Avatar billede artery_graphics Nybegynder
30. oktober 2002 - 23:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Scroll onload script fra horizontal => vertikal?

Nedenstående scroll onload script er baseret på JakobA's oprindelige script (http://www.jakoba.dk/eksperten/exp139515.html). Forskellen er blot at dette scroller den modsatte vej.
Scriptet er testet og virker i samtlige browsere (inkl. NS 4.x) + IE på mac.

Mit spørgsmål er om dette script ligeledes kan laves til at kunne scrolle en sides indhold ind fra top mod bund. Altså vertikalt baseret på dette script?

<HTML>
<HEAD>

<SCRIPT language=JavaScript1.2> <!-- //>

var scrollPos = 2000;    // hvor siden starter med at stå
var scrollEnd = 0;  // hvorlangt der nu skal scrolles ialt
var justLoaded = true;

function startScrolling() {
    if ( typeof(self.pageXOffset) != 'undefined' ) {
        var minPosition = self.pageXOffset
    } else {
        var minPosition = document.body.scrollLeft;
    }
    if ( Math.abs( scrollPos-minPosition ) > 2000 ) return;

    if( justLoaded && scrollPos>scrollEnd ) {
        scrollPos = scrollPos - 10;        // 10 pixel tilhøjre for her
        window.scrollTo(scrollPos,0);      // scroll derhen
        setTimeout('startScrolling()',0); // kald igen om 60 millisekunder
    } //endif
}; //end startscrolling()

// --> </SCRIPT>
</head>

<BODY bgColor=#ffffff leftMargin=0 topMargin=10 marginheight="0" marginwidth="0" onload="startScrolling();">

</body>
</head>
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2002 - 16:59 #1
Er du sikker på, du ikke mener bund mod top? Men prøv dette:

<SCRIPT language=JavaScript1.2> <!-- //>

var scrollPos = 0;    // hvor siden starter med at stå
var scrollEnd = 2000;  // hvorlangt der nu skal scrolles ialt
var justLoaded = true;

function startScrolling() {
    if ( typeof(self.pageXOffset) != 'undefined' ) {
        var minPosition = self.pageXOffset
    } else {
        var minPosition = document.body.scrollLeft;
    }
    if ( Math.abs( minPosition-scrollPos ) > 2000 ) return; //Hvis det går galt, så FJERN DENNE LINJE

    if( justLoaded && scrollPos<scrollEnd ) {
        scrollPos = scrollPos + 10;        // 10 pixel over her
        window.scrollTo(0,scrollPos);      // scroll derhen
        setTimeout('startScrolling()',60); // kald igen om 60 millisekunder
    } //endif
}; //end startscrolling()

// --> </SCRIPT>
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
31. oktober 2002 - 17:08 #2
Nej, jeg mente det nu omvendt. Egentlig er det ligemeget, da jeg har har fundet en helt anden løsning på dette top/bund problem. Dog vil jeg endnu engang takke dig for hjælpen med scroll venstre mod højre scriptet. Det var til stor nytte.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2002 - 17:17 #3
Min skulle nu også gerne scrolle top->bund. Men ok, godt du har fundet en løsning!
Husk at lukke spørgsmålet!
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
31. oktober 2002 - 17:23 #4
Kan det egentlig lade sig gøre, baseret på dette script at scrolle bund mod top?
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
01. november 2002 - 15:21 #5
Spørgsmålet er lukket
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2002 - 15:37 #6
Ja, det kan lade sig gøre.
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
01. november 2002 - 15:45 #7
Okay! Ideén med scrollscriptet har i mellemtiden udviklet sig til noget helt andet. Jeg har derfor i stedet oprettet dette spørgsmål, hvis du har lyst at kigge på det...
http://www.eksperten.dk/spm/278084