Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 17:41 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Pris for quiz

Jeg har lavet et lignende spm tidligere, men jeg er stadig i tvivl. Hvad bør man tage for en quiz lavet i flash? Jeg tror ikke spillet indbefatter noget tungt programmering, men det skal indeholde, udover en del grafisk arbejde i flash, også et database-system i mySQL og PHP. Bør man tage prisen i betragtning af at jeg er forholdsvis ny i flash (ca. 1/2 år, amatør, men har lavet et spil før). Jeg er hyret gennem et andet webdesign-firma som igen er hyret af et andet firma, så jeg ved ikke hvor stort budgettet er. I så fald hvad bør man tage for spillet?

/Filip
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 17:46 #1
Det kommer jo an på hvor mange timer du bruger på det.
Avatar billede erran Nybegynder
04. november 2002 - 17:48 #2
75,- kr.
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 17:52 #3
Timer - det ved jeg ikke 50-60 måske, måske mere når jeg skal til at finde fejl
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 17:53 #4
well timeløn * antal timer så er du godt på vej.
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 17:56 #5
Jamen hvad skal jeg så sætte min timeløn til?
Avatar billede mat Nybegynder
04. november 2002 - 18:03 #6
Hvis det ikke er noget du skal leve af kan du jo bare spørge dig selv hvor lidt der skal til for at du overhovedet gider lave opgaven :)
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 18:09 #7
Jeg lever ikke af det, men jeg bruger meget tid på det :-)
Men er der ikke nogen hardcore fulltime flashprogrammører der ved hvor meget man bør tage for et sådan spil. 500? 1000? 5000?
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 18:10 #8
Jeg ville nok helst have de 5000 men er det ikke at presse den?
Avatar billede barklund Nybegynder
04. november 2002 - 18:13 #9
http://topdanmark.dk/sundhedsduellen

Den har jeg lavet for mit firma ShockWaved - jeg lavede flashdelen, en anden fyr lavede hele php'en (cms, hvor man retter spørgsmål og svar og ser statistik med mere)...

Det tog vi rimeligt mange 1000 for - hvor er dit projekt i sammenligning hermed?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2002 - 18:16 #10
Min timeløn når jeg laver "lyngdollars" er 125,-.
Det må da være rimeligt , det er da trods alt din egen fritid du bruger til det.
Avatar billede barklund Nybegynder
04. november 2002 - 18:17 #11
5000??

Det er rimeligt meget at underbyde, vil jeg nok sige, men det skal man selvfølgelig gøre som freelancer...

Kan vi se omfanget af dit projekt...
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 18:18 #12
Jeg har allerede lavet spillet på http://www.razzmus.dk
Men nu skal jeg lave en quiz for boybandet C21's fansite, der bliver international.
Jeg kender godt ShockWaved - fed site, især DigiKim han er cool, hvordan har i programmeret ham? I har også lavet en eller anden sms-sercice for et teater-stykke har jeg set i togene
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 18:19 #13
Ja og lektietid
Avatar billede barklund Nybegynder
04. november 2002 - 18:23 #14
Yesyes... Jeg lavede java-class'en til at modtage SMS'erne :o)

Spillet på razzmus er godt nok "enkelt"... :o)

Men fortæl hvor omfangsrig quizen er... Eller måske et link...
Avatar billede mat Nybegynder
04. november 2002 - 18:26 #15
5000 er slet ikke at presse den, det er billigt. Folk kan ligeså godt lære at tingene koster penge (der er trods alt nogen der prøver at leve af det) - men hvis du vil lave den for det, så tryk den af :)
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 18:58 #16
Ja Razz er enkelt, til at starte med ville jeg have lavet en animeret razz-figur så man skulle lave tricks for at få points, men så fik jeg nogle fotos, som man ikke kan gøre meget med.

