Avatar billede chrisrj Forsker
31. oktober 2002 - 16:10 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Interface til SAP

Jeg skal til at lave et webinterface til et SAP system. Jeg har hørt at det skulle være forholdsvis nemt, er det rigtigt?

Svar helst med begrundelse og/eller eksempel.
Avatar billede tre Nybegynder
01. november 2002 - 08:36 #1
Neeeej - det er vist ikke noget man bare lige gør.

Først og fremmest skal du i hvert fald kende 100% til hvordan SAP-databasen hænger sammen!
Du kan evt. lave det i ASP eller PHP som kan have lave forbindelse til din SAP database (SAP-databasen er en Microsoft SQL).

Men hvis du vil have mulighed for også at skrive nye poster til databasen skal du være meget meget forsigtig. En enkelt fejl kan være katastrofal!

Jeg vil i stedet anbefale at kigge på en færdig SAP-portal løsning fra f.eks. R5: http://www.astonr5.com/Page4.asp?cp=uk&menu=367

Det er godt nok dyrt - men så virker det også.

Hvis du alligevel kaster dig over SAP-databasen, vil jeg foreslå at opsætte en SAP-test-server som du kan bombe efter dine forsøg. SAP er faktisk mere kompliceret end man skulle tro.

Prøv at find et SAP-portal program du selv kan bygge videre på. Det er nok det sikreste!
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 09:51 #2
Jeg skal kun hive tal ud af systemet og jeg skal lave det i ASP som jeg er rimeligt hjemme i.

Er det ikke "bare" et spørgsmål om at connecte til databasen og udfører nogle SQL kald?
Avatar billede tre Nybegynder
01. november 2002 - 10:10 #3
Jo det er det - men databasen er faktisk meget kompliceret.

så jeg vil stadig foreslå at bruge en testserver hvis du nu f.eks. glemmer at lukke forbindelsen efter et kald.
Man kan hurtigt tvinge sådan en server i knæ hvis koden ikke er helt rigtigt skrevet.

Prøv at lav en testmaskine og se om du kan finde de rigtige data i tabellerne. Der er jo mange relationer imellem og dem skal du nok selv skrive i din SQL-sætning (INNER JOIN osv. osv.)

Lad høre hvordan det går.
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 10:42 #4
hehe, jeg har endnu ikke adgang til databasen. Jeg skal vide nogen lunde hvor svært det bliver, så jeg kan estimere hvor lang tid jeg skal bruge på det.
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 10:42 #5
Kender du forresten noget til Remedy?
Avatar billede tre Nybegynder
01. november 2002 - 10:50 #6
Nej - jeg kender faktisk ingenting til Remedy. Hvad er det?

Du kan vist godt sætte lang tid af til at sætte dig ind i databasen, så pas på med at sætte en fast pris på :-)
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 11:07 #7
Så vidt jeg er blevet informeret, er Remedy et økonomi system. Det skal jeg også lave et webinterface til. :)

Jeg regner med at få oplysningerne omkring databasen fra kunden. Er det naivt at tro det?
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 11:08 #8
Jeg har ikke problemer med at lave forspørgelser til en access database.
Avatar billede tre Nybegynder
01. november 2002 - 11:12 #9
Ja - jeg tror faktisk ikke din kunde ved hvordan alle relationer er mellem tabellerne!

Hvis kunden vidste det havde han selv lavet det! Hvis alle relationer i databasen skal skrives kan du sikkert skrive et Lademanns opslagsværk i 10-20 bind!

Så jeg siger bare held og lykke.
Du kan jo prøve at spørge din kunde hvad du kan få af materiale om databasen og kigge på - og derefter fortælle om du kan lave det eller ej.

P.S. det er jo ikke svært at lave forespørgslerne. Det er de mange relationer du får problemer med.
Det er jo ikke bare fra en enkelt eller to flade tabeller der skal udtrækkes data.
Jeg ville ikke turde at kaste mig over sådan en opgave i hvert fald!

Så jeg ville
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 11:22 #10
Ok, vi taler om temlig stor kunde (flere hundrede ansatte), så ham jeg skal snakke ved 100 % sikkert intet om det.
Men der må jo være nogen der ved hvordan databasen er opbygget.
Avatar billede tre Nybegynder
01. november 2002 - 11:24 #11
Jaa - deres SAP konsulenter!

