Avatar billede lauge Nybegynder
04. november 2002 - 17:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

"Distinct" som driller :-( [ HASTER!! ]

Hejsa,

Jeg har en simpel table med felterne:
ID
FirmaID
Overskrift
Tekst
(der er en del flere felter i tabel, men disse er underordnet lige nu)

I tabelen er der en masse nyheder fra forskellige firmaer.
Nu vil jeg gerne have "Top 6" og KUN én nyhed pr virksomhed(FirmaID).

Eks.
select top 6 * from tblNyheder order by Overskrift

Men hvor skal jeg så sætte min DISTINCT for at få det til at virke?

Eller er der en helt anden måde jeg skal gøre det på????
Til dem som ikke helt har forstået mit problem skriver jeg det på en lidt anden måde:
Jeg skal bruge 6 nyheder fra tblNyheder, men MAX én nyhed pr FirmaID. Hver firma har forskelligt antal nyheder i tabelen.

HJÆÆÆÆÆÆLP! *S*

Hilsen Lauge
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
04. november 2002 - 17:25 #1
select distinct top 6 * from tblNyheder order by Overskrift
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. november 2002 - 17:30 #2
"select distinct FirmaID, top 6 * from tblNyheder order by Overskrift"
Avatar billede lauge Nybegynder
04. november 2002 - 17:30 #3
kennethrisum >> ja det ville være dejligt hvis det var så nemt :-)
dit forslag tjekker jo DISTINCT på ALLE felter. Jeg skal KUN bruge det på ét felt; FirmaID
Avatar billede lauge Nybegynder
04. november 2002 - 17:31 #4
eagleeye >> Query analyzeren giver denne fejl besked til dit forslag: Incorrect syntax near the keyword 'top'.
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. november 2002 - 17:41 #5
Jeg er ikke sikker på denne giver det rigtige men prøv:

"select distinct TOP 6 FirmaID, * from tblNyheder order by Overskrift"
Avatar billede lauge Nybegynder
04. november 2002 - 17:43 #6
eagleeye >> virker heller ikke
Avatar billede lauge Nybegynder
04. november 2002 - 17:59 #7
Jeg fandt selv en løsning på mit problem.
For dem som er interesseret se her : http://www.experts-exchange.com/Databases/Microsoft_SQL_Server/Q_20164099.html