Jeg har kun lavet et simpelt lay-out på spillet og har ikke oploaded det, men det er et normalt quiz spil hvor man får stillet et tilfældigt spørgsmål og 5 svarmuligheder, og man kan så på en skala se udfra highscoren, hvornår man er "The Biggest Fan". Ret simpelt, men designet skulle også være i højsædet, da det skulle fremstå "eksklusivt".
Avatar billede barklund Nybegynder
04. november 2002 - 19:02 #17
5 eller 10 kan du sagtens kræve...Men det kommer selvfølgelig an på "sikkerheden" af ordren - spørger de dig og en masse andre, eller kender de kun dig og spørger derfor dig?
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. november 2002 - 19:07 #18
Kender kun mig og har kun bedt mig og jeg er lidt smugstartet... (:
Avatar billede peder77 Nybegynder
04. november 2002 - 19:35 #19
Jeg fraråder at lave en fast pris for hele projektet. Sæt en timeløn og hold regnskab med dit time forbrug. Skriv ned hvad du bruger tiden på. Fast pris kan resultere i at kunden aldrig blive tilfreds og du bruger rigtig lang tid på noget som du ikke får betaling for.
og det kan vi jo ikke ha!!
Avatar billede _michael_ Nybegynder
04. november 2002 - 19:37 #20
Og så skal du også lige huske, at kvalitet koster. Og det ved kunder.
Du skal stå på, at det, du laver, sgu er helt i orden - og derfor skal du også ta' den reelle pris for dit arbejde.

Tager du mindre, end du egentlig mener, at dit arbejde er værd, vil du også ramme dig selv, fordi så viser du overfor kunder (uden at sige noget), at du i bund og grund ikke er alt for sikker på dit arbejde og dine evners kvalitet. Det er et psykologisk spil, som du skal være opmærksom på! Kunder bruger det til at presse prisen med - og dit endelige produkt vil ikke blive det optimale, som du kan yde. Du 'punker' dig selv til at blive bedre og bedre (hurtigere og hurtigere) ved at overbevise dig selv om, at du sgu da er VERDENS bedste og skal ha' løn for det - ikke ved eks. at sige til dig selv: - ja, jo... Men 4000,- er jo også ret mange penge. Du skal bare stå fast og sige: Her er mit beløb. Æd det eller lad være! Og hvis beløbet er inden for rimelighedens grænser, æder kunden beløbet. Hvorfor: Fordi de har respekt for folk, der ved, hvad de står for - ikke usikre folk, der er lidt i tvivl, om det nu er for høje beløb, der bliver taget for leveret arbejdet.

Så derfor: Ta' hellere lidt for meget end lidt for lidt. Kvalitet koster!
Avatar billede _michael_ Nybegynder
04. november 2002 - 19:47 #21
Mht penge... Det er helt sindssyge billige beløb, der bliver fyret af som timeløn. Sig hellere: Jeg ta'r 200 i timen og bruger 40 timer på udvikling af quizzen eller i den stil.

Find frem til det antal kr. du vil ha' for arbejdet - og lav så en baglæns udregning, indtil du finder frem til noget, du mener, din arbejdskraft er værd.

200 kr i timen er meget, meget billigt, hvis du skal arbejde for et firma, der er hyret af et andet firma. Dvs. der er 2 firmaer, som er afhængige af dig.
Og i sidste ende betyder det, at der også er 2 firmaer, som respekterer din arbejdskraft - og den skal du ta' dig betalt for!

- medmindre selvfølgelig, at du arbejder sort - men det gør du jo ikke, vel? :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
05. november 2002 - 08:52 #22
Når vi regner timelønnen ud på projekterne ved simpelthen at tage prisen divideret med det registrerede antal timer, så ligger den i intervallet 300-2000 kroner... Vi går som regel efter omkring 1000, men det varierer meget efter kunden, projektet og perioden...

Og det er kun stort set kun flashspil, vi laver... Og det er altid en fast pris... Det kan vi gøre, da vi ved hvad det kræver at lave det i flash og udregner prisen derefter - plus en buffer til de uundgåelige uforudsete problemer...

Vigtigere end prisen er ofte tiden, så den er også meget vigtig at have med i beregningerne - har du kun en uge, så kan du godt kræve mere, da der kan dukke ting op i den sidste time...
Avatar billede pyroman Nybegynder
05. november 2002 - 11:31 #23
Jeg har ind til december, men jeg er jo ikke på fuldtid kun min fritid
Avatar billede _michael_ Nybegynder
05. november 2002 - 13:54 #24
pyroman> Det er ligemeget, hvad 'tid' du er på. :o)

Giv dem en pris, du kan være bekendt over for dig selv! Om beløbet er 100.000,- eller 500,- er op til dig. Bare ikke sælg dig selv alt for billigt.
Avatar billede pyroman Nybegynder
16. januar 2004 - 23:38 #25
hmm - det spm var vist rimeligt gammelt... sorry!! Tror jeg har fundet ud af det nu ;)