Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
05. november 2002 - 22:31 Der er 53 kommentarer og
4 løsninger

Side som eksperten???

Hej Eksperter.

Nu er jeg ved at være træt af at høre på at folk brokker sig over at man stiller ikke it-spørgsmål her på eksperten.dk, så hvor er det nu lige der er en side hvor man kan stille lidt mere frie spørgsmål???

PÅ forhånd tak!
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
05. november 2002 - 22:35 #1
Ups, det lyder vidst lidt hårdt det jeg skriver - det var ikke planen, så det må i endelig undskylde.....
Avatar billede ztyxx Nybegynder
05. november 2002 - 22:37 #2
måske en ide selv at lave et sådant site ?? ;-)
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
05. november 2002 - 22:38 #3
det har jeg hverken tid eller hjerne til.
Avatar billede initializing Nybegynder
05. november 2002 - 22:38 #4
Du finder nok ikke ét forum til alle de underlige ikke-IT spm. som du siger. Find et forum som passer til hver ting. IT ting kan du skrive her inde. Musik ting i et musik forum. Mad i et mad forum osv.
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
05. november 2002 - 22:40 #5
det sporespørgsmål er lissom hvor jeg findet de sites???
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. november 2002 - 22:42 #6
Avatar billede medions Nybegynder
05. november 2002 - 22:44 #7
initializing/ztyxx> Hvad siger i til at vi finder de sider, og så for eftertiden, hver gang vi støder på et sådanne spm så henviser vi til de forums og beder dem lukke spm'et da det ikke vedrøre IT!

//>Rune
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
05. november 2002 - 22:44 #8
netstation er vidst lige at strække den lidt"""
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. november 2002 - 22:45 #9
Avatar billede ztyxx Nybegynder
05. november 2002 - 22:45 #10
medions> det var da en mulighed ;-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. november 2002 - 22:47 #11
www.kandu.dk - et fint sted til stort set alle emner.
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. november 2002 - 22:52 #12
Der var en gang nogen her på Eksperten (vi behøver ikke nævne navne) der tyvstjal hele konceptet fra Eksperten.dk og lavede det til Xperten.com...

Det udviklede sig til en halvlatterlig side der kun har en online hvis du kigger forbi en gang i mellem... Nogle af os gav den nogle uger at leve i, andre et par måneder, men den er der endnu, så det var da et "alternativ"... ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
05. november 2002 - 22:53 #13
den er der endnu..
men "lever" den *LOL*
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 22:54 #14
Der er også www.it-ekspert.dk er dog stadig i opbygningsfasen så vidt jeg ved.
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. november 2002 - 22:56 #15
>>ztyxx
Skal vi ikke bare kalde den zombi-agtig... Ikke død, dog heller ikke levende! :)

>>schulze
Jeg tror de satser på den seriøse del af nettets brugere! ;)
Avatar billede medions Nybegynder
05. november 2002 - 22:56 #16
ztyxx> Det lyder godt ;o)
nanoq> Er du oxo med på den?

Kommentar: medions

//>Rune
Avatar billede julemand Nybegynder
05. november 2002 - 22:57 #17
Alt der ikke angår it hører ikke hjemme her... det er min mening... sorry hvis der er nogen der ikke er enige men prøv engang at kigge rundt omkr... dette sted er ikke et sted hvor man beder om kageopskrifter eller tunting til sin knaldert. DERFOR! find andre sites og stil sådanne spørgsmål der...
Det var bare min mening.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 22:58 #18
hermandsen>Jeg tror de satser på den seriøse del af nettets brugere! ;)

Og hvornår er man det? er E.'s brugere ikke det?
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. november 2002 - 22:59 #19
>>schulze
Desværre ikke dem alle sammen... :(
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 23:01 #20
ok, lød bare som om du skar alle over en kam. :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
05. november 2002 - 23:05 #21
>>schulze
Aldrig! Generellisering er noget grimt noget!!!
Vil dog påstå at flertallet af Xperten's "brugere" hører til den useriøse gruppe... ;)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 23:16 #22
I og med at svaret er relevant for spørgeren:

Der er også: www.webkurs.dk
Avatar billede rs2000 Nybegynder
06. november 2002 - 06:35 #23
Er "fri debat" ikke til de sp.mål der ikke er ang. IT?????
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 07:24 #24
>>rs2000
Det burde man måske mene, men Eksperten er nu en gang et IT-forum, så den burde nok nærmere omdøbes til IT Debat! :)
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 11:36 #25
Skal vi også til at lære hemmelige håndsignaler eller hvad? Hvis folk vil spørge om hvordan man kastere en kongeboa i fri debat, så lad dem da. Det er heldigvis ikke et must at man skal læse alle spørgsmål i fri debat for at være med i eksperten, man kan godt lade være med at trykke på dem ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 11:49 #26
>>cnr
Jeg vil gerne tage diskussionen med dig på ICQ eller MSN... Har efterhånden haft den for mange gange her på Eksperten!