SAP-databasen har jo en standard opbygning, men de fleste tilpasser det til deres egen virksomhed.

Prøv at spørg om du må tale med deres SAP-konsulent om det og se om i kan komme frem til en god løsning.
Det tror jeg er det eneste rigtige.
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2002 - 12:08 #12
Ok, det vil jeg så gøre.

Tak for hjælpen. :)

Jeg vender tilbage når jeg har snakket med dem.
Avatar billede hcm Nybegynder
04. november 2002 - 16:53 #13
Nu kommer det jo lidt an på, hvad det er der skal laves i dette web-interface. Typisk har du ikke brug for at connecte direkte til databasen (det ville jeg aldrig tillade). Måden at gøre det på er, at tage udgangspunkt i en transaktion der viser de data der skal bruges, og så finde feltnavnene derfra. Så kan du lave dine udtræk via dette.

Hvad er der galt med SAP's eget webinterface, som kører via deres ITS? Den er relativ let at tilpasse. Den kræver kun en bruger, som har adgang til de data der skal hentes, og SAP leverer en masse skabeloner.

Min erfaring er, at langt de færreste tilpasser SAP standard databasen, altså med undtagelse af, at tilføje lidt nye tabeller til egen-udviklet funktionalitet. Dog har jeg aldrig set et komplet diagram over alle tabellerne i SAP, som der er cirka 96.000 af. Så man skal holde tungen helt lige i munden!
Avatar billede chrisrj Forsker
04. november 2002 - 22:18 #14
hcm -> Jeg skal "bare" hive data ud. Har SAP et færdigt webinterface?? Er det sådan at man kan udskifte brugergrænsefladen nemt?

"Dog har jeg aldrig set et komplet diagram over alle tabellerne i SAP, som der er cirka 96.000 af."

96.000! Det er vel ikke alle der bruger SÅ mange tabeller, eller hva'??
Avatar billede hcm Nybegynder
07. november 2002 - 13:03 #15
Det er et standard system, så der findes alle disse tabeller. Jeg fandt et MS Access program, som kan hive data ud af SAP, via et Remote Function Call.
http://homepages.spider.lu/ourhouse/
Dette program kan gøre det du ønsker. Så kan du måske selv omskrive det lidt, så det passer til dit behov.

man kunne engang downloade et gratis SAP system, som indeholder basis-delen. Det kan du evt. bruge til at øve dig lidt på, mht til at hente data ud. http://www.sap.com/solutions/technology/linux/faq/index.asp
Om det stadig er gratis ved jeg faktisk ikke, men det kan da ikke skade at spørge...

Hvis det er specifikke områder, du skal ha' fat i, kan jeg muligvis hjælpe med nogle datadiagrammer.

Mht et færdig web-interface, Ja der findes en web-baseret adgang til systemet. Det kræver blot at virksomheden benytter ITS'en (SAP's egen Internet Transaction Server) Den kan man sagtens rette til efter eget behov, via SAP's WebStudio. Begge dele er gratis for brugere af SAP, og kan downloades fra deres web.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at sende mig en mail

/Henrik
Avatar billede hcm Nybegynder
07. november 2002 - 13:04 #16
Ups - lidt for hurtig- Fyren som har lavet Access-basen giver gerne evalueringskoder ud, som er gældende en måned.

/henrik
Avatar billede chrisrj Forsker
07. november 2002 - 21:10 #17
Først vil jeg sige at jeg er meget glad for din hjælp. :)

Mht. SAP's eget webinterface, har jeg endnu ikke adgang til databasen. Jeg håber dog at det ikke varer så længe endnu(et par uger) før jeg har fået adgang.

"Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at sende mig en mail"

