Avatar billede zephyr Nybegynder
05. november 2002 - 16:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fysik (varmekapacitet)

Okay, jeg sidder og bøvler med et par opgaver i fysik, som jeg bare ikke fatter :-( 100 point til den som kan give mig løsning + udregninger

Opg. 1)
En beholder med varmekapaciteten 630 J/K indeholder 4,1 l. vand ved 18ºC. En dyppekoger med effekten 1000 W opvarmer vand og beholder i 10 minutter. Beregn sluttemperaturen.

Opg. 2)
En beholder af stål med massen 820 g indeholder 12 l petroleum ved 18ºC. En dyppekoger med effekten 500W aktiveres i 5.0 minutter. Beregn sluttemperaturen.
Avatar billede zephyr Nybegynder
05. november 2002 - 16:07 #1
Og så kan jeg også lige lidt data forresten :)

Cp(messing) = 390 J/(kg*K)
Avatar billede zephyr Nybegynder
05. november 2002 - 16:11 #2
Nu går det da godt hva =) Der sku seføli stå Cp(stål)..
Avatar billede pchris Nybegynder
05. november 2002 - 16:16 #3
Jeg synes du skulle tage dig sammen og lave dine fysikopgaver selv.
Avatar billede zephyr Nybegynder
05. november 2002 - 18:19 #4
Jeg er ved at være træt af at se på sådanne overflødige kommentarer.. Hvis folk ikke kan svare på spørgsmålet, eller har spørgsmål til spørgsmålet burde de bare holde sine kommentarer og holdninger for sig selv
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:10 #5
Er den første beholder af messing??
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:12 #6
Får du ikke at vide hvad beholderen vejer?? Altså i opg. 1
Avatar billede zephyr Nybegynder
05. november 2002 - 19:17 #7
Der står ikke noget om hvilket materiale første beholder er eller hvad den vejer :-/ Men så længe varmekapaciteten står der, burde man da kunne regne det ud? Jeg har fundet frem til en formel der hedder Tslut = C*(delta)T+m*Cp*(delta)T
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:18 #8
Jeg havde overset at den var af messing
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:19 #9
Hvad niveau er det her på??
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:19 #10
Hvad er varmekapaciteten for petroleum??
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:22 #11
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue opgave 1, men hvis du giver mig cp, for petroleum, burde jeg kunne regne nr. 2 ud!
Avatar billede barklund Nybegynder
05. november 2002 - 19:27 #12
Opg 1:

Energi fra dyppekoger:

E_koger = W_koger * t =>
E_koger = 1000 J/s * 10*60 s <=>
E_koger = 600 kJ

m_vand = V_vand/rho_vand =>
m_vand = 4,1 l / 1 l/kg <=>
m_vand = 4,1 kg

hvis cp denoterer ikke-specifik varmekapacitet (vægt-uafhængig) og Cp_vand er vands specifikke varmefylde (som jeg ikke kan huske):

cp_beholder+vand = cp_beholder + Cp_vand * m_vand

E_system = - E_ind + E_ud = 0 &&
E_ind = E_koger &&
E_ud = E_beholder + E_vand = E_beholder+vand = cp_beholder+vand * (t_2 - t_1)

0 = - E_koger + cp_beholder+vand * (t_2 - t_1) =>
t_2 = E_koger / cp_beholder+vand + t_1

Og så har du vist resultatet... Et type-tjek synes at passe herfra:

K = J / (J/K) + K)
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
05. november 2002 - 19:29 #13
Respekt til Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
05. november 2002 - 19:34 #14
Anden opgave er noget af det samme:

Energi fra dyppekoger:

E_koger = W_koger * t =>
E_koger = 500 J/s * 5*60 s <=>
E_koger = 250 kJ

Kan ikke densitet for petroleum:
m_petro = V_petro/rho_petro

E_system = E_koger - E_beholder - E_petro = 0 &&
E_beholder = Cp_beholder * m_beholder * (t_2 - t_1) &&
E_petro = Cp_petro * m_petro * (t_2 - t_1) =>

0 = E_koger - Cp_beholder * m_beholder * (t_2 - t_1) - Cp_petro * m_petro * (t_2 - t_1) <=>
t_2 = E_koger / (Cp_beholder * m_beholder + Cp_petro * m_petro) + t_1

Og så har du vist resultatet igen... Et type-tjek synes at passe igen:

K = J / ((J/kg*K) * Kg + (J/kg*K) * Kg )) + K

/Barklund

PS: Jeg er DTU-studerende, så det burde ikke være et problem for mig, selvom det er noget tid siden, jeg havde termodynamik :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
05. november 2002 - 19:36 #15
Sig til, hvis det giver mening når du sætter de manglende variabler ind rundt omkring...

I så fald lægger jeg et svar :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
14. november 2002 - 19:44 #16
Hallo? Er her nogen?
Avatar billede zephyr Nybegynder
18. november 2002 - 09:59 #17
Hej igen.. undskyld der gik så lang tid, men tak for svarene barklund, jeg fik det til at gå op til sidst.. Hvis du lige opretter et svar, så skal jeg acceptere
Avatar billede barklund Nybegynder
18. november 2002 - 13:46 #18
Yup :o)