Du kan finde ICQ og MSN på mit minisite!
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 12:29 #27
Lige meget hermandsen, min point er rimelig simple. Det der gør eksperten godt, er at så mange folk bruger det. Hvis I fik jeres vilje, vil stedet få en meget mere fokuseret (og mindre) målgruppe. Men at dømme efter alle de indlæg der har været på nogle af de useriøse indlæg, så er det ikke det som flertallet ønsker. Og indrøm det bare, du var garanteret også ved at gå bagover, her for et stykke tid siden hvor der var en der spurte efter gode fornærmelser (øv der kom nogle gode!!!).

Du har et valg, du behøves ikke at klikke på de useriøse spørgsmål. Hvis de ikke er her, vil vi andre blive tvungen et andet sted hen for at se dem.

Lev og lad lev!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. november 2002 - 12:35 #28
Tjaahh... hvis kvantitet er vigtigere end kvalitet, har cnr jo helt ret.

Det er fint de seriøse brugere forlader sitet, hvis bare vi får 50 14-årige skoleelever uden særlige it-kompetencer istedet...

Well... guess what... jeg er uenig...

Desværre tror jeg bare også dette er i IDG's interesse. For dem er vigtigeste faktor at få så mange brugere på sitet som muligt. Kompetencen kommer i 2. række. Og det er da forståeligt nok. De er en virksomhed der skal tjene penge...
Avatar billede lucas2000 Novice
06. november 2002 - 12:40 #29
Som rs2000 nævner troede jeg også at Fri Debat var en slags "frikvarter" fra alt det seriøse, på trods af at Eksperten er et IT forum.
:-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 12:42 #30
Well said NanoQ! :)

>>cnr
Problemet er netop at Eksperten er et IT-forum, og derfor ikke henvender sig til de "50 14-årige skoleelever særlige it-kompetencer", som NanoQ så flot sagde det...

>>lucas2000
Okay! Fint nok... Jeg synes bare at der er noget galt når frikvarteret fylder mere end selve timen!
Avatar billede admin Novice
06. november 2002 - 12:48 #31
nanoq: nu slapper du af!

IDG's holdning er at Eksperten fortsat skal være det sted hvor IT folk får svar på IT spørgsmål. Flere brugere er ikke lig med flere penge. Kvalitet betaler sig!

Nanoq er i gang med en skræmmekampagne overfor Eksperten's brugere og jeg finder mig ikke i det! Nanoq: luk din profil hvis du er så utilfreds!
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 12:50 #32
14 årige skoleelever har også brug for hjælp fra tid til anden, vi har allesammen været der ikke sandt ;)

Jeg har svært ved at se argumentet for at seriøse bruger vil forlade stedet, fordi der er en fri debat sektion hvor man kan snakke om andre ting. Vil det gøre jer bedre tilpas, hvis man delte det op i en fri it debat og en fri general debat?

Det må sgu da være muligt at lave et sted hvor der er plads til alle?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. november 2002 - 13:07 #33
admin, nu opfører du dig som et fornærmet barn...

Jeg laver ingen "skræmmekampagner". Det har jeg slet ikke brug for.

Det vil da glæde mig, hvis det viser sig at jeg tager fejl. Jeg kan kun konkludere ud fra de ting jeg oplever. Faktum er, at der har været et "generationsskift" på Eksperten. Det er desværre gået ud over kvaliteten (igen min personlige konklusion draget ud fra de observationer jeg har gjort).

Havde jeg ikke nydt at bruge Eksperten, ville jeg have lukket min profil for længe siden. Tro det eller ej... der er ingen der TVINGER mig til at bruger 8-10 timer herinde dagligt. Så det er et barnagtigt udsagn du slutter af med. Du mener ikke det er tilladt at give udtryk for sine tanker og sin utilfredshed? - JEG mener det er nødvendigt, hvis man vil påvirke udviklingen.

