catch (java.lang.Exception fejl) // error handler
        {
            fejl.printStackTrace();
        }

    }// end DBconnection

    // *************************************************************
    //  funktion til at lukke databasen!
    // *************************************************************
    public void closeDB()
    {
        try
        {
            con.close();
        }
        catch (SQLException fejl)
        {
            fejl.printStackTrace();
        }
    }// end closeDB

    // *************************************************************
    //  funktion at lave insert, update og delete i database.
    //    Den bruges fordi der ikke kommer et output ud fra DB igen.
    //
    // *************************************************************
    public int executeNoResult(String sqlstring)
    {
        int tal = 0;
        try
        {
            Statement stmt = con.createStatement(); // byg et nyt statement
            tal = stmt.executeUpdate(sqlstring);    // eksekvere update i databasen
            con.commit();                            // sikre commit
        }

        catch(SQLException fejl)
        {
            fejl.printStackTrace();
        }
        return tal;
    }// end executeNoResult

    // *************************************************************
    //  Funktion at lave select statements i database.
    //    Der kommer et resultset tilbage fra funktionen.
    //
    // *************************************************************
    public ResultSet executeResult(String sqlstring)
    {
        ResultSet rs = null;
        try
        {
            Statement stmt = con.createStatement(); // byg et nyt statement
            rs = stmt.executeQuery(sqlstring);         // flytter data fra tabel over i resultset
            con.commit();                            // sikre commit
        }
        catch(SQLException fejl)
        {
            fejl.printStackTrace();
        }
        return rs;
    } // end executeResult
}// class DBconnection

Dette er min generelle klasse til adgang til databaser... Denne er langt fra perfekt, men det virker til access databaser.

Anyway du skal husk at oprette en ODBC, der henviser til denne pågældende database. navnet på denne ODBC skal gives med til konstruktøren.

Så hvis ODBC hedder TEST skal filen kaldes med
DBconnection db = new DBconnection(TEST)

Håber det hjælper!
Mvh. Rene
Avatar billede disky Nybegynder
06. november 2002 - 10:13 #2
festhest:
Kig her i java gruppen, så vil du se at lige netop dit spørgsmål har været fremme adskillige gange før :)
Avatar billede soelvpil Nybegynder
06. november 2002 - 17:12 #3
Tja, Eksperten er nogle gange et sted, hvor dem der ikke gider at søge i gamle svar, uddeler points til dem der gider...

(Jeg gider nu ikke lige nu).

Prøv at starte selv, evt med en tutorial http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/index.html

Det lærer du meget mere af. Hvis eller når du får problemer, er du meget velkommen til at vende tilbage hertil.
Avatar billede festhest Nybegynder
08. november 2002 - 13:34 #4
kan man med java selv få programmet til at registrere en db i ODBC.
Avatar billede disky Nybegynder
08. november 2002 - 13:44 #5
Nej

ODBC er microsoft specifikt. Så det skal du gøre per håndkraft.