Avatar billede astskov Nybegynder
06. oktober 2000 - 11:45 Der er 14 kommentarer

Personal Web Server offline på NT

Jeg har en bærbar NT maskine, hvor på jeg har installeret Microsoft Personal Webserver. Når jeg bruger maskinen på arbejde er jeg tilkoblet et netværk, og jeg kan umiddelbart komme til webserveren ved at skrive http://localhost.

Problemet er når jeg tager computeren med hjem, så skal jeg være koblet op til netværket på arbejdet for at webserven virker - når jeg skriver http://localhost skiver computeren at siden ikke er tilgængelig i offline mode !!!

Hvad gør jeg? Jeg har fundet en beskrivelse af hvordan jeg omgår problemet i win 98 - her skal jeg gå ind i netværksindstillinger og disable \"Hent IP-adresse fra netværket\" (jeg ind taster i stedet IP: 1.2.3.4 og subnet mask 255.0.0.0. Samtidig skal jeg oprette \"localhost\" i hosts-filen i windows biblioteket.

Problemet er bare at det ikke helt ser ud på den måde i windows NT- der er mange flere ting der kan indstilles i netværks indstillinger og host filen findes et andet sted. Jeg har prøvet at indtaste ovenstående, men det virker i hvert fald ikke. Dokumentationen til PWS og NT siger ikke noget om hvordan man bruger PWS unden at være forbundet til et netværk.

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 12:15 #1
Problemet er nok, at du skal have slået såkaldt DHCP fra i netværksindstillinger. Herefter skal du angive IP-adressen som 192.168.1.1 og subnet mask som 255.255.255.0

Hvis du så sørger for at din hostfil indeholder følgende:

192.168.1.1  localhost

Så burde det fungere. Du skal naturligvis huske at slå DHCP til igen, når du tager på arbejde.
Avatar billede astskov Nybegynder
06. oktober 2000 - 12:56 #2
Det løste ikke mit problem - Når jeg starter IE5 kommer der stadig en popup meddelelse om at \"der er ikke adgang til internettet, vil du arbejde offline\". Jeg får kun en fejlside frem ved at forsøge med \"localhost\".

Fremgangsmåden, som du besrkev, er stort set den jeg har prøvet. Jeg brugte bare en IP-adresse 1.2.3.4 en undermaske der hed 255.0.0.0 og i hostfilen blev localhost sat op til 127.0.0.1. Jeg kender ikke særligt meget til IP-adresser og ntværk. Hvad er forskellen egentlig på de indstillinger jeg anvendte og dem du foreslår ?

(indstillingerne opsættes under egenskaber for TCP/IP protokol, ikke sandt?
I NT kan man,når DHCP er slået fra, også angives en standard gateway - er det noget man skal?

Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 13:07 #3
Der er nogle få IP-rækker som man \"må\" bruge som lokaladresser. 192.168.1.1 - 192.168.1.255 er en af dem. Undermasken skal være 255.255.255.0.

Derefter er det vigtigt at \"localhost\" bliver sat til 192.168.1.1 og ikke 127.0.0.1. Det har i hvert fald voldt mig problemer før. Du kan evt. også skrive noget andet end localhost, altså:

192.168.1.1  minmaskine

og se om du så kan skrive, http://minmaskine istedet.

Men hvis det ikke løser problemet, så har jeg ikke umiddelbart noget bud.

Du behøver ikke sætte en standard gateway, men prøv at sætte den til din maskines IP-adresse, altså 192.168.1.1.
Avatar billede mike@work Praktikant
06. oktober 2000 - 13:17 #4
Undskyld, Men er det ikke blot at starte IE op, gå op i menuen File/Filer og fra vælge \"Work Offline\" FRA ????

Det lyder mere i mine ører som om det er IE der vrøvler - altså du arbejder i offline-mode med IE ?!?!?

