Avatar billede monne2000 Nybegynder
05. november 2002 - 10:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Publisering

Er det nogle der kan hjælpe med noget asp. Jeg skal have hjælp til et script der kan publisere information på et bestemt tidspunkt. Det skal ligge i databasen indtil det tidspunkt det skal publiseres.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
05. november 2002 - 10:52 #1
Når du gemmer info skal du gemme et starttidspunkt (startpub), dette tidspunkt angiver hvornår info må publiseres.

Når din info side vises retter du din sql så den ligner denne:

select * from infotable where startpub < now()

//akj
Avatar billede eagleeye Praktikant
05. november 2002 - 10:52 #2
Du kan lave to kolonner som angiver start og slut dato for hvornår en nyhed skal vises på en side:

start      slut
4-11-2002  12-11-2002

Så kan du lave en SQL som vælger nyherer mellem de to datoer:

datoStr = Year(date) & "-" & Month(date) & "-" & Day(date)

SQL = "SELECT * FROM nyheder WHERE start <= #" & datoStr & "# AND slut >= #" & datoStr & "#"
Avatar billede eagleeye Praktikant
05. november 2002 - 10:52 #3
Så bliver nyheden kun vist i mellem de to datoer.
Avatar billede monne2000 Nybegynder
05. november 2002 - 11:17 #4
Godt svar, men når man indtaster tekst via en webform ned i en database, så skal det være muligt at sætte et tidspunkt, eks. kl 20.00, d.11/02-2002, og så må det først vises når klokken er 20 den dato. er det muligt med dit svar?
Avatar billede eagleeye Praktikant
05. november 2002 - 12:00 #5
Ja det skulle det være

start              slut
4-11-2002 20:00:00  12-11-2002 20:00:00

Så kan du lave SQL sætningen sådan:

SQL = "SELECT * FROM nyheder WHERE start <= now() AND slut >= now()"
Avatar billede monne2000 Nybegynder
05. november 2002 - 12:11 #6
ok, men jeg skal have mulighed for skrive tidspunktet i webformen, der er ikke sikkert tidspunktet er det samme hver gang
Avatar billede eagleeye Praktikant
05. november 2002 - 12:23 #7
Ja du kan lave en indtastnings form:

<form method="POST" action="xx.asp">
Dato format dd-mm-yyyy : <input type="text" name="startdato">
Tid format tt:mm:ss : <input type="text" name="starttid"> * default er 20:00:00
<input type="Submit" value="gem" name="gem">

på sinden som gemmer i databasen kan du lave det sådan her:

dato = request.form("startdato")
startDatoTid = Year(dato) & "-" & Month(dato= & "-" & Day(dato)
tid = request.form("starttid")
if tid = "" then
  startDatoTid = startDatoTid & " 20:00:00"
else
  startDatoTid = startDatoTid & " " & tid
end if

Det samme skal laves forsluDatoTid

Så kan SQL som indsætter se sådan ud:
SQL = "INSERT INTO xxx (besked, start, slut) VALUES ('" & request.form("besked") & "', #" & startDatoTid & "#, #" & slutDatoTid & "#)"