Jeg holder af Eksperten, og vil da rigtig gerne se den vende tilbage til det gamle niveau.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. november 2002 - 13:10 #34
cnr, selvfølgelig skal der være plads til dem... folk bør bare indordne sig under de rammer der er (eller burde være). Det er nødvendigt med et højt niveau af seriøsitet, hvis Eksperten også skal tiltrække de rigtig kompetente brugere.
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 13:13 #35
Nanoq og Admin gå uden for og slås!

Der var også en fri debat før IDG overtog, og det fik ikke de seriøse bruger til at forlade stedet, ergo vil jeg mene at IDG er irelevant for den her diskution, stay on topic!
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 13:15 #36
>Nanoq

Jamen kan der ikke være et sted hvor de seriøse bruger bare kan holde sig væk fra?
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 13:16 #37
>>cnr
Der er mange steder uden for Eksperten som de useriøse brugere kan holde sig til! ;)
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 13:22 #38
Ja, og Eksperten kan ende som en lille klub for alle de indviede. Vil det virkelig ødelægge noget for dig at der er en kategori du ikke kommer i? Der er masse af kategorier her, jeg aldrig har kikket på, fordi de ikke interessere mig.

Kom ikke og sig at du er en af de personer der sidder og ser popstars og big brother fordi du ikke kan fordrage det. Umiddelbart virker du smarter end det ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. november 2002 - 13:39 #39
Problemet, som jeg ser det, er ikke så meget kategorierne, som de folk de tiltrækker. Det rygtes hurtigt at Eksperten OGSÅ er et sted, hvor man kan få hjælp til sine lektier eller tips til hvordan man tuner sin knallert. Det tiltrækker et klientel, der ligger uden for Ekspertens kerneområde. Disse brugere bidrager ofte ikke med kompetence til Eksperten. Tværtimod ses det ofte, at de også begynder at bruger Eksperten af ren kedsomhed.

Mange har ligeledes svært ved at finde ud af (eller måske acceptere?) at de kun må oprette deres irelevante spørgsmål under "Fri Debat"... derfor ser vi utroligt mange "dumme" spørgsmål i de "seriøse" kategorier.

(Jeg ser med stor glæde realityprogrammer. Der er jo ikke noget herligere, end at lade sig forarge - for gu' er det noget bræk... men det er underholdende bræk) ;)
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 13:56 #40
Det er selvfølelig uheldig at det spilder over i andre kategorier, og jeg indrømmer at jeg en enkelt gang er gået med i et sådan spørgemål. Men er det ikke den slags vi har coadmin'erne til at rydde op i?

Og det er ikke noget nyt fænomen, men indtil nu har det da ikke skræmt de seriøse bruger væk. Man kunne jo overveje strengere sanktioner mod folk der ikke vil overholde spillereglerne, vil det ikke være bedre end at ødelægge noget af det der appelere til en stor del af ekspertens bruger (deriblandt undertegnet).

(og hvad angår realityprogrammer, må jeg henvise til min verbale bredside i:

http://www.eksperten.dk/spm/279802

det kan der næsten ikke være spørgsmål til!!!!!!!)
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2002 - 13:57 #41
Hehe... Jeg må endnu en gang tage hatten af for NanoQ og sige at du forklarer tingene utrolig godt! Endnu en gang well said! :)

Omkring realityshows, så må jeg nok sige at jeg ikke ser det... At jeg så stort set aldrig ser fjernsyn kunne selvfølgelig have noget med det at gøre! ;)

Jeg finder nyheder, underholdning, venner og så meget andet over nettet, så man må sige at bærbar'en er blevet mit lille transportable fjernsyn! Jeg skal nok finde ud af hvem der vinder de forskellige shows, men det bliver ikke gennem fjernsynet! Det er da helt sikkert! :)

Nå, slut nu med det...
cabriolet1234's spørgsmål gik på at finde et forum til mere frie spørgsmål... Er der flere der har forslag?
Avatar billede ALS Praktikant
06. november 2002 - 13:59 #42
cnr >> Problemet er ikke at man har en "Fri debat", men at den trækker et helt andet klientel til. Dette klientel breder sig ud i alle andre kategorier, så det generelle faglige niveau er dalet kraftigt.

admin >> Nanoq er ikke i gang med en skræmmekampagne. Der er mange andre end ham, der har gjort opmærksom på den uheldige udvikling gennem det sidste år.
Der er faktisk også mange, der har forladt Eksperten af samme grund. Der er endda en del fra Top-10, der har droppet Eksperten. Hvor er f.eks. Makse, Teknik, olebole mfl.?
Avatar billede cnr Nybegynder
06. november 2002 - 14:11 #43
Ok Hermandsen, vi er vidst alle lidt ved siden af efterhånden, og jeg skal i Ghetto og handle :(

Jeg holder dog stadigvæk på at det vil være bedre at øge indsatsen for at holde den frie debat i den frie debat (kluntet formuleret, men I forstår sikkert hvad jeg mener), istedet for at ødelægge den.

