Avatar billede walker Nybegynder
03. november 2002 - 09:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

C++ window

Hej.
Kan nogen guide mig gennem hvordan jeg laver et vindue i c++? Det skal ikke bare være en færdig kode, jeg vil også vide hvordan og hvorfor, da det er et led i at lære c++.
Jeg har læst en smule om c++, og programmeret i mange sprog før, men jeg har svært ved at få hul på c++'en.'
MVH
Walker
Avatar billede walker Nybegynder
03. november 2002 - 09:22 #1
btw. Jeg har installeret et udviklingsmiljø som hedder Dev-C++, hvor jeg skriver min kode i. ;-)
Avatar billede nak-m Nybegynder
03. november 2002 - 09:27 #2
så du vil til at lære win32?
Avatar billede walker Nybegynder
03. november 2002 - 09:32 #3
Ja, men jeg har kikket på nogle af programmer, som skulle åbne et simpelt window og på noget dokumentation til win32 API, men der er for meget jeg ikke forstår, så jeg håber en eller anden / flere, kan guide mig lidt her inde :-)
Avatar billede soreno Praktikant
03. november 2002 - 09:45 #4
jeg tror du kunne have godt af at kigge denne tutorial
http://www.winprog.org/tutorial/
Avatar billede walker Nybegynder
03. november 2002 - 10:02 #5
Jeg har kikke på tutorial'en, men altid er der en linie som går igen i win32 programmer:

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,
  LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)

Den forstår jeg ikke helt.
int er retur værdien.
WINAPI ??
WinMain er main metoden
alle paremeterne som tages ind af WinMain forstår jeg ikke??
Avatar billede viht Nybegynder
03. november 2002 - 16:07 #6
Generelt for metoder i windows returnerer de 0 hvis de er afviklet uden fejl. Hvis der sker fejl under afviklingen får du et vilkårligt tal tilbage. Jeg ved ikke med andre, men jeg bekymrer mig ikke så meget om inputværdierne netop til WinMain metoden, jeg ved bare hvordan den skal se ud. Umiddelbart mener jeg at hInstance er en handle til den instans du er ved at oprette. Altså en handle til operativsystemet. WINAPI erklærer bare du kalder en metode i Operativsystemet, at du bruger Win32 API'en. Sådan husker jeg det i hvert fald.
Avatar billede viht Nybegynder
03. november 2002 - 16:10 #7
Med en handle mener jeg noget operativsystemet identificerer netop denne instans med. Jeg mener det er unikt nummer.
Avatar billede ricelius Nybegynder
06. november 2002 - 01:06 #8
WinMain er til et windows-program hvad main er til en konsolapplikation: det er her al eksekution begynder. WINAPI er kaldekonventionen, og det er en simpel #declare for stdcall... (Hvis du ikke ved, hvad en kaldekonvention er, skal du glemme det nu og komme tilbage til det senere.)
Parametrene behøver du ikke bekymre dig så vildt meget om i begyndelsen; de svarer mere eller mindre til main's argc og **argv.
Kort sagt er hInstance operativsystemets handle til dit program. hPrevInstance bruges ikke og er der kun for at gøre 16-bit programmer kompatible med 32-bit Windows (i.e. Windows 3.1 og WinNT/9x). lpCmdLine er en streng indeholdende hele kommandolinien inkl. evt. parametre til programmet. nCmdShow indeholder en værdi der fortæller programmet, hvordan vinduet skal vises (fx som maximeret, minimeret, skjult etc.)
Håber dette hjalp... God fornøjelse! :)
Avatar billede d34c0n Praktikant
10. november 2002 - 18:45 #9
walker: Winprog.org fortæller hvad paramenterne betyder, så du burde nok læse det først!
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. november 2002 - 14:40 #10
En rigtig god hjælp er evt også at hente SDK!

http://www.microsoft.com/msdownload/platformsdk/sdkupdate/ (den fortæller dig også hvad de forskellige parametre er der for) :o)

Hvis du vil have lidt kode, så kan du sige til! (jeg er selv novice, men har da lavet et windows vindue i ren c++ kode) Weeee....
Avatar billede walker Nybegynder
04. juli 2003 - 09:24 #11
lukker