hehe, det er lidt svært at sende en mail til dig, når man ikke kender din mail adresse. ;)
Avatar billede hcm Nybegynder
08. november 2002 - 08:39 #18
Tja, det kan der jo være noget om :-)
Hvad er standard metoden for at udveklse mail adresser her inde? Jeg ønsker jo ikke min adresse bombet af gud og hvermand...
Avatar billede chrisrj Forsker
08. november 2002 - 09:26 #19
Du kan bare sende mig en mail her: chrisrj@besked.com :)
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
24. november 2002 - 16:19 #20
Jeg kan se at dette spm har været død i et par dage, men det ser ikke ud til at du har fået et brugbar svar.
Når du arbejder med SAP er der en ting som du ikke bør afvige fra:
"det er SAP - og ingen andre - der styrer indholdet af databasen"
derfor skal du kalde databasen via SAP det kan du gøre vha RFC, ALE eller BAPI. hvis du ikke kender disse begreber så bør du ikke kun skabe envejs interface ( ud af SAP) fordi du ellers vil gøre mere skade en du kan forestille dig.
Den bedste metode for den ikke SAP kyndige er at anvende RFC - her kalder man et SAP program og agere som om man i princippet er SAP-online bruger. Når du skal lave det som en web-løsning, så er der to muligheder 1)SAP webløsning , som foreslået eller via SAP portals
2) brug Microsoft SAP business connector eller dot NET connector
De kan fra en almindelige NT-baseret IIS være mellemled til din SAP installation, SAP platformen er ligegyldig.

Afslutningsvis: jeg kan ikke pointere at SAP interface kræver væsentlig indsigt i SAP!

mvh
Lars B Lund
Avatar billede chrisrj Forsker
24. november 2002 - 16:32 #21
Et par dage? :) tja, det kan man vist godt sige...

Som jeg har skrevet tidligere, skal jeg kun have vist dataerne, så det der med at rode i SAP db'en er IKKE relevant. (heldigvis) :)

"Afslutningsvis: jeg kan ikke pointere at SAP interface kræver væsentlig indsigt i SAP"

Jeg skal lige forstå det korrekt: Det jeg vil, kræver IKKE væsentlig indsigt i SAP? eller er det omvendt?
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
24. november 2002 - 17:13 #22
en skrive fejl der skulle stå
"jeg kan ikke pointere nok at SAP interface kræver væsentlig indsigt i SAP!"
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
24. november 2002 - 17:15 #23
så glemte jeg linket, microsoft og sap har lagt relevante ressourcer på microsoft-sap.com  det har de lovet at de ville
Avatar billede chrisrj Forsker
24. november 2002 - 18:08 #24
Hvad er det der gør at man skal vide så meget om det? Er det ikke bare SQL kald der skal udføres?
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
24. november 2002 - 21:20 #25
I dit tilfælde er det SQL databasen SAP anvender, i andre er det DB2, Oracle eller SAP egen (det sidste sjælden).
Den datastruktur der er i databasen styres efter SAP's principper og er ikke afhængig af den anvendte database. DVS at alle datastrukturer er optimeret i forhold til den forretningsmæssige anvendelse i SAP's processer og ikke efter hvad man normal kan forestille sig.

Hvis du har eksempelvis en SAP 4.6 så arbejder SAP med ca 64.000 tabeller som understøtter de processer som SAP har udtænkt. Processorne går - noget firkantet sagt - ud på at fastlægge hvem der gør hvad og hvornår, hvordan. Eksempelvis kan et salg i en kiosk initiere en genbestilling af vare til hele virksomheden, dvs at et salg ikke kun er en del af salgsprocessen men også lagerstyring, indkøb.
Hvis du ikke kan gennemskue disse forhold - det kan man kun i SAP typisk ved at gennemgå IMG og tilsvarende - så er der kun at anvende RFC ( skal sættes op i SAP) og få din kunde til at udlevere en dataordbog for de aktuelle RFC, ud fra dette grundlag kan du sammen med dokumentationen for business conectoren skabe din ASP kode og de relevante små programmer. Hvis du får adgang til dot Net connectoren så vil anvendelse i dit udviklingsmiljø gøre anvendelse af RFC til det rene drag and drop. Jeg fik det demonstreret af Microsoft i Lissabon på dette års Sapphire det er ufattelig simpel i forhold til normal arbejde med SAP, men jeg ved ikke om det er frigivet endnu eller om det kun er i en final beta.

Uden at det skal opfattes negativ eller provokerende, men når din viden tillader dig at spørge om det "... ikke bare SQL kald..." så vil jeg tro at der er et godt stykke vej før du laver dit interface færdig.

Uden at det skal være salg så kender jeg en dygtig SAP basismand som vil kunne hjælpe dig, han er tilmed billig (kun lidt over 1.000 kr i timen). Hvis du er interesseret så sig til.
Avatar billede chrisrj Forsker
24. november 2002 - 21:36 #26
"I dit tilfælde er det SQL databasen SAP anvender"

Hvordan ved du det?