Forsat god dag :))
Avatar billede kartolux Nybegynder
07. november 2002 - 00:28 #44
Man kunne da foreslå hermandsen og nanoq, at de forelagde cheferne på eksperten, at der kunne laves en ny kategori: Helt fri debat. Samtidigt blev de herrer forment adgang til Helt fri debat, da det åbenbart står udenfor deres fatteevne, at folk gerne vil poste spørgsmål af enhver art. Altså - deaktiver enten Fri Debat eller Helt Fri Debat for de herrer CoAdmins and Supporters.
Avatar billede ALS Praktikant
07. november 2002 - 00:44 #45
kartolux >> Så er vi nok nede på børnehave-niveau igen ;o)

"folk gerne vil poste spørgsmål af enhver art"
Ja, måske nogle "folk", men der er også mange der helst er fri.

Prøv lige at læse under info:
<SNIP>
Kort fortalt er Eksperten.dk et online forum, hvor medlemmerne svarer på hinandens spørgsmål indenfor IT
</SNIP>

Hvorfor logger du dog ind på et IT-forum, hvis du vil "gerne vil poste spørgsmål af enhver art"?
Det var da smartere at smutte forbi www.lunarstorm.dk, jeg tror du passer ind i målgruppen ;o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. november 2002 - 08:59 #46
kartolux, igen forbavses jeg over dine evner til at tale til folk i en nedladende og ubehagelig tone...

Du burde gøre en indsats for at ændre din attitude. Det ville forbedre dine chancer for at få dit budskab frem.
Avatar billede kartolux Nybegynder
07. november 2002 - 10:24 #47
Ikke kun i debatten omkring Fri Debat viser Coadmins sig at porplumre spørgsmålene. Jeg har set de mest simple spørgsmål blive ødelagt af spam fra Coadmins. At jeg konstaterer dette og efterhånden er træt af det, må du gerne betragte som nedladende.

Siden Eksperten indførte Coadmins er det blevet et ringere sted. Jeg er sikker på, at mange af de "dumme" spørgsmål oprettes alen for at komme til at skændes med Coadmins. Men på den anden side...så har Coadmins da noget at bruge deres tildelte rettigheder til  ;0)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. november 2002 - 10:33 #48
Hvorfor snakker du hele tiden coadmins? - den eneste coadmin der har været involveret i dette spørgsmål er ztyxx... hvor er det lige han har "forplumret" spørgsmålet?

Du har åbenbart ikke fattet en bjælde af coadminkonceptet... men det er nu ikke noget jeg gider diskutere...
Avatar billede cnr Nybegynder
07. november 2002 - 10:58 #49
Giv agt, til højre ret!

Hermandsen har ret i at vi spammer spørgsmålet til. Cabriolet1234 vil gerne vide hvor han kan gå hen med ikke-it spørgsmål, alt det her høre til i et nyt spørgsmål.

>> cabriolet1234

Hvis du har noget ikke-it relateret vil jeg forslå du går til:

www.eksperten.dk

De har en "fri debat" sektion, hvor der tydeligt står "Her kan alt ikke it relevant diskuteres". Hvis der er nogle der begynder at bede dig om at skride, overtræder de reglerne om at spamme andres spørgsmål, og du kan kontakte en coadmin, der så vil tage affære over for den pågældende.

Det er korrekt at de mere useriøse bruger skal holde sig i fri debat, og ikke forstyrre de andre kategorier. Men så længe tingende er som de er nu, er det alså heller ikke tilladt at overfalde folk fordi de overholder de gældende regler!
Avatar billede ALS Praktikant
07. november 2002 - 11:20 #50
cnr >> Går du også til slagteren for at købe brød?
Eksperten er et special forum for IT, det bliver det ikke ved med at være, hvis der kommer flere og flere ikke IT-relaterede spørgsmål.