Bare en indskydelse !
Avatar billede astskov Nybegynder
06. oktober 2000 - 13:43 #5
Det er korrekt, at jeg arbejder offline med IE, men det er jo netop fordi den ikke kan finde en internet forbindelse - og  det kræver den af en eller anden grund når jeg starter - når jeg forsøger at skifte væk fra offline mode, så brokker den sig igen over at den ikke kan finde en internet adgang.
Avatar billede mike@work Praktikant
06. oktober 2000 - 13:56 #6
hehehe....

Offline-mode i IE betyder blot at den henter fra Cachen, så hvis du har sat den til Offline-mode og dine sider ikke findes i cachen, Ja så får du din fejl !!!!

Prøv i stedet for at gå ind i instillingerne under connections (Hedder det i den UK version jeg sider med), og sæt \"dial whenever a network is not present\" (endnu engang på UK), og så slå offline-mode fra - Så skal du se !
Avatar billede astskov Nybegynder
06. oktober 2000 - 14:16 #7
Nu spørger jeg måske dumt - vil jeg så ikke bare ringe op til internettet ? Det er ikke det jeg er interesseret i. Jeg har en webserver installeret lokalt og ønsker bare at køre \"lokalt\" på min egen webserver. Problemet er at når jeg skriver http://local host, så kræver computeren at jeg er koblet til netværket på min arbejdsplads (jeg kan fx. sagtens kører hvis jeg har etableret adgang via modem!!!)
Avatar billede mike@work Praktikant
06. oktober 2000 - 14:24 #8
Ok - Følg mig lige her:

Offline mode i IE betyder: Siderne bliver hentet fra cachen. Dvs. at det kan vi ikke bruge til noget, derfor skal IE arbejde i Online mode (dvs. Offline slået fra).

Ved at ændre din opsætning til \"dial whenever a network is not present\" får du din IE til FØRST at lede efter en aktivt net (Husk lige du har gjort din maskine til en server med PWD, ergo er det OGSÅ et aktivt net) og hvis den ikke finder noget, så vil den ringe op.

Grunden til at du godt kan kører når du er koblet op, er kun pga. du har taget \"work offline\" væk og derfor beder IE om at finde et aktivt net - Prøv f.eks at tag \"work offline\", koble op... Så vil du få samme fejl.

Håber jeg forklaret mig lidt bedre denne gang :)
Avatar billede mike@work Praktikant
06. oktober 2000 - 14:24 #9
PWD skulle jo lige ha\' været PWS ikk\'...

Avatar billede astskov Nybegynder
06. oktober 2000 - 15:13 #10
Nu har jeg på min dialup forbindelse sat den til \"ring op når der ikke findes en netværkstilslutning\". Det hjælper bare ikke på mit problem - når jeg forsøger at refererer min homepage \"http:\\minmaskine\" så foreslår IE straks at den forbinder sig til internettet vha. modem!!!

Det er altså opsætningen af netværksindstillingerne og PWS det er galt med. For lige at opsummere disse så:

home directory i PWS: http://minmaskine
IP-adresse:          192.168.1.1
Undernet maske:      255.255.255.0

Avatar billede astskov Nybegynder
06. oktober 2000 - 15:14 #11
Og så har jeg i hostfilen til føjet

192.168.1.1 minmaskine
Avatar billede swjensen Nybegynder
06. oktober 2000 - 16:41 #12
Det er vel meningen, at man skal sætte dialup-forbindelsen til:
\"Ring aldrig til en forbindelse\"
Avatar billede verakso Nybegynder
16. oktober 2000 - 08:40 #13
En anden fix lille vinkel til dette problem, er at installere \"MS LoopBack adapter\", som et ekstra netkort. NT håndterer fint mere end et netkort, og på dette LoopBack Adapter, binder man så sin localhost eller MINMASKINE på IP 127.0.0.1

Det virker for mig, men jeg har også sat dial-up til at spørge først.

Avatar billede finnras Nybegynder
09. november 2000 - 18:21 #14
Hallo man, hvad har I gang i ??? :-)
Det er meget tydligt at det ikke er din PWS der fejler. Det du skal gøre er at ændre din startside til http://minmaskine eller http://127.0.0.1 - dette virker. Undersøg lige først om PWS er startet..

/FinnRas