"Hvis du har eksempelvis en SAP 4.6 så arbejder SAP med ca 64.000 tabeller som understøtter de processer som SAP har udtænkt. Processorne går - noget firkantet sagt - ud på at fastlægge hvem der gør hvad og hvornår, hvordan. Eksempelvis kan et salg i en kiosk initiere en genbestilling af vare til hele virksomheden, dvs at et salg ikke kun er en del af salgsprocessen men også lagerstyring, indkøb."

Hvis jeg nu f.eks. ville finde ud af hvor mange varer af en bestemt art var blevet bestilt. Hvordan kunne man så få de oplysninger ud af databasen?

"Uden at det skal opfattes negativ eller provokerende, men når din viden tillader dig at spørge om det "... ikke bare SQL kald..." så vil jeg tro at der er et godt stykke vej før du laver dit interface færdig"

Jeg er slet ikke begyndt.... :)

"Uden at det skal være salg så kender jeg en dygtig SAP basismand som vil kunne hjælpe dig, han er tilmed billig (kun lidt over 1.000 kr i timen). Hvis du er interesseret så sig til."

Tak, men kunden har sine egne konsulenter - jeg tror det ville være bedre( og billigere for mig ) hvis jeg brugete dem istedet. ;)
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
25. november 2002 - 00:08 #27
Nu har jeg lige læst det igennem, det var ikke dig der nævnte MS SQL men "tre", og det er stadig ligegyldig.

Vare: du kunne få et MM-program sat op således at din RFC-konto(rolle eller profil) har adgang til at køre det, hvis det ikke dækker dine behov skal du udvikle en variant af programmet som skal mappes up på din RFC-konto.
efterfølgende skal du eksempelvis på din IIS oprette en bruger der kan accesse din RFC-konto. eksempelvis via dot-NET connectoren. Afslutningsvis skal du udvikle dine sider som bruger connectoren som ressource.

Hvis du ikke er kendt med udvikling af SAP applikationer så har du også en oplevelse foran dig. Normalt udvikler man i et udviklingsmiljø ( har funk. som produktion) Efterfølgende transporterer man løsningen til et QA miljø ( stadig samme funk). Efter et antal testforløb kan man transportere løsningen til det eller de produktive miljøer. Setupet er typisk væsentlig mere omfattende end et antal virtuelle directory på en IIS/SQL-server. Dette forløb kan "æde" ressorucer fra dig, så husk at tage dine forbehold i dit tilbud.

Jeg har lige set at du spørger til Remedy. Remedy er et processtyringsværktøj, anvendes typisk til sagsstyring ifm change management og som helpdeskværktøj.
Det kører typisk på en Oracle database, jeg har hørt at de senest har udviklet det til at kunne køre på MS SQL. Remedy-data kan du hente direkte fra Oracle, det er ikke svært, blot omfangsrigt.
Avatar billede chrisrj Forsker
25. november 2002 - 07:44 #28
Hvor meget mere tid tror du jeg skal beregne? 2-3-4 gange i forhold til f.eks. en access database løsning?

"Det kører typisk på en Oracle database, jeg har hørt at de senest har udviklet det til at kunne køre på MS SQL. Remedy-data kan du hente direkte fra Oracle, det er ikke svært, blot omfangsrigt."

Det lyder dejligt. Når du siger omfangsrigt, er det så fordi der, også, er x antal tusinde tabeller eller hvad?
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
25. november 2002 - 12:05 #29
Ud fra dine spørgsmål, så tror jeg ikke at jeg vil give en fastpris for alt, men klart beskrive hvad der kan løses til en fastpris og beskrive hvilke forudsætninger der er samt konsekvensen af at de ikke er opfyldt. Det er altså ikke nok at gange med en faktor. Du kunne eksempelvis spørge din kunde om du må side og "lege" med hans sap konsulenter i et par uger, mhp at fastlægge opgavens omfang.

Remedy er komplet produkt, sådan at forstå at det er et hele, dermed er det ikke baseret på at man skal accesse information til anvendelse andre steder. Antallet af tabeler afhænger af hvormeget de selt har tilrettet produktet, men ellers er det ikke mange. Men der er meget data, det er jo eksempelvis logning af alt hvad der sker i en helpdesk.