Forestil dig at slagteren begyndte at sælge brød, blot fordi nogen kunder efterspurgte det. Næste dag, ville en kunde spørge efter grønsager, så det tager han også ind i butikken, og vaskepulver, og kattemad og, og....
Hov, nu er det ikke en special-butik mere, men et supermarked, hvor man kan få det hele, men ingen ved ret meget om de varer, der langes over disken.

- Vil man sælge sin scooter, er www.dba.dk et langt bedre valg.
- Skal man have fjernet en plet på sin T-shirt, er www.ask-alex.dk et godt sted.
- Vil man diskutere Pop-stars, er www.lunarstorm.dk oplagt
- Når jeg bygger på mit hus, kunne jeg ikke drømme om at spørger på Eksperten, for jeg får langt bedre svar på en at byggemarkedernes debat fora.

Der er ingen ide i at stille alle livets spørgsmål i det samme forum. Find dog et forum, der passer til det emne man vil spørger om. Det giver langt mere kvalificerede svar.
Avatar billede cnr Nybegynder
07. november 2002 - 11:28 #51
Det ændre ikke på at så længe der står at fri debat er til ikke it relateret diskutioner, så må man ikke gå ind og bede personer om at skride hvis de opretter et spørgsmål der. Det at det her spørgsmål overhoved er blevet stillet, viser at det ikke kun er de useriøse bruger som ødelægger det for andre.
Avatar billede ALS Praktikant
07. november 2002 - 11:43 #52
cnr >> Du har ikke set mig kalde nogen for "useriøs" eller bede nogen om at "skride". Jeg har derimod mange gange sagt at det faglige niveau på Eksperten er dalet meget, og det skyldes bl.a. at der kommer flere og flere ikke IT-relaterede spørgsmål.

Jeg svarer fint på det der spørges om i dette spørgsmål, nemlig at der findes i tusindvis af fora på internet, hver med deres speciale. Der er ingen grund til at bruge et IT-forum til at få svar på hvordan man laver brun sovs, når der er masser af sider der omhandler netop mad. Man vil få et langt bedre svar på f.eks. http://madogvin.sol.dk/ hvor "Mortens opskrifter" findes.

Det vil ødelægge Eksperten som special forum, hvis man forsøger at dække alle slags spørgsmål.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. november 2002 - 11:57 #53
Jeg er særdeles enig...

Eksperten burde lære at fokusere på det den er beregnet til. Nemlig udveksling af IT viden.

Fortsættes i det spor der køres i idag, ser jeg i ånden at Eksperten ender som en forumbaseret pendant til Jubii chat (ok... lidt hårdt ridset op måske).

Desværre frygter jeg det bliver uhyggeligt svært, hvis ikke umuligt, at få vendt skuden. Men det skulle da glæde mig hvis det sker.

NanoQ
(med fare for igen at blive beskyldt for at lave skræmmekampagner)
Avatar billede cnr Nybegynder
07. november 2002 - 12:10 #54
Nu er vi igen lidt væk fra det oprindelig spørgsmål, alle de emner der ikke har betydning for besvarelse af cabriolet1234 spørgsmål, kan gå over i:

http://www.eksperten.dk/spm/280439
Avatar billede ALS Praktikant
07. november 2002 - 12:20 #55
cnr >> Vrøvl. De sidste indlæg giver fint svar på dette spørgsmål. Jeg har givet flere links. Det begrundes også fint, hvorfor det er uheldigt med ikke IT-relaterede spørgsmål i et forum, der har IT som speciale jf. admin´s egen beskrivelse af Eksperten.

Hvad er din pointe i at sprede emnet ud over flere spørgsmål???
Avatar billede cnr Nybegynder
07. november 2002 - 12:28 #56
Det er fint med dine links, forsæt med dem ;)

Min begrundelse er at jeg finder hele spørgsmålet om hvem der er rigtige og forkerte bruger, falde uden for cabriolet1234 spørgsmål, men det er et emne jeg gerne vil forfølge nærmere, derfor oprettede jeg det nye spørgsmål.
Avatar billede cabriolet1234 Nybegynder
11. november 2002 - 20:02 #57
det var noget af en diskusion jeg fik startet der.....jeg ved ikke helt hvem der skal have points og hvem der ikke skal, så der er points ´til dem som har lavet et svar!! Tak for hjælpen, selvom jeg egentlig ikke blev helt klog på noget som helst....